پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
آیا می‌دانید سقف ظرفیت تولید شرکت‌های داخلی در زمینه کت و شلوار مردانه 500 هزار دست است و 5.2 میلیون دست دیگر از خارج تأمین می‌شود؟
کد خبر: ۱۲۳۵۶
میزان مصرف سالانه کت و شلوار در میان ایرانیان چقدر است؟

تیتر 20 - کت وشلوار، لباس رسمی و سنتی جهان غرب است و طی ۴۰۰ سال کت وشلوار و جلیقه‌های مختلف مد بوده‌اند.

در قرن ۱۷، کت وشلوار و کلاه گیس لباس مخصوص درباریان فرانسه بود که با انقلاب فرانسه شیوه استفاده از آن دگرگون شد. این کت و شلوارها رنگ‌های روشن داشتند که اکثراً کت آن به رنگ قرمز و شلوار آن به رنگ سفید بود و چکمه‌هایی بلند با آن‌ها می‌پوشیدند. روی کت‌ها به طرز استادانه‌ای کار شده بود و آنها را با جواهرات تزیین می‌کردند. بعد از انقلاب فرانسه این سبک لباس با حفظ ریشه‌های خود رو به ساده‌تر شدن رفت.

اوایل قرن نوزدهم فردی با نام بیو برامل که بسیار شیک پوش بود، مدل جدید کت و شلوار را وارد زندگی آقایان کرد و این سبک موردتوجه و علاقه مردان اروپا قرار گرفت. در این دوران کت و شلوار بیشتر مخصوص طبقه بالا و به صورت کت‌های تنگ با دنباله بلند و گرد و رنگ تیره بود که با جلیقه روشن و پیراهن سفید هماهنگ می‌شد.

اواخر قرن نوزدهم کت وشلوار به سبک امروزی با برش‌های ساده‌تر و رنگ‌های متنوع‌تر پدید آمد که در ابتدا بیشتر جنبه لباس کسب و کار داشت و اکثراً تجار با کت وشلوار دیده می‌شدند.

کم کم کت وشلوارها ساده‌تر و امروزی‌تر شدند و مورد استفاده طبقه‌های مختلف مردم قرار گرفتند که امروزه جزو جدانشدنی کمد آقایان است و در مراسم خاص مثل مراسم ازدواج تا محل کار استفاده می‌شود.

در ایران بنا بر گزارش‌های منتشر شده، سالانه سه میلیون دست کت و شلوار مصرف می‌شود. در این بین سقف ظرفیت تولید شرکت‌های داخلی 500 هزار دست است و 5.2 میلیون دست دیگر از خارج تأمین می‌شود.

این در حالی است که سال گذشته سرانه مصرف پوشاک به لحاظ تغییرات نرخ دلار حدود 25 تا 30 دلار کاهش داشته است.

براساس آمار گمرک، سال گذشته 60 میلیون دلار صرف واردات پوشاک شده است، اما درخصوص قاچاق نمی‌توان آمار دقیقی ارائه کرد و برآوردهایی وجود دارد که براساس تحلیل‌های مختلف است و یکی از مهم‌ترین تحلیل‌ها، میزان و حجم بازار داخلی پوشاک است.

آخرین آمار بانک مرکزی و مرکز آمار، سرانه مصرف مربوط به سال 90 می‌شود که در آن سال 320 هزار تومان سرانه پوشاک کشور اعلام شده و از آن موقع نیز آمار جدیدی اعلام نشده است که با توجه به وضعیت تورم سرانه مصرف طبیعتاً به لحاظ ریالی تغییر کرده است.

به هر روی سالانه پنج میلیارد دلار پوشاک قاچاق به بازار ایران وارد می‌شود که این حجم واردات سالانه 385 هزار فرصت شغلی را نابود می‌کند. در مقابل این حجم کالای قاچاق، تنها حدود سه میلیون دلار واردات رسمی توسط نمایندگی‌های رسمی برخی برندهای خارجی انجام می‌شود. به عبارت دیگر 30 درصد پوشاک موجود در بازار ایران، خارجی است که نزدیک به 80 درصد آن به صورت قاچاق وارد می‌شود.

امید است در سالی که با عنوان "اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال" عجین شده است، شاهد آن باشیم که واردات بی‌رویه انواع پوشاک سبب از بین رفتن فرصت‌های شغلی جوانان نشود./هنرآنلاین
ارسال نظرات
موضوعات روز