سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۷
دغدغه این روزهای هر خانواده خرید مسکن مناسب و مورد نیاز خود است. تا جایی که این دغدغه تبدیل به یک آرزو برای برخی از افراد شده است.
کد خبر: ۱۱۸۶۱
چند توصیه مهم به کسانی که این روزها قصد خرید خانه دارند

تیتر 20 -  غیر قابل پیش بینی بودن بازار مسکن از یک سو و نبود سرمایه کافی از سوی دیگر بسیاری از خانواده ها را از خانه دار شدن باز می دارد. به همین منظور و برای تحلیل بازار مسکن و پیش بینی احتمالی قیمت مسکن در سال 96 به گفتگو با دکتر مهدی محمد سلطان، کارشناس بازار مسکن نشسته ایم که در ادامه می خوانید:
 
تحلیل کارشناسانه شما راجع به بازار مسکن در سال گذشته چیست؟ به نظر شما آینده بازار مسکن در سال پیش رو چگونه خواهد بود؟
 
سال گذشته بازار همچنان در رکود نسبی بوده است حجم معاملات حدود ۵ درصد افزایش یافت قیمت‌ها هم حدود ۵ درصدنمی شود گفت که بازار وارد رونق شده است، اما فضا، فضای پیش رونق است.
 
از سال گذشته انتظار بیشتری می‌رفت، اما به دلیل نااطمینانی در بازار و به خصوص وضعیت بانک‌ها و مازاد عرضه‌ای که از قبل باقیمانده بود و به اضافه درآمد خانوار که در ده سال گذشته تحلیل رفته است؛ همه این عوامل دست به دست هم داد که بازار نتواند حداقل انتظار که از خروج از رکود بود را برآورده کند.
 
با توجه به نااطمینانی هایی که در آستانه انتخابات به وجود می‌آید خیلی بعید است که در فصل بهار تغییرات خاصی در بازار مسکن رخ بدهد. به نظر می‌رسد که این بازار همان روند قبلی خود را ادامه دهد. این در حالی است که اگر نتیجه انتخابات طوری باشد که فضای ثبات اقتصادی و سیاسی بیشتری به وجود آید و نااطمینانی‌ها از بازار رخت ببندد و سیاست‌های اقتصادی بهتری را دولت جدید بتواند ارائه دهد، از تابستان به بعد در بحث عرضه و تقاضا روند مثبت تری پیش خواهد آمد.
 
فردا: در افکار عمومی این است که هروقت در بازار مسکن رونق داریم، قطعا قیمت‌ها بالا می‌رود و بعد از یک رکود طولانی مدت با افزایش قیمت زیادی مواجه خواهیم شد. چطور می‌شود که بازار مسکن رونق بگیرد اما کنترل قیمت همراه آن باشد؟ و مردم قدرت خرید داشته باشند و با تورم مواجه نشوند؟

اولا بستگی دارد رونق را چه چیزی تعریف می‌کنید؟ اگر رونق را افزایش عرضه تعریف می‌کنید باید توجه داشته باشیم که علت اینکه عرضه کاهش پیدا کرده این است که سازنده‌ها منابع شان قفل شده و قادر به سرمایه گذاری مجدد نیستند تا مجددا بخش عرضه را تقویت کنند؛ بنابراین لازمه حرکت خواه ناخواه این است که حجم معاملات افزایش پیدا کند.
 
دوم اینکه باید بگویم قیمت مسکن همپای تورم افزایش پیدا کند، چون با این قیمت‌ها برای سازنده مقرون به صرفه نیست که وارد بازار شود. بنابراین خواه ناخواه قیمت ها تغییر می کند، اما تغییر قیمت‌ها جهشی نخواهد بود و قیمت واقعی مسکن تغییر قابل توجهی نخواهد داشت.
 
فردا: برای کسانیکه سرمایه اندکی دارند و می‌خواهند با وام مسکن و پس اندازشان، خانه ای بخرند؛ چه پیشنهادی دارید که بتوانند معادل تورم پیش بروند و زودتر صاحب خانه شوند؟

از طریق سپرده گذاری در بانک که نرخ‌های قابل قبولی هم تعیین کرده اند می‌توانند وام‌های خوبی برای خرید مسکن بگیرند و با توجه به اینکه افزایش قیمت مسکن با نرخ تورم خواهد بود، متقاضیان خرید مسکن از بازار عقب نمی‌افتند. بنابراین در طول سال و در هر مقطعی که مناسب می‌دانند می توانند با سپرده خود و وامی که به سپرده شان تعلق می گیرد، وارد بازار شوند.
 
توصیه من به متقاضیان خرید مسکن این است که نیازی به هیجان زده شدن و نگران تغییرات شدید در بازار نیست، حداقل در مقطعی که فعلا با آن مواجه هستیم./فردا
ارسال نظرات
موضوعات روز