پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۹
چند روز تا نوروز 96 باقی مانده و بازار خرید در روزهای اوج خود قرار دارد، خرید اقلام خوراکی شب عید از میوه وآجیل گرفته تا مرغ و ماهی، ضرورتی است که در لیست خرید اغلب شهروندان قرار دارد اما بهترین بازارهای خرید اقلام خوارکی کجاست و مدیریت هزینه با درآمدهای نحیف این روزها چگونه خواهد بود؟
کد خبر: ۱۱۲۵۰
هزینه پهن کردن سفره شب عید چقدر است؟

تیتر 20 - حاجی  فیروز اومده ...سالی یه روز اومده ... عمو نوروز اومده ...عید نوروز اومده" تنبک می زند و می خواند با صورتی که با زغال سیاه شده و لباسی که رنگ ماهی گلی ها ست ....خنده های کودکانه چاشنی ضرب تنبک عمو فیروز می شود ..نگاهت به ماهی گلی های می افتد که انگار در تنگ به وجد آمده اند تلپ..تلپ ..بالا و پایین می پرند ...تا چشمت کار می کند بساط عید می بینی و بوی نوروز ...بازار به وجد آمده است...

ماهی گلی 

ماهی گلی یا ماهی قرمز که میهمان سفرهای هفت سین ایرانیهاست در واقع تحفه ای چینی است که ۸۰ سال پیش به همراه ورود چای به ایران آمد این ماهی که سمبل عید چینی است به سفره‌های هفت‌سین مراسم عید نوروز ایرانیان وارد شد، چینی‌ها این ماهی را برای افزایش برکت زندگی و تولید به مزارع برنج وارد می‌کردند؛ اروپایی‌ها آن را تا سال‌ها به‌عنوان یک کادوی گران‌قیمت به سران کشورها و مقامات هدیه داده و تا قرن هفدهم آن را نمادی از ثروت می‌دانستند و به‌عنوان کادوی عروسی به همسران خود تقدیم می‌کردند.

ایرانیان نیز به‌دلیل رنگ زیبای قرمز آن (نماد ایرانیان)، آن را به‌عنوان نماد شادی، سرزندگی و برکت در زندگی وارد سفره‌های هفت‌سین خود کردند.

مدیر عامل اتحادیه پرورش ماهیان زینتی در گفت و گو با خبرنگار شهر فردا می گوید: ماهی قرمز ماهی بومی ایران نیست و از اواخر آذر ماه مزرعه داران حاشیه شهرها و برخی پرورش دهندگان ماهیان آکواریومی اقدام به تکثیر این ماهی می کنند.

مسعود صالحی با اشاره به بازار فروش ماهی آکوریومی خاطرنشان می کند: ماهی قرمز ها عمدتا بدون نظارت بهداشتی و چکاب سلامت وارد منازل شده و تماس کودکان با آنها توصیه نمی شود با این وجود قیمت ماهی گلی دو بند از 150 تومن آغاز می شود و به تناسب درشتی آن افزایش قیمت پیدا می کند.

وی با اشاره به ماهی واردات ماهی "کویی کا" می گوید: ماهی کویی کا اصالتا ژاپنی و هم نژاد ماهی گلی های موجود در بازار است با این تفاوت که امکان درشت شدن آن تا طول یک متر نیز گزارش شده و امکان تغذیه با شیشه شیر را نیز دارند این نوع از ماهی تا 20 هزار یورو در بازارهی اروپا قیمت دارد در بازار های ایران به قیمت نازل 2800 تومان به فروش می رسد.

سین اول سبزه

سبزه به عنوان یکی از ملزومات سفره هفت سین است که سالانه با حجمی بیش از ۲.۴ میلیون تن گندم اوارد سفره ایرانیها می شود،این روزها نوع چینی آن هم به بازار آمده که با قیمت بین 7 تا 15 هزار تومان بفروش میرسد.

سبزه چینی وارداتی فاقد خاک بوده و عمر کوتاهی دارد که تا پایان نوروز عمر آن به سر می آید آدمکهای کوتاه قدی که وارد سفره باستانی ایرانیها می شود.

شیرینی

شیرینی و شکلات از آن خوشمزه هایی است که سفرهای عید بدون آن کامل نمی شود. فعلان بازار شیرینی معتقدند قیمت آن از سال 93 افزایش نداشته است و بدون رشد قیمت عید امسال هم در اختیار مردم قرار می گیرد.

