پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۹
شغل یک تعهد جدی و چندین ساله است. قبل از آن که پاسخ “مثبت” بدهید، مطمئن شوید که تکلیف خودتان را انجام داده‌اید و می‌توانید به تصمیمی که گرفته‌اید اطمینان داشته باشید.
کد خبر: ۱۰۵۷۰
۱۷ سوال که باید قبل از پذیرفتن شغل جدید از خودتان بپرسید

تیتر 20 - وقتی در جست‌وجوی شغل جدیدی هستید، ممکن است احساس کنید مجبور هستید به نخستین فرصتی که به شما دست می‌دهد پاسخ مثبت بدهید. اما در بسیاری موارد این طرز تفکر کار دستتان می دهد و با پذیرفتن شغل جدید دچار مشکل می شوید. در این نوشتار ۱۷ سوال آمده است که باید قبل از پذیرفتن شغل جدید از خودتان بپرسید.

اما آن طور که رایان کان، مربی مشاغل اشاره می‌کند، با قبول نخستین فرصت شغلی که به شما رو می‌کند، ممکن است فرصت‌های دیگر – و شاید فرصت‌های بهتر- را از دست بدهید.

مایکل کر، سخنران کسب و کار بین‌المللی و مولف "نمی‌توانید جدی باشید! شوخ طبعی داشتن در کار”، توضیح می‌دهد که "بسیاری از کارجویان خیلی سریع درگیر همان موقعیت شغلی اول می‌شوند که این تا حدود بسیار زیادی به خاطر ترس است – بالاخص ترس از اینکه ممکن است دوباره فرصت دیگری به آنها رو نکند.”

کر می‌گوید افرادی را نیز دیده است که صرفا به خاطر تلاشی که صرف فرآیند درخواست و مصاحبه کرده‌اند به پذیرفتن شغل جدید روی آورده اند.

کان می‌گوید، "اما شغل یک تعهد جدی و چندین ساله است. قبل از آن که پاسخ "مثبت” بدهید، مطمئن شوید که تکلیف خودتان را انجام داده‌اید و می‌توانید به تصمیمی که گرفته‌اید اطمینان داشته باشید.”

در اینجا ۱۷ سوالی را که باید قبل از پذیرفتن شغل جدید از خودتان بپرسید به شما معرفی می‌کنیم:

۱. آیا مشکلاتی که من با شرکت فعلی‌ام دارم بلند مدت هستند یا کوتاه مدت؟

اگر مشکلات کوتاه مدت باشند، پس رسیدن به راه‌حل تغییر مشاغل هم همینطور است. لو آدلر، مدیرعامل شرکت مشاوره و آموزش کارکنان گروه آدلر در مجله‌ی اینک(Inc) نوشته است که تغییر شغل هر چند سال یک بار می‌تواند در پایان به مرگ شغل و حرفه بینجامد:

"در کل، دواطلبان بسیار زیادی به خاطر مشکلات کوتاه مدت شغل خودشان را ترک و برای رسیدن به آسایش همیشگی مشاغل جدیدی اتخاذ می‌کنند. این ذهنیت تغییر شغل به چرخه‌ی شوم عملکرد ضعیف، نارضایتی، و تغییر و تبدیل‌های بیش از حد منجر می‌شود. حتی کسانی که انگیزه ی شغلی دارند نیز ممکن است در این دام بیفتند و فریب وعده‌های کوتاه مدت، مبالغ بزرگ، و یک عنوان خوب را بخورند.”

۲. آیا این همان محل کاری است که در آن موفق و خوشحال خواهم بود؟

کر توضیح می‌دهد، "کارفرمایان هنگام استخدام تمایل دارند که بر مزایای بدیهی و مالی یک شغل تاکید کنند(مثلا: حقوق، مستمری، و مزایای پزشکی)، و یک کارجو خیلی راحت روی تمام این‌ها تمرکز می‌کند – در حالی که فراموش می‌کنند نظرسنجی‌های مختلف و متعدد نشان داده‌اند عوامل دیگری که مربوط به محل کار می‌شوند تاثیر بسیار بزرگتری روی سطح رضایت کارکنان دارند.”

