پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۹
پرفورمنس "مکاشفات شخصی" با حضور 21 هنرمند زن با محوریت عشق به صحنه می‌رود.
کد خبر: ۱۰۲۲۶
پرفورمنس

تیتر20 - نشست رسانه‌ای پرفورمنس "مکاشفات شخصی" به طراحی داوود بنی‌اردلان صبح یکشنبه 12 دی ماه در گالری ایرانشهر مجموعه پالیز برگزار شد. پرفورمنس "مکاشفات شخصی" که اجرایی با حضور 21 هنرمند تئاتر، نقاش و موزیسین است، با حضور سه نماینده از اجراگران این اثر یعنی افسانه بایگان، شهناز زهتاب و پریسا پولادیان به همراه داوود بنی اردلان برگزار شد. در آغاز این نشست، داوود بنی‌اردلان با ارائه توضیحاتی در مورد این پرفورمنس گفت: در این اثر که از 14 تا 20 دی ماه اجرا می‌شود هر شب، سه هنرمند بر اساس متن‌هایی که با محوریت عشق انتخاب کرده‌اند، دریافت و کشف و شهود خودشان را به تصویر می‌کشند.

او ادامه داد: تعدادی از این متن‌ها را من با توجه به علایق شخصی که داشتم و تعدادی دیگر را هنرمندانی که در این مسیر همراه ما بودند انتخاب کردند. در این مسیر با چالش‌هایی روبه‌رو بودیم از جمله آنکه مخاطبانی که تماشای آن خواهند نشست آیا شناختی از این آثار دارند و می‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند؟

بنی‌اردلان اظهار کرد: در حوزه تئاتر هم که فعالیت می‌کنم دریافت مخاطبان از فضایی که آن را خلق می‌کنم از اهمیت بسیاری برایم برخوردار است؛ این مقوله به تناسب هنرمندانی که با آنها کار می‌کنم از اهمیت زیادی برخوردار است. در اکثر مواقع از یک متن مشترک خوانش‌های مختلفی وجود دارد، و حال هنرمندان سه حوزه تجسمی، تئاتر و موسیقی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا به دریافت واحدی از یک متن برسند.

این کارگردان تئاتر در پاسخ به سئوال خبرنگار هنرآنلاین در رابطه با چگونگی هدایت هنرمندان تصریح کرد: به هیچ عنوان کارگردانی نمی‌کنم؛ تمام اتفاقات خوانش و نگاه خود هنرمندان است و من به هیچ وجه دخل و تصرفی بر آن نخواهم داشت. در واقع هیچ منظر و نگاه فلسفی خاصی به آن ندارم.

او در مورد چگونگی اجرای این پرفورمنس توضیح داد: ما چهار اتاق در گالری داریم، که در هر اجرا سه هنرمند در یکی از اتاق‌ها اجرای خود را خواهند داشت. در اتاق چهارم مخاطب این کار را انجام خواهد داد در این اتاق ساز و وسائل نقاشی وجود خواهد داشت که می‌توانند بر اساس آن دریافت خود را داشته باشند و یا در تمام مدت در هر کدام از این اتاق ها نظاره‌گر کار این هنرمندان باشد.

او بیان کرد: در این مسیر با توجه به نگاه و سلیقه متفاوت هنرمندان، هیچ‌گاه با مساله خاصی روبه‌رو نشدیم. محور این اجرا متن است بنابراین بسیاری از راه‌ها خود مشخص می‌شود. تعریف پرفورمنس است که ایده‌ای مطرح می‌شود و اندیشه‌ای شکل می‌گیرد.

بنی‌اردلان در رابطه با اجرای این اثر تنها توسط بانوان گفت: مبدا این کار اثر سهروردی است و عشق جایی را که انتخاب می‌کند برای ماوا کردن زلیخا است و یوسف محل حسن می‌شود و حسن سمت کنعان می‌رود. وقتی با سهروردی همراه می‌شویم عشق؛ در طلب حسن حرکت می‌کند. از این منظر به این سمت رفتیم. از سوی دیگر ما این حرکت را برای خیریه‌ای می‌کنیم که برای بانوان است می‌خواستیم این حرکت و نگاه به جنسیت کاملا معنا پیدا کند.

