شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۷
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که مواد شیمیایی حاصل از محصولات بهداشتی که از طریق فاضلاب وارد رودخانه ها می شود، موجب تغییر جنسیت ماهی ها از نر به ماده می شود.
کد خبر: ۱۳۴۸۶
آلودگی رودخانه‌ها جنسیت ماهی‌های نر را تغییر می‌دهد!

تیتر 20 - پروفسور 'چارلز تیلور' از محققان دانشگاه اکسِتِر در انگلیس گفت: ماهی های نر رودخانه ها به طور فزاینده خصیصه های ماهی های ماده را بروز می دهند.
نتایج این مطالعه که در 50 سایت تحقیقی انجام شد، نشان داده است که به دلیل ورود مواد شیمیایی از جمله قرص های ضدبارداری از فاضلاب منازل به رودخانه ها، یک پنجم ماهی های نر در رودخانه های آن مناطق تراجنسی شده اند.

براساس نتایج این مطالعه، ماهی های نر رودخانه ها خصیصه های ماهی های ماده را بروز می دهند و حتی تخمک نیز تولید می کنند. کیفیت اسپرم برخی از ماهی های نر کاهش یافته و این ماهی ها کمتر رفتار تهاجمی و رقابتی نشان می دهند که احتمال موفقیت جفت گیری آنها را کمتر می کند. 

همچنین طبق یافته های این مطالعه، مواد شیمیایی ناشی از قرص های ضد بارداری ، محصولات جانبی مواد پاکیزه کننده، پلاستیک ها و مواد آرایشی از جمله آلاینده های شیمیایی هستند که این اثرات را ایجاد می کنند.
پروفسور تیلر که قرار است یافته های مطالعه خود را همین هفته در یک سمپوزیوم ارائه دهد، توضیح خواهد داد که احتمال دارد نسل بعدی این ماهی های تراجنسی یا بیناجنسی، نسبت به تاثیرات این مواد شیمیایی حساس تر هم باشند.

وی خاطر نشان کرد که در این تحقیق با استفاده از ماهی های تراجنسی که بطور خاص برای این مطالعه تولید شده بودند، محققان همچنین موفق شدند واکنش ها به این مواد شیمیایی را در بدن ماهی ها در لحظه مشاهده کنند؛ برای مثال ثابت شد که استروژن های یافت شده در برخی مواد پلاستیکی بر دریچه های قلب ماهی ها تاثیر می گذارند.
آزمایش ها نشان دادند که 20 درصد از ماهی های نر آب های شیرین در 50 سایت، ویژگی های ماهی های ماده را داشتند. 

براساس این مطالعه، بیش از 200 ماده شیمیایی ناشی از تصفیه خانه های فاضلاب که مشخص شده است اثرات استروژن مانند دارند و داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی، رفتار طبیعی ماهی ها را تغییر می دهند./ایرنا
ارسال نظرات
موضوعات روز