پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۱
شاید این اتفاق برایتان افتاده باشد که مثلاً موقع خرید بیرون از خانه یادتان بیاید کارت بانکی تان در خانه جا مانده است. یا مثلاً شب، دیر وقت شده باشد و پول لازم شده باشید و موقع گرفتن پول از خودپرداز، آن دستگاه کذایی، کارتتان را به بهانه اتمام تاریخ انقضا، از کار انداخته باشد.
کد خبر: ۱۲۹۲۲
دریافت پول ازخودپرداز؛ بدون کارت!

تیتر 20 - در این شرایط، چطور می توانید در کمترین زمان، از خواهری، برادری، پدر و یا مادر خود پول جور کنید؟ آن هم بدون ویلون و سیلون شدن در خیابان های خلوت و بی تاکسی و اتوبوس شب ها؟!

شاید آن هایی که در جریان تحولات بانکی نیستند، وقتی تیتر امروز را ببینند، فکر کنند موضوع گزارش این هفته ما تشریح چند ترفند و یا حربه کلاهبرداری است. یا شاید هم یک عده دیگر که به اصطلاح خودمانی، هشتشان گرو نهشان است، بیشتر خریدهای خود را با پول نقد انجام می دهند و به کارت بانکی آن قدرها وابسته نیستند، با دیدن تیتر بالا بگویند: «به ما چه مربوط که چطور می شود از خودپرداز بدون کارت پول گرفت؟!  این جور چیزها مال از ما بهترونه که سر ظهر یا آخر شب پای خودپردازها هستند و با یک دو جین کارت بانکی، حساب هاشونو با این و اون صاف میکنن. ما رو که کل حقوق و یارانه علیه السلاممون تا موعد یارانه بعدی تبخیر میشه، چه به این حرف ها؟!»
 
با کمال احترام به این دوستان باید عرض کنیم که اولاً زبانمان لال! مشغول ذمّه اید اگه فکر کنید ما می خواهیم راه های غیر قانونی رو را بنویسیم. ثانیاً این خود بانک ها هستند که این روزها راه به راه خدمات جدیدشان را تبلیغ می کنند. البته برایشان بد هم نیست. در این دوران یخ زدگی منابع بانکی، جلب چند مشتری بیشتر واقعاً غنیمت است.ثالثاً این روزها که همه به جای پول، کارت به دست شده اند، شاید این اتفاق برایتان افتاده باشد که مثلاً موقع خرید بیرون از خانه یادتان بیاید کارت بانکی تان در خانه جا مانده است. یا مثلاً شب، دیر وقت شده باشد و پول لازم شده باشید و موقع گرفتن پول از خودپرداز، آن دستگاه کذایی، کارتتان را به بهانه اتمام تاریخ انقضا، از کار انداخته باشد. در این شرایط، چطور می توانید در کمترین زمان، از خواهری، برادری، پدر و یا مادر خود پول جور کنید؟ آن هم بدون ویلون و سیلون شدن در خیابان های خلوت و بی تاکسی و اتوبوس شب ها؟!

موضوع برداشت بدون پول از خودپردازها از جمله خدمات نسبتاً جدیدی است که برای این مواقع ضروری به کار می آید و لذا لازم است تا هر کدام از ماها نسبت به این خدمات اطلاع پیدا کنیم. در این گزارش، سری به بانک ها زده ایم تا جزئیات این موضوع را مشخص کنیم.

شاید برای شما هم اتفاق بیفتد!

فرض کنید همانند مثالی که گفته شد، در خیابان، به پول احتیاج پیدا کرده اید و در اطراف شما هم هیچ فرد آشنای دیگری نیست تا از او پول قرض کنید. تنها شمایید و احیاناً چند دستگاه خودپرداز که به فواصل مختلف از شما، وجود دارد.

برای این که بتوانید از خدمات دریافت بدون کارت از خودپردازها استفاده کنید، لازم است چند کار را انجام دهید.

 ابتدا شما باید دقیقاً متوجه شوید که خودپردازهای در دسترستان متعلق به کدام بانک هستند.

 چرا که اولاً فردی که قرار است از او پول قرض کنید، تنها از طریق خودپرداز بانک خودش می تواند پول را به شما برساند. ثانیاً همه بانک ها این خدمات را ارائه نمی دهند. بررسی میدانی ما نشان می دهد که تاکنون بانک هایی از قبیل ملی، ملت، صادرات، مسکن، اقتصاد نوین، پارسیان، رفاه کارگران و شهر این خدمت را در یکی از سامانه های بانکی خود (مانند خودپرداز، همراه بانک، اینترنت بانک و ...) فعال کرده اند و ظاهراً برخی بانک های دیگر مثل کشاورزی هم به دنبال ارائه این خدمت هستند. 