نگاه‌مان به فرهنگ سطحی نیست

افسانه بایگان یکی از هنرمندان حاضر در این پرفورمنس نیز در مورد این تجربه اجرایی خود بیان کرد: زمانی که از من برای حضور در این اثر دعوت شد، موضوع به دو دلیل برایم بسیار عمیق و جذاب بود. نخست آنکه این اجرا به نفع بانوان سرطانی سرپرست خانوار است.

او ادامه داد: دیگر آنکه ما فرهنگ غنی در ادبیات داریم و سال‌هاست از آنها دور افتادیم و تنها گاهی در سمینارها و همایش‌ها به آن نگاه سطحی می‌شود. این در حالی‌ست که باید به این حیطه راهبردی نگاه شود. یکی از اهداف ما در انجام این کار پرهیز از این نگاه سطحی‌نگر و رجعتی به درون با موضوع عشق است. تلاش ما بر آن است دریافت عمیق‌تری از عشق را به مردم ارائه بدهیم.

این بازیگر شناخته شده در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار هنرآنلاین در رابطه با انتخاب سازها و همراهی سایر هنرمندان دیگر در اجرای‌شان گفت: ما در آغاز اتودهایی زدیم و در این مسیر متوجه شدیم به عنوان مثال کدام ساز با متن مولانا هم‌خوانی بهتری دارد؛ به این روش به انتخاب‌های صحیح برای اجرای‌مان رسیدیم.

فی‌البداهگی لازمه این اجرا است

شهناز زهتاب هنرمند نقاش نیز عنوان کرد: سال‌هاست شاهد شکل‌گیری رویدادهای مختلفی در این زمینه بوده‌ایم؛ آنچه در این اجرا برای من اهمیت داشت حمایت از بانوان سرطانی سرپرست خانوار و پرداختن به مفهوم عشق بود. فی‌البداهگی در این کار وجود دارد که برای من بسیار جالب توجه است به همین واسطه سئوال و جواب زیادی با بنی‌اردلان نداشتم. اکنون مانند جوان عاشقی که بی‌قرار دیدن معشوق خود است منتظر رسیدن زمان لازم برای اجرای این پرفورمنس هستم.

او خاطرنشان کرد: نمی‌دانم آن زمان چه اتفاقی خواهد افتاد، حتی ممکن است نتوانم آن شب کار خاصی را انجام بدهم.

زهتاب عنوان کرد: شاید عموم مردم با هنرها به ویژه تجسمی فاصله داشته باشند و اکنون فضایی مانوس ایجاد شده تا بتوانیم در کنار یکدیگر کاری را انجام دهیم و این نهایت عشق است.

او بیان کرد: تا به حال نه تمرینی داشتم و نه به آن فکر کردم، در واقع به یکباره در این موقعیت قرار خواهیم گرفت.

مکاشفه شخصی هنرمند

پریسا پولادیان هنرمند موزیسین حاضر در این نشست نیز بیان کرد: هر هنرمندی در لحظه از عمر خود مکاشفه دارد همانگونه که از نام این اثر مشخص است هر کدام از هنرمندان مکاشفه شخصی خودشان را در آن لحظات خواهند داشت؛ بدون شک مشاهده آن از نزدیک بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

در ادامه این نشست، آقای وهاب عقیقی مدیر بازاریابی مدیا موتور(ام جی) نماینده اسپانسر این پروژه نیز طی سخنانی کوتاه بیان کرد: همیشه پیشنهادهای مختلفی برای حمایت از پروژه های سینمایی و موسیقی داشتیم، اما این اثر با توجه به محتوای آن از جایگاه خاصی برای‌مان برخوردار بود و باعث شد ما در این عرصه گام برداریم.

همچنین در پایان مراسم خانم گودرزی مسئول بنیاد خیریه فرهاد نیز صحبت‌هایی را در مورد فعالیت‌های این موسسه بیان کرد.
ارسال نظرات
موضوعات روز