جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳
محمدرضا دیانی ،رئیس مجمع کار آفرینان ایران :
بانک مرکزی با حمایت از سپرده گذاران موسسات مشکل‌دار در واقع از نظام راحت طلبی و پرداخت سود بی جا حمایت می‌کند که مانع رونق بخش تولید است.
کد خبر: ۱۳۶۲۶
محمدرضا دیانی

تیتر20 - محمدرضا دیانی ،رئیس مجمع کار آفرینان ایران در نشست خبری  با اشاره به اینکه  بانک مرکزی زیر بار اجرای طرح فروش کالای ایرانی نرفت اما برای حل مشکل سپرده‌گذاران راحت طلب موسسات مشکل دار خط اعتباری می‌دهد، اظهار داشت: بانک مرکزی با حمایت از سپرده گذاران موسسات مشکل‌دار در واقع از نظام راحت طلبی و پرداخت سود بی جا حمایت می‌کند که مانع رونق بخش تولید است.

وی افزود: اینکه به این سپرده گذاران حق داده شود و بابت کاری که انجام داده اند، حمایت شوند، کار اشتباهی است و تولید را تضعیف می کند.

رئیس مجمع کار آفرینان ایران  گفت:بانک مرکزی پس از 3 سال دوندگی ما، زیر بار اجرای طرح فروش کالای ایرانی و پرداخت تسهیلات در این زمینه نرفت، ولی حالا برای اینکه سپرده گذاران به خیابان نریزند، به این موضوع خط اعتباری اختصاص داده است. پس صنعتگران هم باید برای حل مشکلشان، کارگران را به خیابان بریزند تا حمایت شوند.

دیانی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 85 درصد اقتصاد کشور در دست دولت است، افزود: ما شعار نه شرقی نه غربی را سر می دهیم اما حتی شرقی ها هم به اندازه ما، دولتشان در اقتصاد سهم ندارد.

وی ادامه داد: امروز نظام ربوی بانکها را تحت تأثیر قرار داده و سپرده‌هایی را گرفته‌اند که صاحبانش هر روز برای دریافت سود متوقع هستند.

دیانی تأکید کرد: تا زمانی که نرخ سود سپرده ها بالا باشد، هرچقدر که دولت پول تزریق کند منجر به رونق نخواهد شد. مردم خریدشان را عقب می اندازند ولی پولشان را در بانک سپرده گذاری می کنند.

رئیس مجمع کار آفرینان ایران در ادامه با اشاره به تصویب طرح کارت اعتباری کالا در ستاد اقتصاد مقاومی، گفت: پیشنهاداتی در مورد کاهش این تسهیلات از 10 میلیون به 5 میلیون تومان و همچنین استفاده از یک منبع دیگر برای تأمین اعتبار مطرح است. علاوه بر این، اگر دامنه افرادی که مشمول این طرح می شوند حل نشود، اجرای آن به ضرر بخش صنعت است.

وی تأکید کرد: اگر دامنه پوشش کارت اعتباری کالا افزایش یابد و هر کارمند یا فعال دولتی و خصوصی که تحت پوشش یکی از بیمه ها است و همچنین بازنشستگان، تحت پوشش این طرح قرار گیرند، به بخش صنعت کمک خواهد شد.

دیانی در مورد سود تسهیلات کارت اعتباری کالا نیز گفت: پرداخت سود 12 درصدی برای خریداران مطرح است و 6 درصد سود نیز از طرف تولیدکننده باید پرداخت شود.

وی با تأکید بر اینکه کارت اعتباری کالا نباید بابت خرید محصول خارجی اختصاص یابد، گفت: سعه صدر و تعامل و جدیت را برای اجرای این طرح از سوی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و بانک‌ها ندیده‌ایم و هنوز به این نتیجه نرسیده‌ایم که این طرح ارزش افزوده‌ای برای رونق بدون تورم در کشور ایجاد خواهد کرد.

به گفته دیانی، کالای خارجی در شرایطی باید در کشور تولید شود که بیش از ۵۰ درصد آن صادر شود تا ارزش افزوده به همراه داشته باشد. در غیر اینصورت حتی با وجود سرمایه گذاری خارجی هم فقط آنها از بازار ایران سود می برند.

وی افزود: خارجی ها به جای پرداخت تعرفه ۴۰ تا ۴۵ درصدی از تعرفه های پایین واردات مواد اولیه استفاده می کنند، راحت تر ارز مبادله ای دریافت می‌کنند و ارزش افزوده‌ای هم برای کشور ندارند.

دیانی با طرح این سوال که چرا سامسونگ و ال جی در ایران کمپرسور تولید نمی‌کنند و چرا خودروسازان خارجی در ایران موتور و قطعات اصلی تولید نمی کنند؟ گفت:دولت نباید اجازه دهد تولیدکنندگان خارجی با استفاده از فضای کشور رقیب تولیدکنندگان داخلی شوند و همچنین صادرات باید به عنوان یک پیش شرط برای حضور خارجی ها در ایران لحاظ شود.
رئیس مجمع کار آفرینان ایران گفت: الزامی در مورد میزان داخلی سازی برای حضور شرکتهای خارجی در بازار لوازم خانگی ایران وجود ندارد.

ارسال نظرات
موضوعات روز