پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۱
جمشید انصاری، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور:
اگرچه روند عمومی فعالیت گزینش و گزینشگران نیروی انسانی در کشور با تصویب قوانین، آیین‌نامه‌ها و مجموعه اقدامات انجام شده، بهبود یافته و مثبت ارزیابی می‌شود، اما همچنان امروز نیز اشکالاتی جدی در عملکرد گزینش‌ها داریم و شاهد عملکرد نامطلوبی در بعضی از بخش‌های آن هستیم.
کد خبر: ۱۱۱۴۷
گزینش داوطلبان ورود به دولت با رعایت حقوق شهروندان صورت گیرد

تیتر20 - رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: اگرچه روند عمومی فعالیت گزینش و گزینشگران نیروی انسانی در کشور با تصویب قوانین، آیین‌نامه‌ها و مجموعه اقدامات انجام شده، بهبود یافته و مثبت ارزیابی می‌شود، اما همچنان امروز نیز اشکالاتی جدی در عملکرد گزینش‌ها داریم و شاهد عملکرد نامطلوبی در بعضی از بخش‌های آن هستیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، مهندس جمشید انصاری در گردهمایی سراسری اعضای هیات‌های مرکزی و مدیران هسته‌های گزینش تهران اظهار داشت: متاسفانه برخی عملکردها در گزینش کشور نه با فرمایش عتاب‌آمیز حضرت امام خمینی(ره) در ارتباط با گزینش سازگار است و نه با موازین قانونی و آیین‌نامه اجرایی گزینش انطباق دارد. 
وی افزود: ضمن اینکه برخی از اقدامات انجام شده در گزینش با منشور حقوق شهروندی ابلاغی از سوی رئیس محترم جمهور و حقوق ملت در برخی بندهای قانون اساسی که متضمن حقوق قانونی شهروندان برای ورود به عرصه خدمتگزاری در دولت است، سازگاری ندارد. 
عضو هیات عالی گزینش کشور با اشاره به سابقه تاریخی مجموعه اقداماتی که برای ساماندهی امر گزینش از ابتدای انقلاب اسلامی ایران صورت گرفته است، تاکید کرد: امروز در جایی قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم با گذشت سال‌ها از مجموعه اهداف و آرمان‌هایی که از تشکیل گزینش مدنظر بوده است، در مقام قضاوت و با نگاه به مجموعه نیروی انسانی دولت نتیجه‌گیری کنیم که تا چه حد نظام اداری ما موفق بوده است و آیا امروز میزان تعهد و پایبندی نظام اداری ما به ارزش‌های انقلاب اسلامی و همچنین سلامت و صلاحیت کارکنان نظام اداری در مقایسه با قبل تا چه میزان بهبود یافته و احیانا چه فراز و نشیب‌هایی داشته است. 
مهندس انصاری ادامه داد: قطعا طی این سال‌ها اهتمام و تلاش جدی در کشور مبذول شده است، به‌طوریکه چه از طریق مدیریت دستگاه‌های اجرایی که هرچه زمان گذشته مدیرانی صالح‌تر، سالم‌تر و باورمندتر در نظام اداری شاهدیم و چه از طریق هیات‌های مرکزی و هسته‌های گزینش و تلاش آنان و همچنین با بازنگری در معیارها و ضوابطی که مورد عمل نظام اداری و مجموعه‌های گزینشی ما بوده است، مجموعه عملکردها مطلوب‌تر شده است اما اگر به ارزیابی واقعیت‌ها بنشینیم، نکات قابل ذکری نیز هست که باید بهبود یافته و پیگیری شود. 
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور فرمان سال 1360حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را در امر گزینش، پیام و امری عتاب‌آمیز دانست و اظهار داشت: آن پیام نوعا از سوی دوستان به عنوان فرمان حضرت امام(ره) در خصوص تاسیس گزینش یاد می‌شود، حال آنکه این فرمان تنبیهی حضرت امام خمینی(ره) بوده است و ایشان نسبت به عملکرد هیات‌های شکل‌گرفته به نام گزینش ناراحت و آزرده‌خاطر بودند که این فرمان را جهت تصحیح امور صادر کردند.
وی افزود: حضرت امام خمینی(ره) در آن فرمان بخشی از عملکردها، روش‌ها و رویه‌ها را مورد نقد قرار داده، آن را رد و ممنوع کرده‌اند و در عین حال با تعیین جهت‌گیری مشخص تاکید کرده‌اند که باید اصلاحات ناظر بر فرآیند کار گزینش و بر اساس آن جهت‌گیری انجام شود. 
عضو هیات عالی گزینش کشور در ادامه با اشاره به فرازهایی از آن فرمان تصریح کرد: از آنجایی که گزینشگران ما علاوه انجام تکلیف الهی در جایگاهی شبه قضاوتی قرار دارند، باید نسبت به تقویت ویژگی‌هایی که حضرت امام خمینی(ره) برای گزینشگران برشمرده‌اند، در خود اقدام کنند. تعابیر ایشان در این ارتباط روشن است و می‌فرمایند، گزینشگران باید از «افراد صالح، متعهد و عاقل، صاحب اخلاق كريمه، فاضل و متوجه به مسائل روز تعيين شوند» و تاکید کنند، «دقت شود که این افراد، تنگ‌نظر و تندخو و نيز مسامحه‌كار و سهل‌انگار نباشند». به عبارت دیگر، حضرت امام در ویژگی‌های عملکردی این افراد، افراط و تفریط را نفی می‌کنند.
مهندس انصاری با اشاره به تعبیر معظم‌له در این فرمان مبنی بر اینکه «میزان در گزينش حال فعلي افراد است» تصریح کرد: البته بر سر تعبیر این مفهوم اتفاق نظر وجود ندارد، این در حالی است که ایشان با مصادیقی منظور از این عبارت را روشن کرده‌اند. 
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ادامه داد: ایشان می‌فرمایند، «ميزان در گزينش حال فعلي افراد است مگرآنكه از گروهك‌ها و مفسدين باشند يا حال فعلي آنها مفسده‌جوئي و اخلال‌گري باشد و اما كساني كه در رژيم سابق بواسطه جو حاكم يا الزام رژيم ستمگر مرتكب بعضي نارواها شده‌اند، ولي فعلاً به حال عادي و اخلاق صحيح برگشته‌اند، تندروی‌های جاهلانه در حق آنها نشود كه اين ظلم است و مخالفت دستور اسلام و بايد ممنوع اعلام شود». 
وی اضافه کرد: ایشان در واقع مشخصات افرادی که باید در گزینش فعالیت کنند، گرایش‌های رفتاری و عملکردی آنان و همچنین نوع نگاهی که باید به موضوع کار خود داشته باشند را با صراحت و شفافیت ترسیم کرده‌اند و با تاکید ایشان اگر غیر از این باشد، «ظلم است و مخالفت دستور اسلام و بايد ممنوع اعلام شود».
عضو هیات عالی گزینش کشور ضمن پیشنهاد به گزینشگران که این تعابیر حضرت امام(ره) را بارها مورد مطالعه قرار دهند، تاکید کرد: شاید مجموع عتاب و خطاب‌هایی نظیر حکمی که در خصوص انحلال گزینش‌های آن زمان صادر شده است و ایشان طی ده سال پس از پیروزی انقلاب تا زمان ارتحال، مطرح کرده‌اند، به ده هم مورد نرسد. 
مهندس انصاری در ادامه با بیان بخش دیگری از فرمان حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه گزینشگران «در صورت احتياج اشخاص را آموزش دهند و بدون آموزش سئوال از آنها نشود و ميزان رد و قبول موازين اسلام و انساني باشد كه هدايت جاهلان منظور نظر اصیل است» افزود: اینکه ما با انتخاب روش‌ها، مراقبت‌های خاص و جمع‌آوری اطلاعات به مچ‌گیری افراد بپردازیم و بدون آموزش آنها، برایشان سئوالاتی را طرح کنیم که جزء آموخته‌های آنها نبوده است و همچنین اینکه گرایش ما استخراج ضعف‌ها و نقاط اشکال افراد باشد، چنین رویکردی با فرمان مذکور مغایرت دارد و مورد تایید حضرت امام نبوده است.
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور اظهار داشت: لازم است ما در هیات عالی گزینش و هیات‌های مرکزی، سطح نظارت و مراقبت خود را از فعالیت‌ها و عملکرد هسته‌ها ارتقاء دهیم و با راهنمایی مستمر و نظارت جدی بر فعالیت هسته‌های گزینش در جهت ارتقای بیشتر عملکرد آنها منطبق با ضوابط و معیارهای قانونی و بویژه مراعات حقوق داوطلبان در ورود به دستگاه‌های دولتی، اقدام شود. 
عضو هیات عالی گزینش کشور اضافه کرد: همچنین ضروری است در جهت توانمندسازی نیروهای شاغل در هسته‌های گزینش بویژه محققین، مصاحبه‌گران و اعضای هسته‌ها که تصمیم نهایی را می‌گیرد، برنامه‌‌ریزی جدی‌تری صورت گیرد. 
وی با بیان این موضوع که ما در هیات عالی گزینش کشور دنبال این هستیم که بتوانیم بر اساس آنچه که در سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید شده است نسبت به اصلاح آیین‌نامه اجرایی گزینش اقدام کنیم، تصریح کرد: پس از دائمی کردن قانون مدیریت خدمات کشوری، بر اساس تکلیفی که در آن قانون در ارتباط با اصلاح آیین‌نامه اجرایی پیش‌بینی شده است، تغییرات لازم در آیین‌نامه اجرایی را به عمل خواهیم آورد تا نحوه عمل هسته‌های گزینش و فعالیت آنها، شفافیت و دقت بیشتری یابد.
مهندس انصاری در پایان ضمن تقدیر و تشکر از مجموعه اقدامات و فعالیت‌های گزینشگران کشور اظهار داشت: از مجموعه تلاش‌های و فعالیت‌هایی که هسته‌های گزینش در جهت عمل دقیق به قانون و رعایت حقوق داوطلبان ورود به دستگاه‌ها انجام می‌دهند، تشکر و قدردانی می‌کنم و از خداوند سبحان به جد می‌خواهم که در این وظیفه خطیر که بر عهده تک‌تک ماست، ما را از هدایت‌های خاصه خود محروم نگرداند.
ارسال نظرات
موضوعات روز