با فرض دانستن این که چه بانک هایی این خدمت را ارائه می دهند و نیز طریق فعال سازی این خدمت، باید با یکی از آشنایان خود که حساب و کارت بانکی یکی از بانک های فوق را داشته و خودپرداز آن در اطراف شماست، تماس بگیرید.

 طرف مقابل شما، می بایست به یکی از سامانه هایی که در بانک مورد نظر، این خدمت روی آن فعال شده است (مانند خودپرداز، اینترنت بانک، موبایل بانک، کدهای USSD،...)، مراجعه کند و اقدام به تعریف یک حواله وجه (مجوز برداشت) برای شما کند. سپس این حواله وجه را که شامل یک یا دو سری رمز است، به اطلاع شما می رساند. شما هم در پای خودپرداز، با فشردن دکمه سبز رنگ وارد محیط خدمات بدون کارت آن بانک می شوید و با وارد کردن رمزهایی که از آشنایتان دریافت کرده اید، می توانید حداکثر تا سقف 200 هزار تومان، پول از خودپرداز دریافت کنید. به همین راحتی البته با اندک تغییراتی در جزئیات! در ادامه، به بهانه معرفی هر یک از سه روش عمده تعریف حواله وجه (یعنی خودپرداز، همراه بانک و اینترنت بانک)، نگاهی به جزئیات این خدمت در بانک های ملی، صادرات، ملت، اقتصاد نوین و مسکن می اندازیم.

برداشت پول از خودپرداز بانک صادرات با حواله از همراه بانک

گاهی ممکن است آن آشنای شما که قرار است حواله وجه برای شما ارسال کند، به دلایلی از قبیل همراه نداشتن کارت بانکی، یا دور بودن از خودپرداز، نتواند با خودپرداز، این کار را برایتان انجام دهد.ممکن  است در اینجا این سؤال  به ذهن  شما مخاطبان برسد  که حال  چه باید کرد؟

 همانطور که قبلاً گفتیم، این کار از طریق سامانه های دیگر از جمله موبایل بانک قابل انجام است.

 از بین 5 بانکی که اسم بردیم، بانک های ملت و صادرات این امکان را روی همراه بانک خود فعال کرده اند. با این تفاسیر، شما می بایست از آشنای خود بخواهید که در صورت دسترسی به همراه بانک یکی از این بانک ها، عملیات حواله وجه را برایتان انجام دهد. به عنوان مثال وی با استفاده از همراه بانک صادرات، می بایست ابتدا در منوی انتقال وجه، گزینه مجوز برداشت از خودپرداز را انتخاب کند.

 سپس شماره کارت بانکی خود و رمز دوم کارت، مبلغ مورد نیاز تا سقف 200 هزار تومان و شماره همراه شما را می بایست وارد کند. در این مرحله سیستم بانک، یک کد برداشت 13 رقمی را به شماره همراه شما ارسال می کند و از طرف دیگر یک کد تصادفی 4 رقمی را به آشنای شما می دهد که می بایست این کد را شخصاً به اطلاع شما برساند.

مرحله برداشت وجه از خودپرداز بانک صادرات تقریباً مشابه قسمت قبل است. شما می بایست خود را به خودپرداز بانک صادرات برسانید و با فشردن کلید سبز رنگ، وارد محیط خدمات بدون کارت شوید و گزینه برداشت بدون کارت را انتخاب کنید.

 در این منو، خودپرداز از شما کد 13 رقمی برداشت که خود سیستم به شما ارسال کرده است و همینطور کد 4 رقمی تصادفی (که از آشنای خود دریافت کرده اید) را می خواهد. پس از وارد کردن این کدها، می توانید وجه خود را تا سقفی که برایتان حواله شده است، برداشت کنید.

پرس و جوی ما از بانک صادرات، حاکی از این است که رمزهای صادرشده توسط سیستم بانک صادرات، تا ساعت 24 همان روز اعتبار دارد و از طریق آن، شما می توانید طی چند مرحله از خودپرداز پول برداشت کنید. ضمن این که این عملیات انتقال وجه در بانک صادرات، هزینه ای برای صادرکننده وجه ندارد.

برداشت پول از خودپرداز بانک ملی با حواله از خودپرداز

از بین 5 بانکی که ما آن ها را بررسی کرده ایم، هم اکنون بانک های ملی، مسکن و صادرات، امکان تعریف حواله وجه از طریق خودپرداز را فعال کرده اند. در این میان بانک ملی، این خدمت را فقط روی خودپردازها تعریف کرده است، اما بانک صادرات، علاوه بر خودپرداز، تعریف حواله را با همراه بانک و بانک مسکن نیز این کار را با اینترنت بانک انجام می دهد.

