جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۲
خروپف عوامل متعددی داشته و تشدید آن به رفتارها و عادت های زندگی فرد بستگی دارد.
کد خبر: ۱۲۵۲۲
عواملی که خروپف را بدتر می کنند!

تیتر 20 - معمولا مردها 50 درصد بیش از زن ها خر و پف می کنند و عواملی مانند دمای اتاق، نوع و کیفیت بالشت، مصرف داروها و غیره در آن دخیل است. مشکل اینجاست که زمانی فرد شروع به خر و پف های شدید می کند که راه عبور هوا در پشت زبان و بینی دچار انسداد شده باشد. در این صورت تنفس فرد به مدت چند ثانیه و حتی دقیقه دچار اختلال می شود. 
 
زمانی که این مشکل بروز می کند نمی توان از کنار خر و پف به سادگی عبور کرد، چون این انسداد باعث کاهش اکسیژن خون می شود. قطع تنفس با عوارضی مانند فشار خون بالا و بیماری های قلبی و مغزی در ارتباط است و باید مورد بررسی و درمان قرار بگیرد. 
 
در ابتدا بهتر است عوامل و رفتارهایی که باعث تشدید خر و پف می شوند را شناسایی کرده و در جهت رفع آنها اقدام کنید. 
 
به پشت خوابیدن 
 
زمانی که به پشت می خوابید، زبان در دهان معلق مانده و به عقب مایل می شود و فضایی از حلق را می بندد. این مسئله باعث ایجاد صدای خر و پف می شود. در واقع زمانی که انسدادی در مجاری هوایی فوقانی ایجاد می شود، بافت این مجاری با عبور هوا در طول خواب به لرزش در می آید و صدای خر و پف ایجاد می شود. 
 
برای مقابله با بروز این صداها بهتر است به پهلو بخوابید. برای جلوگیری بهتر است یک عدد توپ یا هر شی سفت و گردی در کش شلوارتان قرار دهید تا مانع از برگشتن و به پشت خوابیدن تان شود. اگر خر و پف شدید دارید که با این ترفندها برطرف نمی شود و با خستگی های روزانه همراه است حتما به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. احتمالا شما دچار مشکل آپنه خواب هستید. این مشکل یک بیماری تنفسی محسوب می شود که عوارض جدی روی سلامتی بدن دارد. 
 
خوابیدن با بینی کیپ 
 
اگر به هر دلیلی بینی تان کیپ شده باشد، بیشتر خر و پف خواهید کرد، چون اگر سوراخ های بینی گرفته شده باشد، عمل دم باید با قدرت بیشتری انجام شود. در این صورت نیز بافت های مجاری هوایی به لرزه در می آید و به این ترتیب نیز صدای خر و پف تشدید می شود. 
 
بهتر است قبل از خواب حتما بینی تان را شستشو دهید. استفاده از سرم شستشو یا قطره های بینی قبل از خواب باعث باز شدن سوراخ های بینی شده و راه عبور هوا هموار می شود. 
 
گرم کردن بیش از اندازه اتاق خواب 
 
گرمای زیاد محیط روی مخاط بینی تاثیر داشته و باعث ایجاد انسداد بینی می شود. بهتر است در اتاقی بخوابید که هوای نسبتا خنک و مرطوبی داشته باشد، چون خشکی هوا نیز می تواند عاملی برای بروز مشکلات تنفسی و خر و پف شود. 
 
بدون بالشت خوابیدن 
 
خوابیدن بدون بالش که سر بالاتر از بدن قرار نمی گیرد باعث به عقب برگشتن زبان می شود. در این صورت نیز مجاری تنفسی دچار انسداد شده و زمینه خر و پف ایجاد می شود. بهتر است سرتان بالاتر از بدن تان قرار گیرد و از بالشت مناسبی استفاده کنید. 
 
پرخوری در وعده شام 
 
پرخوری یا خوردن شام سنگین و چرب باعث تشدید خر و پف می شود. علاوه براین مصرف الکل نیز مشکل را بیشتر می کند. الکل باعث شل شدن بافت کام شده و ایجاد لرزش می کند. بهترین کار این است که شب ها شام سبکی میل نمایید و هرگز نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید. 
 
مصرف قرص خواب 
 
قرص های خواب باعث تشدید خر و پف می شوند، چون باعث ایجاد خواب عمیق تری می شوند. برای پیشگیری از تشدید این وضعیت بهتر است از مصرف قرص های خواب آور بپرهیزید. اگر از اختلالات خواب و بی خوابی رنج می برید به جای مصرف این داروها، از روش های طبیعی و خانگی مانند مصرف دمنوش ها استفاده کنید. 
 
اضافه وزن 
 
اضافه وزن و چاقی مادر اکثر بیماری های است. این وضعیت بدنی در ایجاد و تشدید خر و پف نیز تاثیر دارد، چون باعث کاهش قطر مجاری تنفسی شده و در عبور هوا مشکل ایجاد می کند. اگر اضافه وزن دارید، به اصلاح تغذیه تان فکر کنید. از مواد غذایی سالم استفاده کنید و حتما در زندگی روزمره تان ورزش منظم را بگنجانید. 
 
سیگار کشیدن 
 
چاقی در ایجاد و تشدید خر و پف نیز تاثیر دارد، چون باعث کاهش قطر مجاری تنفسی شده و در عبور هوا مشکل ایجاد می کند 
 
سیگار باعث ایجاد التهاب در مجاری تنفسی فوقانی می شود که این مسئله نیز به ورم مخاط منجر شده و خر و پف تولید می کند. بدون شک سیگار مضرات دیگری نیز برای بدن در پی دارد. بنابراین توصیه متخصصان آن است که مصرف سیگار را کاهش دهید و به دنبال راه مناسبی برای ترک کامل آن باشید. 
 
ورزش شبانگاهی 
 
ورزش برای حفظ تناسب اندام و سلامت بدن ضروری است، اما ورزش شبانه و قبل از خواب می تواند باعث ایجاد اختلال در خواب شده و خر و پف ایجاد کند. بنابراین بهتر است به طور مرتب ورزش کنید، اما این کار را به شب ها موکول نکنید. حتما در طول روز ورزش کنید و چند ساعت مانده به زمان خواب، بدن تان را آرام کنید./تبیان
ارسال نظرات
موضوعات روز