جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۷
یادداشت
وهاب عقیقی - کارشناس حوزه بازاریابی و فروش
کد خبر: ۱۰۱۷۰
ابزار های دیجیتال و فرصت های پیش روی کسب و کار

یکی از بزرگترین معضلات و دشواری هایی که گریبانگیر اکثر شرکت ها و بنگاه های اقتصادی و یا تولیدی است، میزان و نحوه فروش محصولات یا خدمات آنها می باشد. شاید بی دلیل نیست که در اکثر این شرکت ها واحد فروش و بازاریابی در رأس هرم سازمانی قرار می گیرد، چرا که حتی اگر تمامی برنامه ریزی های راهبردی و مدیریتی در واحد های مختلف نظیر پشتیبانی، اداری، مالی و... درست به اجرا درآید اما در نهایت فروش و خدمتی ارائه نگردد، مسلما آن واحد اقتصادی محکوم به شکست و در نهایت ورشکستگی خواهد بود.
انتخاب استراتژی درست فروش و عرضه محصولات در کانال های مناسب و تأثیر گذار یکی از اصولی است که بی توجهی به آن می تواند فعالان اقتصادی را با چالش جدی مواجه سازد.آگاهی و اطلاع کامل از محصول و کاربرد آن، شناخت دقیق بازار هدف، میزان نیاز بازار، وضعیت رقبا و برنامه ریزی جهت توزیع  در کانالهای مناسب از مهمترین ارکان و فاکتورهایی است که یک برنامه و استراتژی موفق کسب و کار برای رسیدن به نتایج چشمگیر نیازمند آن است.
امروزه بسیاری از بنگاه های اقتصادی و یا شرکت های تجاری فروش محصول در کانال های مناسب توزیع را سر لوحه کار خود قرار می دهند. اما توفیق بیشتر و خروج از چرخه فروش سنتی نیازمند داشتن اطلاعات روز بازار و نیازهای مشتریان، تعامل و ارتباط بیشتر و در واقع ارتباط هر روزه و دوسویه با بازار مصرف است. امروزه ساز و کار کسب و کار تغییر یافته است و از این رو باید جهت گیری های فروش نیز تغییر یابد. دیگر نمی توان به چرخه سنتی فروش دل بست و انتظار توسعه کسب و کار را داشت.
گسترش همه جانبه و چشمگیر اینترنت، ابزار ها و رسانه های دیجیتال و شبکه های اجتماعی موجب شده است که انتقال اطلاعات سرعت یابد و اصطلاحاً دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل گردد. این امر طبعا فضای رقابت را برای فعالین اقتصادی سخت تر کرده است لذا در این گستره وسیع کسانی می توانند موفق باشند که کسب و کار خود را با ابزار های روز دنیا و نیاز های جدید مشتریان وفق دهند. 
در زمانه ای که هزينه جذب يك مشتري جديد، بين 5 تا 11 برابر نگهداري يك مشتري قديمی است و هر روز عرصه رقابت برای فعالین اقتصادی تنگ تر و تنگ تر می شود، شبکه های اجتماعی و ابزار های دیجیتال فرصت مناسبی برای ایجاد ارتباطی دوسویه و هدفمند و همچنین جذب مشتری جدید مهیا می سازد. در سال های اخیر شبکه های اجتماعی و ابزارهای دیجیتال به یکی از کانال های قابل توجه جهت معرفی و توزیع کالا و خدمات تبدیل شده است. مشاغل و کسب و کارهای بسیاری را می توان یافت که به دلیل دور ماندن و غفلت از حوزه دیجیتال، عرصه را به رقبای دیجیتالی خود باخته اند. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. به عنوان مثال، امروزه شاهد همه گیر شدن خرید و فروش در حوزه املاک از طریق برخی از سایت ها و ابزارهای دیجیتال هستیم و مشاورین املاک دیگر رونق گذشته را در زمینه خرید و فروش از دست داده اند و یا در حوزه حمل و نقل عمومی شهر تهران، با راه اندازی و همه گیر شدن ابزاری دیجیتال (اپلیکیشن)، کسب و کار فعالان سنتی این حوزه با چالش جدی مواجه شده است.
برای گسترش و استقبال مشتریان از شبکه های اجتماعی و ابزار های دیجیتال دلایل مختلفی می توان ذکر کرد. معرفی بهتر محصولات، هزینه اندک تبلیغات، داشتن ارتباط دو سویه با مشتریان، دسترسی آسان مشتری به اطلاعات محصول در سراسر دنیا، فارغ بودن از چالش های مرسوم در امر خرید، عدم نیاز به صرف زمان زیاد و... از جمله مزیت های خرید در این کانال مجازی (آنلاین) است. هرچند خرید هایی از این دست همواره با ریسک هایی نیز همراه می باشد و باید برای سازماندهی و ساختار مند کردن این حوزه و این گونه کسب و کار ها تلاش نمود. آموزش و فرهنگ سازی از جمله مقولاتی است که باید در این حوزه مد نظر قرار گیرد و می تواند ریسک ها و خطرات موجود را کاهش دهد.
همان طور که ذکر گردید، با توسعه ابزارهای دیجیتال، فضای کسب و کار در دنیا و به طبع آن ایران نیز تغییر یافته است. مشتریان راه های جدید برای خرید پیدا کرده اند و حوزه تبلیغات و بازاریابی دستخوش تحولات شگرفی قرار گرفته است. بسیاری از کسب و کار های کوچک و خرد به راه افتاده اند که فاقد هزینه های مرسوم فروش سنتی است. ناگفته پیدا است که شیوه های فروش با توجه به گسترش ابزارهای دیجیتال، دستخوش تحولات و تغییرات چشمگیر دیگری نیز خواهد بود. لذا به نظر می رسد تجدید نظر و به روز رسانی فضای کسب و کار کشور برای باقی ماندن در چرخه رقابت اقتصادی و از دست ندادن سهم بازار در حوزه های مختلف امری بدیهی و لازم است.

ارسال نظرات
موضوعات روز