شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲
معاون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات برای مقابله با باج افزارها توصیه‌هایی کرد و گفت: به روزرسانی سیستم ها، باز نکردن ایمیل‌های مشکوک، به روزرسانی آنتی ویروس‌ها، مراجعه به بسته‌های آگاهی‌رسانی مرکز ماهر می‌تواند برای پیشگیری راهگشا باشد.
کد خبر: ۱۲۳۹۸
ایمیل های مشکوک را باز نکنید!

تیتر 20 - در روزهای اخیر باج افزاری تحت عنوان wannacrypt‌ با قابلیت خود انتشاری در شبکه کشور ها شیوع یافته است. بر اساس رصدهای انجام شده توسط مرکز ماهر، این بدافزار در سطح شبکه کشور ما نیز رصد شده است.

سیدهادی سجادی - معاون امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات - درباره رواج باج افزار اخیر در فضای سایبری کشور گفت: باج افزارها گونه ای از انواع بد افزارها هستند با این تفاوت که وقتی وارد سامانه مربوطه می شوند و  قربانی مورد نظر سامانه‌اش آلوده به این باج افزار می شود، کل اطلاعات داخل سامانه‌شان رمزگزاری شده و عملاً کاربر به هیچ یک از اطلاعات خود در داخل کامپیوتر دسترسی ندارد و کلید در اختیار باج افزار است.

 وی ادامه داد:  باج افزار برای اینکه کلید را در اختیار شما قرار دهد، درخواست باج می کند که از طریق پول های فضای مجازی مثل  بیت کوین انجام می شود که  توسط سیستم بانکی های دنیا امکان رد یابی وجود ندارد.  

این مقام مسئول با اشاره به رواج انواع فراوانی از این باج افزار ها در دنیا افزود: این باج افزارها طیف وسیعی از سازمانها و شبکه‌های دنیا را در بر گرفته و هر روز قربانی می گیرند و هم اکنون بیش از ۱۰۰ کشور دنیا از جمله انگلیس، روسیه، اکراین، ایران  و... و. را درگیر کرده است.

وی با اشاره به اینکه منشاء این باج افزار مرتبط به آسیب پذیری در سیستم عامل ویندوز قبلاً توسط مایکروسافت اعلام شده است، افزود: بسیاری از کاربران آپدیت را انجام نمی دهند. درحالی که کاربرانی که به شکل اتومات  به روزرسانی می شوند از این آسیب ها مصون هستند.

 به گفته سجادی آنها که سیستم هایشان را به روز رسانی نکرده اند، باج افزار سیستم های شان را آلوده کرده، در خواست باج می کند، در این باج افزار جدید، معمولاً شش ساعت فرصت می‌دهند تا مبلغ مورد نظر دریافت شود، در غیر این صورت، هر یک ساعت بر مبلغ آن، افزوده شود.

سجادی با تاکید بر اینکه مردم و سازمان باید به روز رسانی ویندوز را جدی بگیرند؛ افزود: در این میان نقش مدیران سازمان ها و شبکه ها بسیارحائز اهمیت است تا پروتکل  SMB را ببندند  تا به روز رسانی صورت گیرد.

وی به فعالیتهای مرکز  امداد ملی (ماهر) اشاره کرد و گفت: این مرکز وظیفه خود می داند که در این زمینه کمک رسان سازمانها و مردم باشد.

 سجادی با بیان اینکه بیش از ۲۰۰ قربانی داخل کشور به این باج افزار آلوده شده اند، گفت: آمار دقیق به زودی اعلام  می شود.

وی با تاکید بر فعال کردن شبکه هانی نت که سنسورهای آن در داخل کشور نصب است افزود: تیم های آپای استانی در سراسر کشور را فعال کرده‌ایم  که امروز دستورالعمل جدیدی در پرتال ماهر قرار می گیرد و برای سراسر کشور ارسال می شود.

این مقام مسئول یاد آور شد: مرکز ماهر آمادگی پاسخ گویی به کاربران و سازمان ها را به صورت تلفنی با شماره های ۴۲۶۵۰۰۰۰ و ۲۲۱۱۵۹۵۰ را دارد.

 وی با بیان اینکه مکان های آلوده شناسایی شده که با آنها تماس گرفته می شود، تاکید کرد: اگر سیستمی آلوده شود، نمی توان کاری کرد؛ فقط باید باج پرداخت کرد؛ بنابراین بهترین راهکار، اقدام های پیشگیرانه است.  

به گفته سجادی باج افزارها هر روز در دنیا پیشرفته تر می شوند و داستان همچنان ادامه دارد  که در این میان به روز رسانی سیستم ها، باز نکردن ایمیل های مشکوک، به روز رسانی آنتی ویروسها، مراجعه به بسته های  آگاهی رسانی  که از سوی مرکز ماهر ارسال می شود می تواند برای پیشگیری راهگشا باشد.

 وی در پایان تصریح کرد: لازم است مردم نیز نسبت به آگاهی هایی که  در این زمینه منتشر می شود، حساس باشند./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز