سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۴
هدیه‌ها نقشی اساسی در برقراری، تثبیت و حفظ پیوندهای اجتماعی و معنایی بین افراد و گروه‌ها دارند، زیرا هدف اصلی در هدیه دادن و هدیه گرفتن برآورده شدن یک نیاز مادی مربوط به آن هدیه نیست، بلکه ایجاد پیوند اجتماعی و معنایی بین هدیه‌گیرنده و هدیه‌دهنده و تایید نگرش افراد نسبت به یکدیگر است.
کد خبر: ۱۱۶۲۳
هدیه‌هایی خاص از ۵ هزار تا ۱۰ میلیون تومان

تیتر 20 -  در زمانی نه‌چندان دور وقتی کودکی کاغذ کادوی هدیه‌ای را که برایش آورده بودند، باز می‌کرد ناگهان با یک دست پارچ و لیوان، ظرف آشپزخانه، پتو یا پشتی مواجه می‌شد و هیچ ارتباطی با هدیه‌ای که گرفته بود برقرار نمی‌کرد. به مرور، عروسک‌ها و عطرها جایگزین این هدایا شدند.

با خلاقیت در شکل‌گیری صنایع دستی، بسیاری از مردم به خریدن آن‌ها به‌عنوان هدیه رو آوردند. «صنایع دستی خاص‌پردازی‌شده» گزینه‌ای است که می‌توان با یک هدیه خاص، دوست یا یکی از اعضای خانواده را با آن خوشحال کرد.

«خاص‌پردازی» نام ایده‌ای است که به‌تازگی در صنایع دستی مطرح شده است. در خاص‌پردازی از طریق کتیبه و نوشته، حکاکی جملات و تصاویری که برای افراد مهم هستند، روی آثار ثبت می‌شوند و از این طریق، یک اثر خاص و ویژه‌ی یک یا چند نفر تولید می‌شود.

در خاص‌پردازی مضامین متعددی از جمله احساسات، تصورات و خاطرات سفارش‌دهنده، تصاویری که برای او مهم هستند، جملاتی که برایش ارزش و معنایی خاص دارند، صحنه‌ها و دیالوگ‌های فیلم‌های که او دوست دارد، جملات و تصاویری که اثر را به هدیه‌ای منحصربه­‌فرد برای شخصی خاص تبدیل می‌کنند، می‌تواند روی یک محصول ثبت شود. از طریق ثبت مضامین و موارد این‌چنینی، فرصتی در اختیار فرد قرار می‌گیرد تا آنچه برای او خاص و به احساساتش نزدیک است، با کمک هنرمند ثبت و ماندگار شود.

هدیه‌هایی خاص از ۵ هزار تا ۱۰ میلیون تومان
حلقه‌های یک زوج ایرانی - فرانسوی با نمادی از ملیت‌شان

وحید میهن‌پرست - طراح خاص‌پردازی صنایع دستی - به ایسنا گفت: طبق آخرین آماری که به قبل از تعطیلات نوروز مربوط می‌شود، حدود ۴۰ اثر برای شرکت در این مسابقه رسیده است. البته باید این عدد را دو برابر کرد، زیرا بسیاری از هنرمندان برای ما آثار ارسال می‌کردند، اما کارهای‌شان آن چیزی نبود که مد نظر معاونت دستی در این مسابقه است. بعد از صحبت با صاحبان آثار، نتیجه بهتری گرفتیم و در رفت و برگشت، کیفیت و نوآوری آثار ارتقا پیدا کرد.

او ادامه داد: پیش از این، متقاضیان تا دی‌ماه فرصت داشتند آثارشان را برای ما بفرستند، اما به درخواست هنرمندان مهلت فراخوان را تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه تمدید کردیم و هر هنرمند می‌تواند دو اثر ارسال کند. قرار است خردادماه نمایشگاهی را شامل  آثاری که به دست ما می‌رسد، برگزار کنیم.

مشاور پژوهشی و آموزشی معاونت صنایع دستی کشور همچنین درباره قیمت تمام‌شده هدیه‌های خاص‌پردازی نیز اظهار کرد: قیمت آثار ما از پنج‌هزار تومان شروع می‌شود، مثلا یکی از هنرمندان اهل خرم‌آباد با جمع‌آوری سنگ‌های رنگی کف رودخانه، روی آن‌ها به زبان میخی یا پهلوی اسم سفارش‌دهنده را می‌نویسد. البته اثری هم داریم که قیمت آن به ۱۰ میلیون تومان می‌رسد، برای مثال هنرمندی با حکاکی جمله‌ی مورد علاقه هدیه‌گیرنده روی سنگ‌های قیمتی یا جواهرات، هدیه مورد علاقه فرد را آماده می‌کند.

میهن‌پرست با بیان این‌که پیش‌بینی می‌کردیم هنرمندان جوان و دانشجویان رشته صنایع دستی از این مسابقه استقبال بیشتری کنند، گفت: بعد از آن‌که آثار به دست ما رسید، متوجه شدیم هنرمندانی با سابقه ۴۰ سال فعالیت، مفهوم این مسابقه را بهتر درک کرده‌اند و ایده‌های بهتری در این زمینه دارند.

او با بیان این‌که تا کنون هنرمندان استان اصفهان پیشتاز ارسال آثار در این مسابقه بوده‌اند، افزود: هنرمندان شهرستان شهررضا نیز بیش از شهرهای دیگر، درگیر این مسابقه شده‌اند.   

هدیه‌هایی خاص از ۵ هزار تا ۱۰ میلیون تومان
شجره‌نامه یک خاندان به‌وسیله کلاژ نقاشی و پتینه

طراح خاص‌پردازی صنایع دستی با بیان این‌که کمپینی با عنوان حمایت از هدیه ماندگار با صنایع دستی خاص‌پردازی‌شده راه‌اندازی کرده‌ایم، ادامه داد: این کمپین از اول فروردین راه‌اندازی شده و هدف از این کار، ترویج این ایده بین مردم است که به جای خریدن اقلامی مانند ظروف آشپزخانه به‌عنوان هدیه، از هدایای خاص‌پردازی‌شده استفاده کنند تا بُعد معنایی و ارزشی هدایایی که از آن استفاده می‌کنند، بالاتر برود. از طرفی هنگامی که میزان خریدن صنایع دستی افزایش پیدا کند، درآمد هنرمندان این حوزه نیز بالا می‌رود. همچنین با استفاده گسترده از صنایع دستی خاص‌پردازی‌شده نه‌تنها هدیه‌ها معناسازتر و موجب ایجاد پیوندهای اجتماعی بسیار قوی‌تری می‌شوند، بلکه با توجه به این‌که ده‌ها هزار نفر در صنایع دستی شاغل هستند، در نهایت تحولی تاثیرگذار در اقتصاد کشور ایجاد خواهد شد.

 موضوع مطرح‌شده در مسابقه خاص‌پردازی در صنایع دستی این است که هنرمندان صرفا یک خریدار یا مخاطب کلی را در نظر نگیرند، بلکه با توجه به سفارش‌دهنده خاص، آثاری خاص را خلق کنند. علاقه‌مندان به شرکت در مسابقه خاص‌پردازی می‌توانند تا ۲۰ اردیبهشت‌ماه به آدرس ایمیل singularhandicraft@gmail.com عکس آثار خود را ارسال کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۶۱۰۶۳۴۷۸ تماس بگیرند./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز