سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۸
گر خودروی دست دوم مطمئنی را برای استفاده ی طولانی مدت می خواهید و امکانات رفاهی و طراحی اهمیت چندانی برای شما ندارند و در عوض بخواهید خودرویی با قابلیت حرکتی بهتر را داشته باشید کمری ماشین شماست
کد خبر: ۱۱۹۷۳
هیوندای سوناتا YF بخرم یا تویوتا کمری؟

سالهای سال بود که تنها رقبای تویوتا کمری را هوندا آکورد و یا نیسان آلتیما تشکیل میدادند، اما این ژاپنی خوش سابقه در دو سه نسل اخیر خود با رقیبی بسیار جدی به نام هیوندای سوناتا مواجه شده است. در سالهای اخیر سرعت پیشرفت کره ای ها آنقدر زیاد شد که در برخی بازارها گوی سبقت را از رقبای ژاپنی و امریکایی ربوده و به موفقیت های بسیاری دست یافتند. قطعا استفاده از افراد مشهور و متخصصی نظیر پیتر شرایر در بخش طراحی کیا هیوندای در دستیابی به این موفقیت تاثیر زیادی داشته است. در بازار ایران نیز کره ای ها حضور کاملا موفق تری نسبت به ژاپنی ها دارند که البته بخش اعظم این موفقیت را مدیون قیمت مناسب تر و امکانات رفاهی بیشتر خود هستند. امروز در خودروبانک دو سدان پرفروش از شرق آسیا یعنی سوناتا نسل ششم و کمری نسل هشتم را در برابر هم قرار دادیم تا ببینیم این دو مدعی چه برای رقابت با یکدیگر چه چیزی در چنته دارند. 

سوناتا YF، مدعی کره ای 

هیوندای سوناتا YF ششمین نسل از این خودرو به شمار می‌رود و بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ روی خط تولید هیوندای قرار داشت. طراحی هیوندای سوناتا YF رگه هایی از مرسدس بنز CLS را با خود به همراه دارد که این تشابه سبب شد تا در ابتدای ورود به بازار لقب CLS کره ای را بخود بگیرد. سقف خودرو دارای حالتی کمانی بوده و با شیب تندی به صندوق عقب می رسد. در بخش جلویی خودرو جلوپنجره ی بزرگ کره ای بارزترین مشخصه ی سوناتا است که کمی به محصولات فورد نیز شباهت دارد اما این شباهت در همانجا و با رسیدن به چراغ های جلو به پایان می رسد. طراحی چراغ های جلو و عقب سوناتا نیز زیبا و متناسب است و نمی توان ایرادی از آن ها گرفت. کابین سوناتا دارای طراحی جوان پسند و اسپرتی است. داشبورد و فرمان دارای یک حالت X شکل هستند و اصول ارگونومی نیز در داخل کابین رعایت شده است. طراحی نشان دهنده های سوناتا به وضوح بهتر از کمری است و از دو استوانه تشکیل شده است. اما یک ایراد بزرگ در کابین سوناتا وجود دارد و آن کیفیت مواد بکار رفته است. مخصوصا سوناتای مورد آزمایش دارای تریم مشکی-کرم کابین بود و ضعف کیفی پلاستیک های داخل کابین آن بیشتر به چشم می آمد.

