جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۷
از 15 تا 25 اردی بهشت ماه، گالری مهروا میزبان آثار طراحی امیر بهادر فلاحتی است که با عنوان «اَشکال من» بر دیوارهای این نگارخانه قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۲۳۰۹
امیر بهادر فلاحتی، اشکالش را در نگارخانه مهروا به نمایش گذاشت

تیتر20 - امیر بهادر فلاحتی که متولد 1364 و کارشناس گرافیک و سینماست، سال هاست که تمام تمرکزش را بر روی نقاشی گذاشته و «اَشکال من» عنوان چهارمین نمایشگاه وی در حوزه نقاشی است. 
او بیانیه ای به مناسبت این نمایشگاه منتشر کرده که درواقع توضیحی درباره ماهیت و رویکرد تازه ترین نمایشگاه اوست. 
فلاحتی درباره نمایشگاه جدید خود چنین نوشته است: بی نظمی در نظم حکایت آفرینش دنیای پیرامون ماست که در جهان زنده است . این ما هستیم که بی نظمی را نظم می نامیم و در این دنیا ما به دنبال نظم خود می گردیم. «اشکال من» تعریف من از دنیایی است که با خط و نقطه تعریف شده و در این قاب ها بیان می شود. «اشکال من» چیزی شبیه به اتاق آینه است که همیشه من را آن گونه که می دید تعریف می کرد.
سه نمایشگاه قبلی امیر بهادر فلاحتی عبارت بودند از: نمایشگاه «برداشت آخر» در کافه گالری محسن در سال 1393، نمایشگاه «خورشید خلیج» در گالری هفت ثمر، به سال 1391 و نمایشگاه «نقطه بازی» در گالری هفت ثمر در سال 1390 که همگی نمایشگاه های موفقی بودند.
یکی از موفقیت های این هنرمند در نمایشگاه «خورشید خلیج» و همین طور «نقطه بازی» این بود با فروش تمامی آثار این نمایشگاه ها رکورد جدیدی به نام وی ثبت شد. 
امیر بهادر فلاحتی حدود 14 تا 15 سال است که به صورت حرفه ای نقاشی می کند و نزد اساتیدی همچون محمد ابراهیم جعفری کسب تجربه کرده و به گفته خودش از نظرات مشاورین خوبی مانند  کامبیز درمبخش و توکا نیستانی بهره برده است.
فلاحتی در روز افتتاحیه نمایشگاه اشکال من در خصوص روند تدوام کارش چنین گفت: «روندی را که دنبال کرده ام، مبتنی بر شرایط هنری کشور ایران بود است. به این معنا که سالها هنر سنتی ایران دغدغه من بوده است؛ از فرم قلم زنی هایی که در اصفهان شاهدش بودیم تا مواردی از قبیل  نقاشیخط و نظایر آن که بر کار من اثر گذاشته اند. 
وی درباره تازه ترین نمایشگاه خود توضیح داد: «اشکال من» براساس اتفاقات معماری ایران کار شده است. یعنی در این مجموعه سعی کرده ام به شکلی مدرن نگاه اجمالی و کلی به هنر آینه کاری داشته باشم که نمونه بارز آن را در هنر معماری عمارت شمس العماره شاهدیم. به طور کلی سعی کرده ام در این مجموعه از فضاهای هنر ایرانی برداشتی مدرن داشته باشم. مثلا گل مرغی های قدیمی، اشکال پرندگان یا شکل ها و فرم هایی که  در هنر آینه کاری ما استفاده شده که دارای آن مهندسی و ریزه کاری ها، خط های منظم و نرم و نقطه چین هایی  است که منبع الهام من بوده است.
وی با اشاره به این که تلاش کرده است در این مجموعه فضا سازی مدرنی را مبتنی بر عقبه و رویکرد سنتی ایرانی داشته باشد، اضافه کرد: این موارد برای من بسیار حایز اهمیت بوده و همیشه دغدغه این را داشته ام که بتوانم از فضای هنر ایران که امروز مهجور مانده یا به شکل اغراق آمیزی در تابلو خط ها استفاه می شود بهره برداری کنم. این در حالی است که ما در حال حاضر به ریشه های شرقی خودمان خیلی توجه نداریم. 
فلاحتی در ادامه توضیح داد: کاری که من می کنم هنر دو بعدی است که ایران و شرق به آن شهره بوده اند و همه دنیا ما را بر این اساس می شناسند. سعی کردم در یک فضای جدید و مدرن دوباره این فضاها را بازگو کنم. دو بعدی بودن هنر ایرانی و نظم و انضباط و تقارن موجود در آن خیلی اهمیت دارد.
وی در تعریف هنر ایرانی این طور ادامه داد: هنر ما هنری ظریف و با حوصله بوده که الان دیگر شاهدش نیستیم. الان شاهد رنگ پاشی ها روی بوم هستیم که جنس هنر ایرانی نیست. اگر چه ممکن است این هنر هم در جای خودش مهم باشد.
هنر ایرانی ریشه در حوصله ای دارد که همیشه در کاشیکاری ها، قلم زنی ها، معرق کاری ها و هنر هایی از این جنس دیده می شود. به همین خاطر سعی کردم کاری انجام دهم که دوباره این اتفاق را بازگو کنم و آرامشی که در کارهای ایرانی به خاطر هارمونی و ریتم و رنگش داشته و حایز اهمیت بوده است را بیان کنم. این تقارن خصلت هنر شرقی است.
وی در پایان درباره اسم نمایشگاه تازه خود گفت: این نمایشگاه می تواند هر دو شکل کلمه «اَشکال» یا «اِشکال» را تداعی کند و بتواند با ذهن مخاطب بازی کند. چرا که وقتی شما در مقابل یک اثر آینه کاری می ایستید، در واقع تصویر و شکل شما به صورت شکل های پراکنده و نامتعارف دیده می شود که هم شکل های شماست و هم اشکال و نادرست تصویر شما را نشان می دهد. 
گفتنی است که گالری مهروا در تهران، کریم خان زند،  آبان جنوبی (شهید عضدی) شماره ۳۸ واقع شده و علاقه مندان می توانند در تمام روزهای هفته (غیر از پنج شنبه ها) به دیدن این نمایشگاه بروند.

امیر بهادر فلاحتی، اشکالش را در نگارخانه مهروا به نمایش گذاشت

ارسال نظرات
موضوعات روز