مدیرعامل اتحادیه قنادان در گفت و گو با خبرنگار شهر فردا می گوید: مواد اولیه نسبت به سال ۹۳ افزایش قیمت داشته است. از طرف دیگر هزینه‌های جانبی مانند دستمزد کارگران نیز  رشد قیمت داشته اما در قیمت شیرینی اعمال نشده است.

بهره مند در رابطه با مواد اولیه برای تهیه شیرینی  ادامه می دهد: که هیچ کمبودی در این رابطه وجود ندارد؛ اما تولیدکنندگان مجبور به خرید آزاد هستند؛ یعنی شکر و دیگر مواد مورد نیاز به صورت دولتی به آنها تعلق می‌گیرد و همین مسئله از سود تولیدکنندگان کاسته است.

رئیس اتحادیه قنادان، نرخ شکر خریداری شده توسط تولیدکنندگان این حوزه را ۲۸۰۰ تومان  اعلام کرده و تاکید می کند: بر اساس قیمت مصوب سال ۹۳ هر کیلوگرم شیرینی تر در قنادی‌های درجه یک به قیمت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، شیرینی زبان و پاپیون ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و شیرینی گل محمدی (دانمارکی) ۹۶۰۰ تومان است؛ همچنین هر کیلوگرم کیک یزدی ۸۰۰۰ تومان و شیرینی برنجی ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان قیمتگذاری شده است؛ این  در حالی است که در بازار متوسط قیمت هر کیلوگرم شیرینی دانمارکی ( گل محمدی) ۱۲ هزار تومان، زبان  ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، پاپیون ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان،کیک یزدی ۹۰۰۰ تومان،شیرینی برنجی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان و شیرینی تر ۱۵ هزار تومان است.

آجیل 

آجیل با پسته و بادام فندوق و تخمه هایش خوشمزه گران قیمتی محسوب می شود که هنوز قیمت آن درنیامده و معطل پسته های هندی وارداتی است.

رییس اتحادیه آجیل و خشکبار فروشان در مورد وضعیت واردات بادام هندی برای تأمین نیاز بازار شب عید هم خبرداده که طی جلساتی که برای واردات بادام هندی میان اتحادیه و سازمان‌های ذیربط برقرار شده است نتیجه نهایی آن تا اوایل هفته آینده مشخص و تأثیری مستقیمی بر قیمت افزایش یافته این اقلام خواهد گذاشت.

احمدی همچنین در خصوص نظارت سازمان‌های ذیربط بر روند فعالیت کسبه در نمایشگاه‌های بهاره گفته است:« ۲۰۰ گرم از اقلام تولیدکنندگان و توزیع کنندگان خشکبار برای قیمت گذاری اخذ شده که بازرسان سازمان تعزیرات، اتاق اصناف و اتحادیه طبق قیمت نمونه‌های اقلام بر قیمت و کیفیت‌ها نظارت خواهند کرد. »

میوه

بازار میوه امسال به اعتقاد میدان داران ناشناخته است چراکه سناریوی  پرتقال های یخ زده اقبال عمومی برای خرید پرتقال را کاهش داده و کمپین زیر پوستی نخریدن پرتقال آغاز بکار کرده است.

مدیرعامل اتحادیه میوه و سبزی تهران می گوید: بازار میوه امسال ناشناخته است و پیک خرید میوه در هفته پایانی اسفندماه خواهد بود.

حسین مهاجران با اشاره به قیمت پرتقال تاکید می کند: هر کیلو گرم پرتقال جنوب به قیمت 8000 تا 10 هزار تومان و هر کیلو گرم پرتقال شما از 1500 تومان در میدان قیمت دارند که پرتقال های شما سرمازده و جنوب خان زده است با این حال محموله های وارداتی هنوز وارد بازار نشده است.

وی ادامه می دهد: بهترین پرتقالهای کنونی بازار وارداتیهای مصر هستند که به همراه پرتقالهای آفریقایی قیمت نجومی دارند اما پرتقالهای وارداتی ترکیه که زمزمه های سرمازدگی آنها نیز وجود دارد راهی سرخانه های کشور شده اند.

مهاجران خاطرنشان می کند: میوه های ذخیره سازی شده توسط سازمان میادین، تعاون روستایی و 150 عامل توزیه این اتحادیه از 25 در سطح شهر توزیع میوه به قیمت مصوب را آغاز خواهد کرد.

مدیریت هزینه خرید میوه 

مهاجران در پاسخ به این سوال که بهترین زمان خرید میوه چه زمانی خواهد بود؟ می گوید: پرتقال بیشاز 4 ماه است در سردخانه ها نگهداری شده است لذا خرید زود هنگام آن فقط تلفات آن را بالا میبرد.