عوامل فرهنگی ناملموس مثل اعتماد و احترام بسیار بزرگ و مهم هستند، و هر چند از بیرون دستیابی به آنها می‌تواند دشوار باشد، بسیار ضروری است که سعی کنید تصویر واضحی از نوع فرهنگی که در آن کار خواهید کرد به‌دست بیاورید و از این که آیا این همان محیطی است که از شما حمایت خواهد کرد و به شما احساس خوبی خواهد بخشید تا هر روز از سر کار رفتن لذت ببرید.

۳. آیا این کارفرما یا شغل با ارزش‌های شخصی من هماهنگ است؟

کر می‌گوید، به دلایل اقتصادی گرفتن یک شغل در هر جایی و در مدت زمان کوتاه، آسان و گاهی حتی ضروری است. اما اگر این موقعیتی است که امیدوار هستید برای مدتی در آن باقی بمانید، باید اطمینان حاصل کنید که با ارزش‌های شخصی شما هماهنگ باشد، چون ناهماهنگی نهایتا تمامیت و کمال شخصی شما را از بین خواهد برد (و هیچ مقدار پول آن را جبران نخواهد کرد).

استاد دانشگاه وارتون و نویسنده‌ی "اصل‌ها”، آدام گرانت، پیشنهاد می‌دهد برای تعیین ارزش‌ها از کسی در داخل شرکت بخواهیم درباره‌ی چیزی که در سازمان‌شان اتفاق افتاده است برای‌مان ماجرایی را تعریف کند.

هنگام گوش دادن، روی اصولی که گوینده‌ها از طریق رفتار و اعمال‌شان بر اهمیت آنها تاکید می‌کنند تمرکز کنید من جمله عدالت و انصاف، امنیت و ایمنی، و کنترل بر امور و نفوذ در سازمان.

۴. دیگران درباره‌ی این شرکت چه می‌گویند؟

کان می‌گوید مهم است که آنچه دیگران در داخل و خارج از یک شرکت درباره‌ی آن شرکت می‌گویند را ارزیابی کنیم. با پیوستن به این شرکت شما نماینده‌ی برند آن خواهید شد، و اعمال آن نیز بر وجهه‌ی شما تاثیر خواهد گذاشت.

۵. آیا رییس جدیدم را دوست خواهم داشت؟

هیچ کس تا به حال به شما نگفته است که مجبور هستید با رییس جدیدتان دوست باشید، اما با در نظر گرفتن تاثیر بزرگی که یک ناظر مستقیم بر رضایتمندی هر شخصی در محل کار دارد، اگر کسی که مستقیما به او گزارش خواهید داد کسی هست که می‌توانید به او احترام بگذارید، اعتماد کنید و دوستش داشته باشید، این مسئله ارزش فکر کردن را دارد.

کان می‌گوید، "پیوستگی خوب داشتن با تیم آینده‌تان برای داشتن یک محیط کار مثبت حائز اهمیت است. هیچ کس دلش نمی‌خواهد بیش از ۴۰ ساعت در هفته برای رییسی کار کند که از او متنفر است.”

۶. آیا این شغل جدید به من اجازه خواهد داد تا از قوی‌ترین استعدادهایم برای بخش قابل توجهی از روزهای کاری‌ام استفاده کنم؟

کر می‌گوید وقتی بحث از رضایتمندی از محل کار می‌شود، توانایی استفاده از استعدادهای‌تان یکی از بزرگترین عوامل انگیزشی است بنابراین درک این موضوع بسیار حیاتی است.

۷. آیا این شرکت از اهداف شغلی بلند مدت من حمایت خواهد کرد؟

اگر به آن به عنوان یک حرکت بلند مدت نگاه می‌کنید، پس مهم است که بفهمید احتمالات آتی موجود برای رشد و توسعه‌ی شخصی و حرفه‌ای چه چیزهایی هستند.

