جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۵
در این نوشتار می‌توانید ۹ فایده مهم چرت زدن را بخوانید! بله کاملا درست شنیدید چرت زدن نه تنها اشکالی ندارد بلکه مفید هم هست.
کد خبر: ۱۱۵۸۷
فواید مهم چرت زدن را بدانید!

تیتر 20 - ۱. کاهش خستگی

چرت زدن در طول روز باعث سرحالی و سرزندگی افراد می شود و موجب کم شدن احساس کسالت در آنان خواهد شد.

۲. افزایش هوشیاری

اگر تمرکز ندارید و مدام احساس سستی و بی حالی می کنید یک راه حل ساده و هوشمندانه برای این مشکل شما چرت زدن است. ۲۰ تا ۳۰ دقیقه چرت زدن در روز حالتان را بهتر می کند و کمبود هوشیاری شما را جبران می کند.

۳. تقویت حافظه برای یادگیری و کار

چرت زدن در روز باعث افزایش قدرت حافظه و اعتماد بنفس شما می شود.چون وقتی روی چیز مهمی کار می کنید می توانید بهتر به آن توجه کنید و در مدت زمان کمتری مسائل را یاد می گیرید. چرت زدن حافظه تان را هم بهتر می کند و به شما کمک می کند تا تمام داده هایی که طی چند روز گذشته در ذهنتان جمع آوری کرده و یاد گرفتید را ذخیره کنید. طبق تحقیقات انجام شده چرت زدن می تواند قدرت و نیروی مغز را برگرداند. چون نیرو و انرژی ذهن را تازه کرده و شما را هوشیار تر و فعال تر می کند.

۴.جلوگیری از خستگی ذهن و از بین بردن انباشتگی اطلاعات در مغز

چرت زدن تنها با بستن چشم ها و احساس آرامش می تواند حتی برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه شما را سرحال کند و خستگی ذهن شما را از بین ببرد. به خودتان اجازه استراحت دهید. شما انسان هستید نه یک آدم آهنی. چرت زدن باعث شارژ شدن دوباره مغز می شود و شما را برای کار بیشتر آماده می کند .

۵. بهبود عملکرد

چرت زدن باعث می شود تا مغزتان به بازسازی هورمونی و سلولی بپردازد و همچنین قلب نیز عملکرد بهتری داشته باشد. کمی خواب در هنگامی که خسته اید به شما کمک می کند تا تناسب اندام و فعالیت مناسب بدن تان را حفظ کنید. پروفسور جیم هوم می گوید: انسان برای دو خواب در شبانه روز برنامه ریزی شده است. یکی خواب طولانی شبانه و دیگری خواب بعد از ظهر. همچنین طبق یک مقاله که در نیویورک تایمز چاپ شد چرت زدن یک اتفاق معمولی در بسیاری از کشورهای جهان است.

شواهد علمی نشان می دهد که چرت زدن حتی برای مدت کوتاه می تواند افزایش خوبی در عملکرد شناختی شما داشته باشد. "جاناتان فریدمن” مدیر موسسه مغز و ستون فقرات معتقد است: بهبود خواب و افزایش کیفیت آن می تواند در بهبود عملکرد مغز تاثیر زیادی داشته باشد.

۶. آرامش

کی از ساده ترین و هوشمندانه ترین راه ها برای احساس آرامش و کاهش استرس در زندگی چرت زدن است! باید در طول بعدازظهر کمی چرت بزنید چون عملکرد شناختی را بهتر کرده و شما هوشیارتر و سر حال تر و آرامتر می شوید.

۷.افزایش هوش و خلاقیت

تحقیقات اخیر که توسط دانشمندان علوم اعصاب انجام شد نشان می دهد که برای خلاقیت نیم کره راست مغز تحریک شده و نیم کره چپ مغز ثابت و بی اثر می ماند. این گروه از محققان برای اینکه به این نتایج برسند مغز ۱۵ نفر را مورد ارزیابی قرار داند و متوجه شدند که خلاقیت با فعالیت های نیم کره سمت راست رابطه ی مستقیم دارد.

آندری مدودف، دکتر، استاد و دستیار در مرکز دانشگاه جورج تاون دراین خصوص می گوید که تصویربرداری مولکولی و مطالعات دقیق تر در این خصوص نشان می دهد که سمت راست مغز نقش موثری در این رفتار دارد. به نظر می آید که کارهای خلاقانه مانند تجسم یا تفکر در خصوص مسائل مختلف بیشتر توسط نیم کره راست مغز انجام می گیرد و کارهایی از قبیل تفکر تحلیلی و یا تمرکز روی اعداد به وسیله ی نیم کره چپ صورت می گیرد.

۸.بهبود وضعیت سلامتی

محققان فرانسوی معتقدند چرت روزانه بدن را در برابر تاثیرات منفی که از نداشتن خواب مناسب و کافی در طول شب متوجه سلامتی می‌شود، حفظ می‌کند. در این بررسی مشخص شد چرت زدن در طول روز می‌تواند هورمون‌ها و پروتئین‌هایی که در استرس و عملکرد سیستم ایمنی نقش دارند در سطح نرمال حفظ کند و به بهبود وضعیت سلامتی بدن کمک کند.

۹. بهبود خلق و خو

مردم آمریکای شمالی به چرت نیم‌روز چندان تمایلی ندارند اما این عادت در مناطق دیگر بخصوص در اسپانیا و دیگر کشورهای اسپانیایی‌زبان در جهان بسیار بیشتر دیده می‌شود. بررسی‌ها حاکی از آن است که چرت زدن به افراد کمک می‌کند تا هوشیار‌تر شده و عملکرد بهتری داشته باشند. همچنین با کمک به سلامت قلب، حفظ سلامتی، رفع خطر ابتلا به دیابت و افسردگی می‌تواند خلق و خوی فرد را بهبود دهد./بازده
ارسال نظرات
موضوعات روز