سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۶
برگه زردآلو یک خوراکی پرطرفدار حاوی منیزیم است که به عنوان ضداسترس قوی می توان در ایام نوروز آن را مصرف کرد.
کد خبر: ۱۱۴۸۲
تیتر20 -  زردآلو میوه‌ای کوهستانی بوده و در ییلاقات به عمل می‌آید. میوه‌ی زردآلو دارای طبیعتی سرد و‌ تر است که البته نوع شیرین آن خاصیت گرم و تری دارد. زردآلو از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و به عنوان یک ضد استرس قوی می توان آن را به آجیل شب عید اضافه کرد.
 
این میوه دارای مقادیر زیادی قند طبیعی است که راحت هضم می‌شوند و دارای ویتامین‌های A C، ریبوفلاوین (B۲) و نیاسین (B۳) و مواد معدنی مختلفی شامل کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، گوگرد، سدیم و مقدار کمی مس، آهن و روی نیز دارد.
 
خواص و فواید زردآلو
زردآلو یکی از میوه‌های مفید برای ورزشکاران بعد از "ورزش” است، به شرط آنکه بعد از خوردن این میوه، آب ننوشند. در زمستان می‌توانند از برگه زردآلو استفاده کنند و در تابستان اگر می‌خواهند همراه آب باشد از برگه زردآلو خیسانده در آب استفاده شود. 
  
خیس شده آن را اگر شخصی که مبتلابه تب است میل کند و پشت سر آن آب گرم و عسل میل کند باعث قطع تب می‌شود. در برگه زردآلو مقادیری ویتامین D وجود دارد که در رشد استخوان و دندان‌ها بسیار موثر است. 
 
مصرف برگه زردآلو سبب هضم غذا می‌شود و از یبوست جلوگیری می‌کند. بدین منظور، ابتدا آن را با آب بشویید. سپس آن را در آب خیس کنید و بگذارید یک شب بماند. سپس یک دانه لیموترش در آن بیندازید و صبح ناشتا، برگه خیس خورده را همراه با آب آن میل کنید که برای رفع یبوست بسیار مفید است. 
 
همچنین، برای درمان اسهال ۱۰ گرم برگ خشک آن را با آب سرد میل نمایید برای از بین بردن کرم معده ۵ گرم از روغن مغز تلخ زردآلو با احتیاط مصرف شود.
 
وجود فلوئور در زردآلو از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. زردآلو، باعث رفع تشنگی و عطش می‌شود البته این نکته را به یاد داشته باشید هیچگاه بعد از غذا زردآلو نخورید؛ و بعد از خوردن زردآلو حمام سرد ننمایید.
 
زردآلو حاوی آنتی اکسیدان بالایی است. بیشترین میزان آنتی اکسیدان آن متعلق به فلاونوئید پلی فنولیک مانند لوتئین، زآگزانتین و بتاکریپتو گزانتین‌ها می‌باشد؛ مجموعه‌ی این‌ها موجب حفاظت بیشتر سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد اکسیژن که دلیل پیری، سرطان‌ها و بیماری‌های مختلف می‌باشند، می‌شود. 

برای خرد کردن سنگ مثانه ۵ گرم از روغن مغز تلخ زردآلو با احتیاط مصرف شود. سپس هر ۴ ساعت یک لیوان عرق خارشتری، شکوفه‌های خشک شده زردآلو خونریزی داخلی و بیرونی را بند می‌آورد. زردآلو ضد سرطان است (مخصوصاً سرطان ریه و لوزالمعده)، زردآلوی رسیده به علت دارا بودن ویتامین‌های گروه B برای درمان بیماری‌های عصبی و روحی، بی خوابی، خستگی شدید، گیجی، فراموشی و ... مفید است. کسانی که کارهای فکری زیاد دارند خوردن زردآلو را فراموش نکنند. 

برای کسانی که لاغر هستند خوردن زردآلو در فواصل غذا مفید است. زردآلو برای خانم‌های حامله به عنوان عصرانه بسیار مفید است. زردآلو سرشار از ویتامین A است که به رشد اطفال کمک کرده و باعث تقویت بینایی در آن‌ها می‌شود. 
  
در بین سبزیجات، هویج و در بین میوه‌ها، زردآلو بیشترین مقدار بتاکاروتن را دارند و هیچ میوه دیگری به این اندازه دارای بتاکاروتن نیست. بتاکارتوتن از پوست در برابر اشعه ماواری بنفش محافظت می‌کند. بتاکاروتن موجود در زرد آلو مانع پینه بستن و خشک شدن پوست می‌شود. وقتی پوست بدن پوسته پوسته شده و سفید یا خاکستری رنگ می‌شود، نشانه کمبود بتاکاروتن است. 
  
خواص زردآلو برای پوست 
 پوست هایی که خیلی خشک هستند چند برگه خشک زردآلو را در روغن زیتون خیس نموده سپس کوبیده بصورت ماسک روی پوست صورت بگذارید. برای ترک دست و پا از ترکیب برگه زردآلو که در روغن بادام زمینی خیسانده استفاده شود. برای رفع چروک صورت آب زردآلوی تازه را با کمی شیر و عسل مخلوط نموده ابتدا پوست را با صابون گیاهی شسته سپس با این محلول ماساژ دهید. ماسک زردآلو لطیف کنندة پوست صورت و گردن می‌باشد. 
 
 
 ماسک زردآلو و عسل 
برای رفع چروک صورت آب زردآلوی تازه را با کمی شیر و عسل مخلوط نموده ابتدا پوست را با صابون گیاهی شسته سپس با این محلول ماساژ دهید. 
 
فواید و مضرات هسته زردآلو
برای جلوگیری از نفخ خوب است که هستة زردآلو را هم بخوریم. هسته تلخ زردآلو مواد سمی به نام اسید سیانیدریک و اسید پروسیک دارد.
 
خواص روغن زردآلو
روغن مغز هسته زرد آلو را اگر در گوش بچکانید صداهای گوش را از بین برده و سنگینی گوش را درمان می‌کند. روغن مغز هسته برای نرم کردن پوست مفید است. روغن مغز هسته اگر تلخ باشد کشنده کرم معده و روده است. روغن تلخ هسته ورم مقعد را از بین برده و سنگ مثانه را خرد می‌کند. دم کرده برگ زردآلو برای قطع اسهال مفید است. 
 
بعد از خوردن زردآلو آب سرد ننوشید یا با آب سرد استحمام نکنید، زیرا باعث ایجاد گاز و نفخ در معده می‌شود. اگر بعد از خوردن زردآلو دچار سنگینی و نفخ معده شدید، فوراً مقداری زیره را دم کرده و میل نمایید یا مقداری عرق زیره یا عرق نعنا بخورید. زردآلوهای خشک شده اغلب با سولفیت‌ها عمل آوری می‌شوند تا عمر طولانی تری داشته باشند و در برابر اکسیداسیون و بی رنگ شدن در طی خشک شدن مقاومت بیشتری داشته باشند مانند آن چه برای دیگر میوه‌های خشک مانند انجیر نیز اتفاق می‌افتد. 
  
سولفیت که رنگ نارنجی روشن زردآلو را در طی فرایند خشک شدن تثبیت می‌کند موجب ایجاد حالت‌های حاد تنفسی در برخی افراد حساس مبتلا به آسم می‌شود. بنابراین افراد حساس به سولفیت می‌توانند در عوض از میوه‌های خشک بدون سولفور که قهوه‌ای رنگ هستند استفاده نمایند. /صبحانه
ارسال نظرات
موضوعات روز