جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳
دکوراتیو نوعی معماری داخلی است که به بازآفرینی فضا می پردازد به گونه ای که هم زیبا و هم کاربردی باشد.
کد خبر: ۱۳۱۴۹
رابطه امنیت روانی و هنر صنعت دکوراتیو در طراحی داخلی

تیتر 20  - دکوراتیو امروزه از اهمیت بسیاری برخوردار است. ساختمان یک خانه، شرکت یا فروشگاه با نوع دکوراتیو خاص خود است که نمایانگر هویت، نیاز، درک و خواسته های مخاطبش است.
با نگاهی عمیق درمی یابیم که تاریخچه دکوراتیو به عنوان یک حرفه، به قدمت تاریخ بشر است اما دکوراتیو امروزه در جهان ترکیبی از صنعت ساختمان سازی به علاوه هنر، فلسفه، جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی، اخلاقی، اقتصاد، جغرافیای طبیعی و انسانی، برنامه ریزی و توسعه اقتصادی و علوم طبیعی نظیر زیست شناسی و محیط زیست است.
از نقطه نظر تعاریف جدید دکوراتیو نقطه اتصال بین معماری و طراحی داخلی محسوب می شود. چراکه از یک سو با ساختمان و اجزا آن مرتبط است و از طرفی مانند طراحی داخلی بر فضاهای داخلی تاکید می کند.
در واقع می توان ادعا کرد که یک طراح دکوراتیو اگر افراد جامعه خود و فرهنگ  افراد جامعه خود را مطالعه نکند نمی تواند در دکوراتیو خود یک محیط و فضای آرام بخش و مطلوب به وجود بیاورد.
از همین روست که امروزه دکوراتیو داخلی به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته می شود و این رشته تلاش دارد در جهت بهینه سازی فضاهای داخلی ساختمان ها برای فعالیت های روزمره انسان یعنی زندگی و کار گام بردارد.
دکوراتیو امروزه اهمیت زیادی دارد. امروزه همان قدر که کیفیت مصالح اهمیت دارد نوع دکوراتیو آنها هم مهم است. در سال های اخیر کامپوزیت های دکوراتیو به علت ویژگی های منحصر به فرد خود مورد استقبال قرار گرفته اند. 
از آنجا که دکوراتیو در ارتباط مستقیم با ویژگیهای (روحی ـ روانی) انسان قرار دارد، بایستی برای رسیدن به یک طرح مطلوب، ویژگیهای رفتارهای انسانی در فضاهای( داخلی ـ زیستی) اعم از عمومی و خصوصی، در طراحی به دقت مورد توجه قرار گیرد. از اینرو طراح به هنگام دکوراتیو فضای داخلی با دو مقوله سروکار دارد: کاربرد آن فضا، و احساس و تأثیری که میخواهد آن فضا بر استفاده کننده داشته باشد.
هنر صنعت دکوراتیو ، پدیده ای نوین در معماری و دکوراسیون داخلی می باشد که بهره گیری از آن علاوه بر افزودن زیبایی محل سکونت ، دارای خواص متعدد روانشناختی و درمانی می باشد.
 همانطور  که می دانید زندگی شهرتشینی و دور بودن از طبیعت تاثیرات مخربی در روحیه انسانها گذاشته و استرس های ناشی از مشکلات اقتصادی وترافیک باعث افسردگی , عصبانیت و کاهش راندمان کاری در افراد شده است .
بنا به نظریه روانشناسان با استفاده از تصاویر و سازه های زیبا در خانه ، محیط کار و فضاهای درمانی می توان این استرس ها را به حداقل رسانید و افسردگی را بهبود بخشید .
هنر صنعت دکوراتیو در فضای داخلی علاوه بر اینکه به زیبایی و لطافت محیط کمک می کند ؛ دارای خواص مهمی از نظر درمانی از جمله ؛ ایجاد آرامش و کاهش استرس در بیننده ، بالا بردن کارایی یا راندمان کاری ، بالا بردن نشاط و روحیه و بالا بردن آستانه عصبانیت و خستگی در افراد می باشد.
مبحث طراحی و دکوراسیون داخلی، اهمیتی خاص یافته و در بسیاری از دانشگاه ها و مراکز علمی حتی به عنوان رشته ای مجزا تدریس می شود. الگوهای و ایده های مختلفی اعم از مدرن و کلاسیک، توسط طراحان این رشته به کار گرفته می شود و از محدودیت های معماری در زمینه اجرا، معمولا خبری نیست و می توان به ایده های بلند پروازانه ایشان تجسم بخشید، چه بسا به گونه ای میان گستره ای، موضوع فعالیت رشته های مختلف هنری از مجسمه سازی گرفته تا نقوش برجسته قرار میگیرد. پیشرفت فناوری  به سبب تسهیل در یکسری از مسائل تاسیساتی و اجرایی از یک طرف و تنوع و کارآیی بالا در محصولات عرضه شده، زمینه مساعد و کارآمدی را در سطح جامعه به وجود آورده است؛ بهانه ای که پرداختن به مقوله طراحی داخلی را جزء لاینفک فضاهای معماری بر می شمارد. معماری داخلی و توجه به جزئیات و تزئینات بعد از چندین دهه سکوت و فراموشی، رویکردی دوباره پیدا کرده و جالب تر اینکه سعی می کند نمود هایی از معماری گذشته را در تلفیقی با الگوهای مدرن بیان کند.

بهرخ هاشمی / کارشناس ارشد طراحی داخلی و دکوراتیو

ارسال نظرات
موضوعات روز