اما اگر در آن خیابانی که مثال زدیم، به خودپرداز بانک ملی دسترسی داشتید، می بایست با آشنایی که حساب و کارت بانک ملی را دارد، تماس بگیرید و از او بخواهید که ارسال حواله وجه را برایتان انجام دهد. اگر او این فرآیند را نمی دانست، اینگونه راهنمایی اش کنید: اول از همه از او بخواهید که علاوه بر کارت حساب بانک ملی، کارت یا شماره شناسایی ملی خودش را نیز حتماً همراه داشته باشد. بعد او می بایست به خودپرداز مراجعه کرده و پس از وارد کردن کارت و رمز اول آن در خودپرداز، دکمه منوی دریافت وجه را فشار دهد. سپس با انتخاب گزینه «مجوز برداشت به شخص دیگر» ابتدا کد شناسایی ملی خود را وارد کرده و سپس مبلغی را که می خواهد برای شما ارسال کند تعیین کند. سقف این مبلغ، 200 هزار تومان است. پس از انجام این مراحل، خودپرداز، رسیدی که حاوی یک کد برداشت 13 رقمی است به او تحویل می دهد. حال تنها کاری که او باید انجام دهد این است که این کد برداشت را به همراه کد شناسایی ملی خود، به شما اعلام یا پیامک کند.

باید توجه داشته باشید که این کد برداشت، تنها تا ساعت 24 همان روزی که از دستگاه خودپرداز صادر شده است اعتبار دارد. بنابراین گیرنده وجه می بایست در اسرع وقت پشت خودپرداز قرار بگیرد و به قسمت منوی خدمات بدون کارت برود. این منو در خودپردازها، معمولاً با فشردن یک یا دو بار کلید سبز رنگ ظاهر می شود. پس از آن، دستگاه از شما کد 13 رقمی و نیز کد ملی فردی را که برای شما پول حواله کرده است، می خواهد. با وارد کردن هر یک از این کدها و فشردن دکمه «ثبت» یا همان کلید سبزرنگ، منوی انتخاب مبلغ برداشت برای شما ظاهر می شود. شما تا سقف مبلغی که طرف مقابل برای شما پول حواله کرده است می توانید از خودپرداز، پول برداشت کنید. البته این کار تا چند مرحله هم قابل انجام است.. عملیات صدور حواله وجه با استفاده از خودپرداز در بانک ملی بدون کارمزد است.

برداشت پول از خودپرداز ملت با استفاده از حواله اینترنت بانک

اما روش دیگر تهیه حواله برداشت بدون کارت از خودپردازها، استفاده از اینترنت بانک هاست که این سرویس هم روی بعضی از سامانه های بانکی فعال شده است. از بین بانک هایی که ما بررسی کرده ایم، هم اینک بانک های مسکن، اقتصاد نوین و ملت، این خدمات را در بستر اینترنت بانک خود فعال کرده اند و ما به عنوان نمونه، به این خدمت در بانک ملت اشاره می کنیم. البته بانک ملت سرویس یادشده را روی سامانه های همراه بانک، تلفن بانک و کدبانک (USSD) خود نیز فعال دارد.

با این حال اگر آشنای شما به اینترنت دسترسی دارد، می تواند به راحتی برای شما مجوز برداشت بدون کارت بفرستد. برای این کار وی می بایست پس از ورود به اینترنت بانک ملت، گزینه خدمات انتقال وجه (حواله) ونیز گزینه صدور حواله برداشت وجه بدون کارت را انتخاب و پس از آن، شماره کارت، مبلغ درخواستی (تا سقف همان 200 هزار تومان)، رمز اینترنتی کارت (همان رمزی که هنگام خرید های اینترنتی وارد می کنیم)، شماره تلفن همراه شما و هم چنین رمز برداشت وجه را وارد کند. رمز برداشت وجه یک عدد 4 رقمی دلخواه است که می بایست او به شما اطلاع دهد. سپس با تایید نهایی وی، سیستم اطلاعات حواله برداشت بدون کارت شامل شماره حواله برداشت (یک کد 16 رقمی) و تاریخ انقضای آن را به شماره تلفن همراه شما ارسال می کند. البته همزمان کارمزد 1500 تومانی هم از حساب وی کسر می شود.

شما در این مرحله 2 ساعت فرصت دارید تا خود را به خودپرداز بانک ملت برسانید. درآن صورت می بایست با انتخاب گزینه خدمات بدون کارت و سپس گزینه برداشت وجه بدون کارت، شماره حواله برداشت وجه بدون کارت (کد 16 رقمی) و رمز 4 رقمی برداشت را وارد کرده و مبلغ وجه را برداشت کنید. در اینجا باید دقت داشته باشید که تنها یک بار و آن هم دقیقاً به میزان مبلغی که برای شما پول حواله شده است می توانید پول برداشت کنید وگرنه با انتخاب هر مبلغ دیگر، خودپرداز پیغام خطا را نمایش می دهد.

در پایان این نکته را هم باید اضافه کرد که بعضی از بانک ها امکان لغو حواله برداشت پس از صدور را نیز در سیستم خود تعریف کرده اند که از این میان می توان به بانک های ملت و مسکن اشاره کرد./خراسان
ارسال نظرات
موضوعات روز