کان می‌گوید، "فرصت‌هایی که به شما کمک می‌کنند در حوزه‌های مورد علاقه‌تان بهتر و ماهرتر شوید به موفقیت‌های شغلی بیشتر منجر خواهند شد. با قرار گرفتن در موقعیتی که شما را به پیش می‌راند، احتمال دستیابی‌تان به موفقیت‌های بیشتر بالا خواهد رفت.”

 ۸. پذیرفتن این نقش جدید چه تاثیری بر خانواده‌ی من خواهد داشت؟

کر می‌گوید، "اگر ازدواج کرده‌اید، با یک شریک جنسی زندگی می‌کنید، یا بچه دار هستید، در نظر گرفتن این نکته که شغل‌تان چگونه بر اعضای خانواده‌ی‌تان تاثیر خواهد گذاشت بسیار مهم است چون آنها بخشی از تیم پشتیبانی شما هستند و هر جنبه‌ای از شغل‌تان بر آنها نیز تاثیر خواهد گذاشت.”

آشنا شدن با میزان مسافرتی که آن موقعیت شغلی در پی خواهد داشت، میزان اضافه کاری که ممکن است لازم باشد انجام دهید، سیاست‌های مرخصی، و فلسفه‌ی کارفرما در رابطه‌ با تعادل کار-زندگی به طور ویژه‌ای حیاتی است.

۹. آیا زحمات من به نحو منصفانه‌ای جبران خواهد شد؟

هیچ کس، به خصوص از آغاز، دوست ندارد احساس کند کمتر از تلاش‌اش به او حقوق پرداخت می‌کنند یا برای او ارزش قائل می‌شوند.

برای آن که اجازه ندهید به شما پاداش یا حقوقی کمتری از آنچه استحاقش را دارید بدهند، سایت‌هایی مثل Glassdoor و Salary.com می‌توانند کمک کنند محدوده‌ی متوسط پاداشی را که شخصی با تجربه‌ی کاری و مهارت شما در شرکت یا صنعت‌تان(یا شرکتی هم ارز شرکت شما به لحاظ تعداد کارکنان، اندازه‌ی درآمد، و موقعیت) دریافت می‌کند تعیین کنید.

۱۰. کارفرمایان شغل جدید از من چه انتظاری دارند؟

همانطور که قبلا در بیزنس اینسایدر گزارش داده شده است، وقتی درباره‌ی آنچه در محیط کار انتظارتان را می‌کشد مطمئن نباشید و هیچ راهنمایی هم از سوی رییس‌تان دریافت نکنید، موفقیت می‌تواند دشوار – و حتی فراتر از آن؛ به شدت مایوس کننده- باشد.

پیش از آن که خودتان را به آنها متعهد کنید مهم است که درباره‌ی مسئولیت‌ها و انتظارات‌تان با هم توافق داشته باشید.

۱۱. محیط فیزیکی روزمره‌ی جایی که قرار است در آن کار کنم چگونه خواهد بود؟

کر می‌گوید در مقایسه با عوامل دیگر، این مورد ممکن است نسبتا جزئی تر به نظر برسد، اما در واقع این موضوع توجه بسیار زیادی به مدت زمان ساعات کاری شما می‌کند. "بعضی از آدم‌ها از کار کردن در یک محیط اداری پر سر و صدا، شلوغ و باز لذت می‌برند و در چنین محیطی موفق هم می‌شوند- و بعضی دیگر از آن متنفر هستند.”

