چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
بی ام و سرمایه گذاری در زمینه آموزش را به عنوان اصلی ترین و مهم ترین سیاست خود در عرصه مسئولیت های اجتماعی معرفی کرده است. این شرکت در هدف گذاری اخیر خود درمورد کمک به بیش از یک میلیون نفر در دنیا تا سال 2020 میلادی صحبت کرده که باتوجه به موفقیت های گذشته بی ام و، تحقق این هدف چندان دور از انتظار نیست.
کد خبر: ۱۲۹۸۹
مهم ترین سیاست "بی ام و" در عرصه مسئولیت اجتماعی

تیتر20 - مسئولیت های اجتماعی شرکت ها که به اختصار CSR نامیده می شود، شامل مجموعه فعالیت هایی است که یک شرکت انجام می دهد تا هرچه بیشتر با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کند و نشان دهد که به جز کسب سود به فعالیت های اجتماعی و شرایط زندگی مردم دنیا هم اهمیت می دهد. 
در سال های اخیر بخش زیادی از سرمایه گذاری های انجام شده توسط شرکت ها در حوزه مسئولیت های اجتماعی با هدف بهبود شرایط محیط زیست بود و کاهش انتشار آلاینده ها و آگاهی دادن به مردم و شرکت ها در زمینه اهمیت توجه به محیط زیست در اولویت آن ها قرار داشت. 
حال سوال این است که این ارتباط چگونه شکل می گیرد؟ شرکت های بزرگ برای برقراری ارتباط با محیط پیرامون خود فعالیت هایی انجام می دهند که زمینه را برای بهبود وضعیت جوامع فراهم می کند. برای مثال، این شرکت ها زمینه ساز تقویت روابط بین کارمندان به عنوان اعضای کلیدی و مهم عرصه تولید می شود. 
در حالت کلی می توان این طور بیان کرد که مسئولیت های اجتماعی به منظور بیشتر کردن قدرت مشارکت شرکت ها با فضای پیرامون خود و دنیای اطراف ایجاد شده و به کارمندان و کارفرمایان این فرصت را می دهد تا هرچه بیشتر با محیطی که در آن زندگی می کنند آشنا شوند و خود را برای بهبود اوضاع اجتماع مسول بدانند. 

مفهومی تازه ولی درحال گسترش
در سال های اخیر این مفهوم در میان شرکت های بزرگ دنیا بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. البته توجه به این مساله در ایران زیاد طولانی نیست. سرمایه گذاری در زمینه مسئولیت های اجتماعی شرکتی را می توان یک سیاست بسیار خوب قلمداد کرد؛ ولی سیاستی که می تواند باعث پنهان شدن ابعاد مختلف عملکرد اقتصادی برخی از برندها بشود. 
مطالعات نشان می دهد سرمایه گذاری زیاد برخی از شرکت های بزرگ در زمینه مسئولیت های اجتماعی باعث شده تاکاستی های آن ها در عرصه تجاری هم کمتر مورد توجه قرار گیرد که همین مساله با اعتراض شمار زیادی از فعالان اقتصادی و صنعتی در دنیا روبه رو شده است. 
از جمله این شرکت ها می توان به فولکس واگن آلمان اشاره کرد که در سال های اخیر بارها در مورد ضعف اقتصادی و کاهش کیفی محصولاتش صحبت شده است. ولی سرمایه گذاری این برند در بخش مسئولیت های اجتماعی شرکتی به اندازه ای چشمگیر بوده که کمتر گزارشی درمورد ضعف زیرساخت های مالی و برنامه تجاری ناموفق این شرکت در سال های اخیر منتشر شده است. 
اما شرکت های زیادی هم وجود دارند که هم در عرصه اقتصادی و هم در عرصه انجام مسئولیت های اجتماعی موفق عمل می کنند. برترین شرکت های فعال در زمینه مسئولیت های اجتماعی را می توان شرکت های گوگل و مایکروسافت و والت دیزنی و بی ام و دانست که در فهرست ارایه شده توسط نشریه فوربز به عنوان شرکت هایی معرفی شده اند که بیشترین هزینه را برای فعالیت های اجتماعی صرف می کنند. 
در مورد مسئولیت های اجتماعی شرکتی انجام شده توسط گوگل و مایکروسافت در دنیا گزارش های زیادی ارایه شده است. ولی بی ام و آلمان اولین و بزرگ ترین شرکت فعال در صنعت خودروسازی است که توانسته است به عنوان یک شرکت فعال در زمینه مسئولیت های اجتماعی شرکتی در دنیا مطرح شود. 
بی ام و سرمایه گذاری در زمینه آموزش را به عنوان اصلی ترین و مهم ترین سیاست خود در عرصه مسئولیت های اجتماعی معرفی کرده است. این شرکت در هدف گذاری اخیر خود درمورد کمک به بیش از یک میلیون نفر در دنیا تا سال 2020 میلادی صحبت کرده که باتوجه به موفقیت های گذشته بی ام و، تحقق این هدف چندان دور از انتظار نیست. 
بی ام و در نظر دارد این کار را از طریق افزایش سطح آگاهی مردم در مورد محیط زیست و ایجاد فرصت های آموزشی برای کودکان و نوجوانان در کشورهای صنعتی انجام دهد. 
نقطه موفقیت این برند را می توان در ایجاد تعادل و توازن بین داشتن یک مدل تجاری کارآمد و موفقیت آمیز و ضرورت حمایت از ساختارهای اجتماعی و زیست محیطی دانست. 

