چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴
بانک مرکزی به منظور تسهیل بهره مندی تمام اقشار جامعه از تسهیلات بانکی ،با ابلاغ دستورالعملی به بانک ها، امکان دریافت وام از کارت یارانه را برای افراد فراهم آورده است.
کد خبر: ۱۳۰۴۱
چگونه با کارت یارانه وام بگیریم؟

تیتر 20 - تشریفات اداری زمان بر و لزوم تامین وثائق و تضمین های دشوار، یکی از مشکلاتی است که همواره در بحث تامین مالی خرد وجود داشته اما با فراهم شدن امکان دریافت وام از کارت یارانه ،این مسائل رفع می شود.

در این راستا بانک مرکزی از سال گذشته، ساز و کار اعطای کارت اعتباری به مردم را فراهم کرد تا بانکها بتوانند کارتهای اعتباری را بر مبنای عقد مرابحه صادر کرده و در اختیار مردم قرار دهند؛در این میان، رویکرد اصلی این بود که کارتهای اعتباری، به تدریج جایگزین تسهیلات خرد بانکی شده و یا تمامی تسهیلات، از طریق کارت اعتباری اعطا شود.

همچنین 27 اردیبهشت ماه امسال بانک مرکزی به منظور پوشش گسترده کارت های اعتباری در کشور و تسهیل بهره مندی تمام اقشار جامعه از تسهیلات بانکی به پشتوانه يارانه واريزی به حساب خانوارها،  طرح «یاراکارت اعتباری» را به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

بر این اساس به گفته کارشناسان اقتصادی ،پرداخت وام از کارت یارانه در نهايت می‌تواند منتج به افزايش قدرت خريد خانوارها ، ارتقای رضايتمندی جامعه از نظام بانکی و کمک به توليد و اشتغال داخلی شود. 

شرایط دریافت وام از کارت یارانه

 تمام سرپرستان خانوارها که مشمول اخذ  یارانه  هستند ،می‌توانند با ارايه درخواست برای اخذ ياراکارت اعتباری به مؤسسه اعتباری مراجعه کنند.

ياراکارت اعتباری در قالب عقد مرابحه توسط مؤسسه اعتباری صادر می‌شود.

 تسهيلات در قالب ياراکارت اعتباری، به صورت نسيه اقساطی به اشخاص مشمول اعطاء می شود.

به هر خانوار مشمول دريافت يارانه، صرفاً يک فقره ياراکارت اعتباری اعطا و کارت مزبور به نام سرپرست خانوار صادر می شود.

 صدور ياراکارت اعتباری به پشتوانه حساب‌های يارانه‌ای اشخاص مشمول انجام می پذيرد.

شرایط بازپرداخت وام از حساب یارانه

در اين طرح، تسهيلات ضمن انعقاد قرارداد لازم‌الاجرا و به پشتوانه وثيقه يارانه‌های نقدی اعطا شده و بدين ترتيب مشکلات مربوط به تأمين وثايق اشخاص کم‌درآمد قابل رفع خواهد بود.

 بازپرداخت تسهيلات اعطايی به صورت خودکار از محل حساب‌های يارانه‌ای اشخاص انجام می‌پذيرد و بدين سبب ريسک ناشی از عدم پرداخت اقساط از سوی اشخاص مشمول به حداقل می‌رسد. 

مهلت بازپرداخت تسهيلات نسيه اقساطی، به تشخيص مؤسسه اعتباری حداقل 36 ماه و حداکثر 60 ماه است.

سقف وام دریافتی از کارت یارانه

سقف تسهيلات اعطايی به اشخاص مشمول با توجه به ميزان يارانه خانوار تعيين می شود. در هر حال، در مرحله اول سقف پرداخت تسهيلات از طريق اين سازوکار پنجاه ميليون ريال است.

بر اساس این گزارش ياراکارت اعتباری دارای ويژگی گردان است؛ بدين نحو که تا تاريخ انقضا، همواره به ميزان مابه‌التفاوت مبلغ سقف اعتبار و اصل تسهيلات تسويه نشده توسط مشتری، دارای اعتبار است.

لازم به ذکر است مانده ياراکارت اعتباری صرفاً برای اعطای تسهيلات در قالب مرابحه قابل استفاده بوده و تراکنش‌های مالی ديگر نظير برداشت وجه، انتقال وجه و برداشت کارمزد از کارت مزبور مجاز نمی‌باشد. واريز وجه به ياراکارت اعتباری از ممنوعيت اين بند مستثنی است.

سود وام دریافتی از کارت یارانه

سود ياراکارت اعتباری برای تسهيلات نسيه اقساطی بر اساس نرخ های مصوب شورای پول و اعتبار در مورد عقود غيرمشارکتی محاسبه می‌شود که  در حال حاضر18 درصد است.

بر اساس این گزارش دریافت وام از کارت یارانه این امکان را فراهم می‌کرد که فرد با خیال راحت، منابع را برای تامین هر نیازمندی خود اعم از کالا و خدمت مصرف کند و مبلغ آن را هم بر مبنای توافق با بانک پرداخت نماید؛ نکته دیگر این است که علاوه بر خرید کالا در بخش خدمات نیز می توان از این کارتها استفاد کرد، به این ترتیب که برای خدمات درمانی و کمک پرداخت شهریه تحصیلی و خدمات گردشگری نیز، کارتهای اعتباری قابلیت استفاده دارد.

دریافت وام از حساب یارانه عملیاتی شد

بر اساس این گزارش با گذشت چند هفته از ابلاغ این بخشنامه  مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی‌ و بانکی‌‌ در این‌باره گفت: بانک مرکزی بانک‌ها را برای پرداخت وام 5 میلیونی با وثیقه یارانه نقدی ملزم نکرده است و در صورتیکه منابع بانک‌ها اجازه دهد، به تبع می‌توانند وام را پرداخت کنند اما در شرایط فعلی بانک‌ها منابع لازم برای پرداخت تسهیلات در این حجم وسیع برای افرادی که یارانه دریافت می کنند را ندارندبا این حال روز گذشته ولی الله سیف رییس بانک مرکزی از ابلاغ دستور العمل پرداخت وام از کارت یارانه و عملیاتی شدن این طرح خبر داده است.

وی اظهار داشت: در گذشته کارت‌های اعتباری 10 ، 20  و 50 میلیونی صادر می‌شد؛ در حال حاضر نیز کارت‌های اعتباری 5 میلیون تومانی نیز در میان این کارت‌ها قرار داده‌ایم که از طریق وثیقه گذاشتن یارانه بتوان پرداخت وام را عملیاتی کرد.

براساس این گزارش به گفته سیف ، شبکه بانکی در حال اجرای این طرح است و در آینده نزدیک شاهد پرداخت وام از حساب یارانه به مردم خواهیم بود./باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات
موضوعات روز