۱۲. در شغل جدید چگونه بازخورد خواهم گرفت؟

آیا شرکت برای بازخورد دادن به بررسی سالانه تکیه می‌کند، یا رییس‌تان مرتبا شما را کنترل خواهد کرد تا دیگر موقع بررسی‌ها غافلگیری پیش نیاید؟

بر اساس Achievers شرکت منابع انسانی که مقر آن در سانفرانسیسکو است، مورد اول یکی از رایج‌ترین راه‌هایی است که مدیران از طریق آن با کارکنان‌ شان هماهنگ می‌شوند. آنطور که این شرکت ذکر می‌کند، ۷۹% از نیروی کار مدرن انتظار بازخورد سریع دارند. آیا کارفرمای آتی شما چنین بازخوردی را به شما خواهد داد؟

۱۳. در موقعیت شغلی جدید من چه میزان آزادی عمل خواهم داشت؟

کر توضیح می‌دهد، "این سوالی کلیدی است که باید درباره‌ی خودتان و توانایی‌های‌تان بدانید و آن را در هر موقعیت جدیدی ارزیابی کنید چون تاثیر بزرگی بر رفاه روزمره‌ی شما دارد. بعضی از آدم‌ها در کارشان به اندازه‌ی متناسبی از حمایت و بازخورد نیاز دارند؛ بعضی دیگر می‌خواهند بدانند که آیا کارفرما می‌تواند به آنها اطمینان کند و میزان زیادی آزادی و اختیار عمل به آنها بدهد تا به تنهایی کارها را پیش ببرند.”

درک این که شما کجای این طیف قرار می‌گیرید و این که آزادی عمل چقدر با شغل شما مطابقت دارد حائز اهمیت است.

۱۴. آیا می‌توانم با شیوه‌ی رفت و آمدم به سر کار کنار بیایم؟

کر می‌گوید، "طبق مطالعات متعددی که در زمینه‌ی رضایتمندی صورت گرفته است، مدت زمان رفت و آمد فرد بین محل کار و منزل تاثیر بسیار زیادی بر سطح رضایتمندی او دارد – تا آنجا که برای جبران رفت و آمدهای طولانی مدت حقوق بالاتری در نظر گرفته می‌شود.” اگر نمی‌توانید نقل مکان کنید، پس باید در مورد زمان رفت و آمدتان واقع گرا باشید و تصمیم بگیرید که آیا می‌توانید روزهای متمادی با آن سر کنید.

کان می‌افزاید، "مدیریت رفت و آمد به شما کمک خواهد کرد مطمئن شوید قبل از آنکه حتی به کار وارد شوید خودتان را تحلیل نخواهید برد.”

۱۵. آیا شغل جدید به رفع مشکلاتی که در شغل قبلی‌ام داشتم خواهد پرداخت؟

کر می‌گوید، "این چیزی است که اگر در حال ترک موقعیت شغلی فعلی تان به دلیل نارضایتی از آن هستید باید از خودتان بپرسید. مهم است که درباره‌ی ماهیت آن مشکلات شفاف‌سازی کنید و اطمینان حاصل کنید که روی عامل نارضایتی‌تان از شغل قبلی‌ تمرکز کرده‌اید و نه صرفا روی یک نشانه.”

۱۶. آیا من همه‌ی سوالاتم را پرسیدم (و آنها همه را جواب داده‌اند)؟

خوشبختانه شما در مدت فرآیند مصاحبه‌ از مصاحبه‌کننده ‌تان تعدادی سوال زیرکانه و تاثیرگذار پرسیده‌اید. اگر چیزی وجود دارد که فرصت پرسیدن آن را نداشته اید، یا تا بعد از مصاحبه به فکر آن نیفتاده اید، هنوز برای پرسیدن وقت هست. مطمئن شوید آنها به همه‌ی سولات شما پاسخ داده باشند – و هیچ یک از پاسخ‌های آنها شبهه برانگیز نباشد.

۱۷. دلم راجع به این موضوع چه می‌گوید؟

تا آنجا که می‌توانید سعی کنید مزایا و معایب را به روشی بی‌طرفانه و تحلیلی بررسی کنید، لازم است که در این امر به فراست خودتان هم اعتماد کنید. کر می‌گوید”اگر روی کاغذ همه چیز عالی به نظر می‌رسد اما هنوز در اعماق وجودتان صدای تردیدی می‌شنوید، مطمئن باشید گوش دادن به ندای درون‌تان ارزشش را دارد.”/بازده
ارسال نظرات
موضوعات روز