خودروهای کره ای در بازار ایران با بیشترین امکانات رفاهی و ایمنی خود عرضه می شوند و اینجا نیز سوناتا هر چند از گونه‌ی فول نبود اما همچنان در وضعیت بهتری نسبت به کمری قرار دارد. امکانات رفاهی سوناتا شامل، صندلی های چرمی مجهز به گرم کن، سقف پانوراما، شیفتر دنده پشت فرمان و حافظه برای صندلی راننده است، که هیچکدام در کمری وجود ندارند. در بخش ایمنی نیز هرچند هر دو خودرو توانسته اند از موسسه ی NHTSA امریکا پنج ستاره ی ایمنی دریافت کنند اما سوناتا در این بخش امتیازات بیشتری دریافت کرده است. سوناتا بصورت استاندارد به سیستم کنترل پایداری مجهز است و شش عدد ایربگ دارد و این در حالی است که ایربگ جانبی و سیستم کنترل پایداری در کمری نسل هشتم بصورت آپشن عرضه می شود. البته سیستم کنترل پایداری از سال ۲۰۱۴ بصورت استاندارد روی کمری قرار می گیرد. 
سوناتا YF در بازار ایران با پیشرانه‌ی چهار سیلندر خطی با حجم ۲.۴ لیتر عرضه شد. این پیشرانه از سری موتورهای چهار سیلندر هیوندای به نام تتا است که حاصل همکاری هیوندای با کمپانی های کرایسلر و میتسوبیشی تحت عنوان آلیانس جهانی موتور است. ضریب تراکم این موتور ۱۰.۵ به ۱ است و توانایی تولید ۱۷۶ اسب بخار قدرت و ۲۲۸ نیوتون متر را دارد. این موتور از نوع DOHC بوده که به معنای وجود دو میل سوپاپ در بالا است. سوناتا از سیستم زمانبندی متغییر سوپاپ ها روی میل سوپاپ هوا بهره می برد. تمام سیستم تایمینگ این موتور ساخت کمپانی مشهور بورگ وارنر است. بلوک موتور سوناتا کاملا از آلومینیوم ساخته شده و برای دستیابی به استحکام بالا، در تولید آن از روش ریخته گری تحت فشار یا اصطلاحا دایکستینگ استفاده شده است. برای کاهش لرزش ها در این موتور از یک شفت بالانسر نیز بهره گیری شده است. مانیفولد دود سوناتا نیز از جنس فولاد ضد زنگ است. نرم افزار مورد استفاده در ECU موتور تتا نیز ساخت کمپانی آلمانی زیمنس است و EMS II نام دارد. 
نیروی این موتور از طریق یک گیربکس شش سرعته ی خودکار به چرخ های جلو انتقال پیدا می کند. عملکرد موتور و گیربکس برای یک استفاده ی روزمره مناسب و قابل قبول است و تعویض دنده ها به نرمی و در آرامش کامل انجام می گیرد. اما نباید انتظار زیادی از سوناتا داشته باشید چون گیربکس سوناتا گاهی به فرمان راننده چندان اهمیتی نمی‌دهد و فرامینی را که از طریق شیفترهای پشت فرمان به آن می‌دهید را اجرا نمی کند. 
سیستم تعلیق سوناتا در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مستقل چند اتصالی است. هندلینگ سوناتا نسبت به کمری در وضعیت پایین تری قرار دارد ضمن اینکه در زمینه ی نرمی سواری نیز این کمری است که سواری نرم تری را ارايه می‌دهد. اما اگر خیلی اهل فشار آوردن به خودرو نباشید هندلینگ سوناتا رضایت شما را جلب خواهد کرد به خصوص اینکه سیستم کنترل پایداری نیز در مواقعی که احتمال از دست رفتن کنترل خودرو وجود داشته باشد به کمکتان می‌آید. فرمان خودرو نیز نرم و دقیق بوده و اطلاعات خوبی را از سطح مسیر به راننده منتقل می‌کند. 
سوناتا از لحاظ ابعاد دارای طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4820، 1835 و 1470 میلی متر است با وجود داشتن فاصله ی محوری بیشتر (2795 میلی متر در مقایسه با 2775 میلی متر در کمری) اما در بحث فضای سر، سرنشینان عقب سوناتا به دلیل فرم سقف دارای فضای کمتری در بالای سر نسبت به کمری هستند. اما فضای پای مناسبی در اختیار سرنشینان است.