وی به شهروندان توصیه کرد آن دسته از شهروندانی که عید در مسافرت به سر میبرند از 25 و شهروندانی که عید میزبان میهمانان نوروزی اند از 28 برای خرید میوه اقدام کنند و مطمئن باشند مراکز عرضه میوه ستاد نوروزی میوههای باکیفیت وبا قیمت مناسب را عرضه خواهد کرد.

پلو ماهی

پلو ماهی از آن غذاهایی است که سنجاق سفره ایرانیها در شب عید بوده و هست، مدیر عامل اتحادیه آبزیان در گفت و گو با خبرنگار شهر فردا می گوید: قزل آلاهای پرورشی و رودخانه ای به اندازه کافی تولید شده و به همراه ماهی سفید ،ماهی شیر و میگو در مراکز عرضه وجود دارد.

ارسلان قاسمی ادامه می دهد: هرچند قیمت تمام شده هر کیلو گرم ماهی قزل آلا برای پرورش دهند 11 هزار تومان قیمت گذاری شده است اما با حاشیه سود مناسب در سطح شهر در اختیار مصرف کنند گان قرار می گیرد.

بررسی ها نشان می دهد قیمت ماهی  قزل آلا به عنوان پرمصرف ترین ماهی شب عید بین 13 تا 17 هزار تومان شیر جنوب 18 تا 21 هزار تومان، کپور 13 تا 16 هزار تومان و میگو به قیمت 25 تا 35 هزار تومان با سر و پوست به فروش می رسد.

بهترین بازار عرضه ماهی

مدیرعامل اتحادیه آبزیان در پاسخ به این سوال که بهترین بازار های عرضه ماهی کجاست می گوید: بازار عرضه ماهی مانند میوه تخصصی نیست که همه مصرف کنندگان بتوانند به یک مکان مشخص روند اما در شرق تهران بازار حکیمیه در جنوب میدان  بعثت و بازار احمد آباد مستوفی را می توان نام برد

وی درباره مدیریت هزینه ماهی امانظر دیگری دارد و معتقد است به رغم مشتری پسندی ماهی قزل آلا در رستورانها و شب عید ماهی شوریده ،حلوا و شیر به علت حجم گوشت بیشتر و دور ریز کمتر به صرفه ترند.

مرغ

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی هم در آستانه تنظیم بازار شب عید می گوید: «با توجه به جوجه ریزی بالا از سوی مرغداران و ذخیره مناسب شرکت پشتیبانی قیمت مرغ از ۷ هزار و ۵۰۰ الی ۸ هزار تومان فراتر نخواهد رفت.»

یوسفی با انتقاد از عرضه مرغ منجمد از سوی شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار شب عید تصریح می کند: « با توجه به وضعیت مناسب جوجه ریزی، عرضه مرغ منجمد از سوی شرکت پشتبانی با نرخ‌های کمتر از ۶ هزار تومان مورد رضایت مرغداران نیست چرا که این امر به زیان تولیدکنندگان را در بر دارد.

از سوی دیگر معاون وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده که هیچ مشکلی برای تامین محصولات پروتئینی مورد نیاز شب عید مردم از جمله گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ وجود ندارد و دستگاه‌های نظارتی در تعادل بازار و احمال قیمت‌های منطقی نظارت کنند.

بنا به گفته حسن رکنی دولت در تامین گوشت مرغ هیچ مشکلی نداریم و تنش قیمتی این محصول در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته کمتر بوده است، چرا که هر ساله در بهمن و اسفندماه با تنش‌های قیمتی در زمینه بازار این محصول مواجه بوده‌ایم اما امسال شرایط تولید گوشت گرم و تازه مرغ به وضعیتی رسیده که نیاز داخلی را پوشش می‌دهد و شرکت پشتیبانی امور دام نیز نیازی به ورود به بازار ندیده است

بهترین مراکز عرضه مرغ

یوسفی معتقد است بهترین مراکز عرضه مرغ در سازمان های میادین میوه وتره بار و فروشگاههای عرضه تخصصی مرغ و تخم مرغ است که دارای مرغ کشتار روز هستند.

مدیرعامل اتحادیه مرغ گوشتی همچنین می گوید: شهروندان برای مصرف ایام نوروز و همچنین سیزده فروردین بهتر است پیش از شروع تعطیلات اقدام به خرید کنند چرا که در ایام نوروز مراکز عرضه و کشتارگاهها در همه نقاط شهر توزیع یکسان ندارند./صبحانه
ارسال نظرات
موضوعات روز