گستره مسئولیت های اجتماعی بی ام و 
مسئولیت های اجتماعی شرکتی بی ام و دامنه بسیار گسترده ای دارد. ایجاد مراکز آموزشی برای جوانان با هدف ارتقای آگاهی نسل جدید در مورد تکنولوژی های تازه در دنیا و گذر موفقیت آمیز کودکان از دنیایی با تکنولوژی های قدیمی به دنیای مدرن در کنار ایجاد انگیزه برای فعالیت های خلاقانه و نوآورانه یک نمونه از فعالیت هایی است که بی ام و در آن نقش زیادی دارد. 
بی ام و سرمایه گذاری در زمینه آموزش کودکان و نوجوانان را از آلمان شروع کرد؛ ولی بر این باور است که تنها ازطریق ایجاد فرصت های لازم برای جوانان است که می توان آینده ای روشن در عرصه اقتصادی و صنعتی ایجاد کرد. به همین دلیل این شرکت در نظر دارد طرح آموزش در زمینه تکنولوزی و صنعتی را در دیگر کشور های دنیا هم اجرا کند. 

راه اندازی اولین مرکز آموزشی در مونیخ
اولین مرکز آموزشی بی ام و در سال 2007 میلادی در مونیخ آلمان راه اندازی شد و شرکت کنندگان در این دوره های آموزشی این فرصت را پیدا کردند تا چرخه زندگی یک خودرو از مراحل اول ساخت تا زمانی که به دست مصرف کننده نهایی می رسد و حتی بعد از آن تا زمانی که از حرکت در خیابان ها به دلیل قدیمی بودن و سطح بالای آلایندگی یا تکنولوژی ضعیف خارج می شود را به درستی درک کنند. 
در واقع شرکت کنندگان ضمن آگاهی یافتن در مورد تکنولوژی صنعت خودرو و نحوه ساخت آن در مورد نظارت ها و مطالعاتی که در عرصه زیست محیطی توسط یک خودروساز انجام می شود و صنایع مختلفی که در این زمینه فعال هستند هم اطلاعات کسب می کند. 
هم اکنون این مراکز آموزشی در شهر های برلین آلمان و اینچنون کره جنوبی و مسکو پایتخت روسیه راه اندازی شده؛ ولی مسایلی که در هریک از این شهر ها تدریس می شود، بسته به شرایط بازار خودرو در آن کشور، خاص مسایل زیست محیطی مبتلابه آن شهر یا کشور است. 
طرح آموزش کودکان و نوجوانان که توسط بی ام و اجرا شد یک طرح بسیار موفقیت آمیز بود. بی ام و بعد از مشاهده موفقیت این طرح در سال 2015 میلادی گروه سنی هدف خود را کاهش داد و از دانش آموزان آلمانی 11 تا 14 ساله خواست تا در کارگاهی که در فاصله روز های 19 تا 27 سپتامبر همان سال در حاشیه نمایشگاه خودروی فرانکفورت برگزار می شود، شرکت کنند و خودرو های کنترلی کوچکی را طراحی کنند و بسازند. 
در این نمایشگاه دانش آموزان در گروه های سه و چهار نفره کار برای ساخت خودرو ها را آغاز کردند و در مسیر ساخت می توانستند از مهندسان خبره بی ام و کمک بگیرند تا هم اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنند و هم افراد دارای توانایی های خاص توسط کارشناسان بی ام شناسایی شوند. 
طبق اطلاعات موجود در سایت بی ام و، این طرح بسیار موفق بود و دانش آموزان ایده های بکر و خوبی برای خودرو های خود پیشنهاد داده اند که استفاده از آن ها می تواند ساختار صنعت خودروسازی را تغیر دهد. 
طرح Tech4kidهم طرح دیگری است که از سال تحصیلی 2015-2016 توسط بی ام و راه اندازی شده است. این شرکت خودروسازی برنامه هایی در شماری از مدارس آلمان برگزار می کند و دانش آموزان را با تکنولوژی های صنعت حمل و نقل و خودروسازی آشنا می کند. 
در این طرح که یکی از موفقیت آمیزترین طرح های اجرا شده توسط بی ام و در تاریخ معرفی شده است، افراد توانمند شناسایی می شوند و تحت آموزش خاص برای پیوستن به شرکت بی ام و قرار می گیرند. 
در وب سایت شرکت بی ام و در این زمینه آمده است: کودکان و نوجوانان آینده دنیا را در دست خواهند گرفت. آن ها می توانند رشد کنند و با ایده هایی که دارند تغییرات بزرگی در تمامی صنایع ایجاد کنند. برای این که افراد با استعداد شناسایی شوند باید به مدارس رفت و فرصتی برای بچه ها ایجاد کرد که تمام نبوغ و توانایی خود را بروز دهند. 
مسئولیت های اجتماعی شرکتی در سطح بین الملل
شرکت بی ام و یک شرکت بزرگ بین المللی است که هم دفاتر فروش و هم کارخانه های تولیدی آن در کشور های مختلف فعالیت می کند. این برند هم اکنون در 150کشور دنیا فعالیت می کند بنابراین ارتباطات بین فرهنگی و درک بهتر از وضعیت زندگی و چالش های انسان هایی که در کشور های مختلف زندگی می کنند می تواند به عنوان یک دغدغه مهم فعالان این صنعت باشد. 

اول: بهداشت و آموزش در آفریقای جنوبی
یکی از برنامه های شرکت بی ام و سرمایه گذاری در بخش سلامت و آموزش بخصوص برای کودکان و نوجوانان در آفریقای جنوبی است. از اوایل دهه 1970 میلادی شرکت بی ام و کارخانه تولیدی بزرگی در آفریقای جنوبی داشت و ساخت خودرو های مورد نیاز برای بازار آفریقای جنوبی و بازار های اطراف را در دستور کار این کارخانه قرار داده بود. 
از همان زمان هم سرمایه گذاری در جهت ارتقای سلامت ساکنان آفریقای جنوبی و کشف استعداد های جوانان این منطقه در اولویت برنامه های بی ام و بود. گروه بی ام و در جهت ارتقای سطح دانش و اگاهی اقدام به تجهیز شماری از مدارس به کامپیوتر و راه اندازی آزمایشگاه هایی برای مطالعه و تحقیق در زمینه علوم طبیعی کرد. همکاری گروه بی ام و با مدارس پایدار و مستمر است و اگر تجهیزات نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد، این کار توسط بی ام و انجام می شود. به همین دلیل طرح به نام شرکت بی ام و ثبت شده است. 
 از طرف دیگر بی ام و در تامین انرژی برق در آفریقای جنوبی هم سرمایه گذاری کرده است و این انرژی مازاد تولید شده با حمایت بی ام و تنها برای تامین نور مورد نیاز دانش آموزان در زمان انجام تکالیف مدرسه است. با استفاده از منابع مالی این طرح دانش آموزان می توانند تا 15 ساعت از انرژی الکتریسیته در مدارس بهره ببرند. این ظرفیت برای مدارسی که چند شیفت کار می کنند بسیار اهمیت دارد. 
خرید انواع کیف های مدرسه و توزیع بین دانش آموزان هم طرح دیگری بود که توسط بی ام و اجرا شد. 
همچنین سرمایه گذاری برای مقابله با بیماری های واگیر دار و عفونی هم از دیگر کارهایی بود که بی ام و در آفریقای جنوبی انجام داد. 
در جهت تحقق این هدف در سال 2000 میلادی یک مرکز اطلاع رسانی در مورد بیماری ایدز و ارایه دهنده خدمات انسانی و حمایتی به مبتلایان راه اندازی شد. در این مرکز پزشکان و پرستاران در تمام ساعات روز برای آزمایش گیری و مشخص شدن ابتلا به بیماری ایدز و ارایه مشاوره های لازم به بیماران فعال هستند. 
در نتیجه تلاش های بی ام و هم اکنون 86 درصد از کارمندان این شرکت اطلاعات کاملی در مورد بیماری و نحوه انتقال و راه های مقابله با انتقال آن دارند. 

دوم: آموزش ایمنی ترافیک به کودکان چینی
یکی از برنامه های شرکت بی ام و که در غالب مهم ترین مسئولیت اجتماعی شرکتی این برند در چین معرفی می شود، طرح آموزش ایمنی ترافیک کودکان است. 
این طرح روی آموزش کودکان و والدین آن ها در مورد نحوه سفر سالم در شهرها  و بین شهرها و وسایل امینی مورد نیاز برای حرکت با هریک از وسایل نقلیه تمرکز کرده است. گروه هدف این مطالعه کودکان 4 تا 9 ساله هستند و در جهت ارتقای سطح یادگیری کودکان در این گروه سنی نوآوری های زیادی توسط بی ام و انجام شده است که یکی از آن ها آموزش ایمنی ترافیک به کودکان از طریق بازی های کامپیوتری است. 
دومین راه آموزش به والدین به عنوان الگو های اولیه و اصلی کودکان است و سوم ارایه اطلاعات در زمینه ایمنی ترافیک به کودکان و آموزش چگونگی بستن کمربند ایمنی است. تا انتهای سال 2015 میلادی برنامه آموزش ایمنی ترافیک به کودکان در 63 شهر در چین اجرا شد و بالغ بر 390 هزار نفر تحت پوشش این برنامه قرار گرفتند. تا انتهای این سال 300 هزار کتاب آموزش ایمنی ترافیک توسط بی ام و چاپ شد و در مدارس چین توزیع شد. 

سوم: برنامه توجه به تایلند، توجه به آب
این برنامه با هدف عرضه آب آشامیدنی سالم به ساکنان کشور تایلند است. البته تامین آب آشامدینی سالم به مردم در دنیا در قالب یک کمپین جهانی فعالیت می کند و گروه بی ام و فعال در تایلند هم به این کمپین پیوسته است تا آب سالم مورد نیاز مردم این کشور را تامین کند. 
به اعتقاد بی ام و، یک فیلتر آب می تواند 3 میلیون لیتر آب را تصفیه کند و بخش بزرگی از مشکل آب دنیا با توسعه استفاده از این فیلتر ها برطرف می شود. 
به همین دلیل توزیع فیلتر و آگاهی دادن در مورد نحوه استفاده و مزایای آن یک سیاست اجرا شده در بی ام و است.
در این برنامه کارمندان بی ام و به آب سالم دسترسی خواهند داشت. ضمن این که هر کارمند این برند موظف است زمان و انرژی لازم را صرف اطلاع رسانی در مورد نحوه استفاده از فیلتر ها و کارکرد آن ها به گروه ها و جوامع مختلف بکند. 
کارخانه تولیدی بی ام و در تایلند بر اهمیت عرضه آب سالم به مردم ساکن در تایلند آگاه است و از ژانویه سال 2016 تا کنون 960 میلیون لیتر آب سالم را برای خانوار های ساکن در تایلند تامین کرده است. این حجم آب برای مصرف روزانه 320 خانوار در این کشور کافی بود. 

ارسال نظرات
موضوعات روز