کمری، ژاپنی خوش سابقه

سوناتا و کمری در بخش طراحی بدنه از دو زبان کاملا متفاوت استفاده می کنند. در سمت مقابل سوناتا، کمری با طراحی محافظه کارانه و اصطلاحا شارپ خود قرار دارد. بر خلاف سوناتا که خطوط منحنی حرف اول را در بدنه ی آن می زنند در تویوتا کمری به وفور از خطوط تیز و زوایای تند استفاده شده است. طراحی ظاهری سوناتا طرفداران بیشتری دارد و بروز تر از کمری به نظر می رسد اما در دراز مدت این تویوتا کمری است که با طرح ساده تر خود، دیرتر مالک خود را خسته خواهد کرد. 
ابعاد خارجی کمری در طول ، عرض و ارتفاع به ترتیب معادل 4850، 1820 و 1470 میلی متر است. طراحی داخلی تویوتا کمری همانند بیرون آن ساده است و تقریبا نکته ی خاصی در مورد آن وجود ندارد اما ایرادی نیز نمی توان از آن گرفت تنها نکته ای که به نظر نگارنده در کمری می توانست بهتر باشد طرح بیش از اندازه ساده ی نشان دهنده ها است. در مقابل، در هر صورت نگاهی به خیابان ها به شما نشان خواهد داد که کدام طراحی مقبولیت بیشتری بین خریداران دارد و این سوناتا است که توانسته علاقه مندان بیشتری را جذب خود کند. کمری هر چقدر در طراحی از سوناتا عقب تر است اما در بخش متریال این ضعف را جبران کرده است.
قبلا در مقاله ی تست تویوتا کمری به معرفی بخش های فنی این خودرو پرداخته ایم که اینجا نیز به آن موارد اشاره خواهیم کرد. موتور تویوتا کمری نسبت به سوناتا دارای جدود صد سی سی حجم بیشتر است که همین حجم بیشتر سبب شده تا قدرت و گشتاور بیشتری به میزان ۱80 اسب بخار و ۲۳۵ نیوتون متر را تولید کند. از مزایای موتور کمری نسبت به موتور سوناتا به جز قدرت و گشتاور بالاتر باید به دوام و طول عمر بیشتر و همچنین استفاده از سیستم زمانبندی متغییر سوپاپ‌ها روی هر دو میل سوپاپ هوا و دود را نام برد. کمری در هنگام رانندگی در مقایسه با سوناتا کاملا گوش به فرمان بوده و عملکرد مجموعه ی موتور و گیربکس در کمری اسپرت تر از سوناتا است و در تست درگی که بین دو خودرو انجام دادیم کمری توانست سوناتا را شکست دهد که البته در سرعت های بالاتر این اختلاف محسوس تر است. گیربکس کمری در مقایسه با سوناتا بیشتر به فرامین راننده عمل می‌کند و این نیز از عواملی است که لذت رانندگی با کمری را بیشتر می‌کند هر چند بخشی از این لذت بلافاصله و با دیدن طراحی بیش از اندازه ساده‌ی نشان دهنده‌‌ها از بین می‌رود. پاشنه‌ی آشیل کمری اما کمبود امکانات رفاهی در برابر بهای پرداختی آن است که ضعف بزرگی برای این خودرو به شمار می‌رود. اگر اقدام به خریداری یک سوناتای فول کنید گرمکن جلو و عقب، سقف پانوراما، سردکن جلو، تودوزی چرمی و دنده ی پشت فرمان را خواهید داشت که هیچ یک از این موارد در کمری به چشم نمی خورند. کمری حتی دارای پوشش چرمی صندلی هم نیست گرچه پوشش مخملی با کیفیت آن برخی مزایا را با خود به همراه دارد اما در این رنج پرداختی خریداران معمولا به تودوزی چرمی علاقه دارند. البته در عوض کمری لذت سواری بیشتری را در پس این ظاهر ساده‌ی خود دارد و در نبود رقیبی قدری چون مزدا ۶ در بازار کشور و همچنین اگر هوندا آکورد را فاکتور بگیریم باید گفت که هندلینگ و سواری کمری در این سگمنت بسیار خوب و رضایت بخش است و به نوعی باید گفت که کمری توانسته تعادل بهتری را در بخش توانایی های حرکتی خود ایجاد کند. 
در بحث مصرف سوخت نیز دو خودرو نتایجی بسیار نزدیک به هم دارند اما کمری با اختلاف بسیار کمی مصرف کمتری از سوناتا دارد که به نظر نگارنده دلیل آن را باید در وجود سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ برای سوپاپ دود دانست که به موتور کمری اجازه می دهد کنترل دقیق تری را روی راندمان خود داشته و علیرغم حجم بیشتر سوخت کمتری از شما طلب کند. 

نتیجه گیری 

با نگاهی به وبسایت های فروش اتومبیل می توانید ببینید که یک کمری بسته به کارکرد و تیپ قیمتی بین ۱۳۵ الی ۱۶۰ میلیون تومان و سوناتا نیز قیمتی بین ۱۲۰ الی ۱۴۰ میلیون دارد که تا اینجای کار همه چیز به نفع سوناتا پیش رفته است. در این مقایسه قصد نداریم خودرویی را به عنوان برنده و یا خودروی برتر معرفی کنیم چون خریداران باید بر اساس نیازها و انتظارات خود به دنبال این دو خودرو بروند. اگر خودروی دست دوم مطمئنی را برای استفاده ی طولانی مدت می خواهید و امکانات رفاهی و طراحی اهمیت چندانی برای شما ندارند و در عوض بخواهید خودرویی با قابلیت حرکتی بهتر را داشته باشید کمری ماشین شماست، اما اگر ارزش در برابر بهای پرداختی، امکانات رفاهی، طراحی و در انتها بازار دست دوم بهتر مد نظر باشد یک راست به سراغ سوناتا بروید. در پایان ضمن تشکر از مالکین محترم خودروها و آقای افشین نیکوبخت که هماهنگی تست را انجام دادند، توجه شما را به جدول مشخصات دو خودرو جلب می کنیم./خودروبانک
ارسال نظرات
موضوعات روز