سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸
این روزها که همه ما درگذران زندگی به‌سرعت بیشتر نیاز داریم وبرای همه چیز وقت کم می‌آوریم، طبیعتا بازار وسایلی که همه چیز را سریع تحویلمان می‌دهند بس داغ است! یکی از این وسایل داغ! زودپز است.
کد خبر: ۱۳۷۱۵
چگونه زودپز بخریم؟

تیتر 20 - وسیله‌ای که ورود مایکروفرها و فرهای مختلف نه‌تنها از اهمیت آن کم نکرده، بلکه بروز برخی تردیدها درباره مضر بودن مایکروفرها به‌خاطر استفاده از نوعی اشعه در آن بر داغی بازارش افزوده است. اگر می‌خواهید زودپز بخرید به این نکات توجه کنید.

بیشتر زودپزها براساس میزان حجم مایعی که در آنها جا می‌گیرد فروخته می‌شوند، این در حالی است که معمولا حجم قابل استفاده از آنها برای پخت غذا بین 1.2 تا 1.3 این مقدار است و این به نوع غذا و حجم آن پس از پخته شدن بستگی دارد.

همیشه مقداری فضایی خالی در داخل زودپز برای حضور بخار ضروری است. اگرچه زودپزها در اندازه‌های مختلفی وجود دارند ولی اندازه‌های حدود 4، 6 و 8 لیتری معمول هستند. با این حال زودپزهای 6 لیتری اندازه معمول برای خانواده‌ها است.

زودپزی انتخاب کنید که دارای سبد مخصوص پخت باشد. این به شما امکان می‌دهد بالاتر از مایع غذا را قرار دهید و همچنین زمانی که از زودپز برای پختن مواد غذایی مختلف با هم استفاده می‌کنید به شما امکان می‌دهد موادغذایی را به صورت جدا از هم قرار دهید و در نتیجه از در آمیخته شدن انها جلوگیری کنید.

اگر زودپز از جنس استیل ضدزنگ خریداری می‌کنید، به دنبال مدلی باشید که دارای لایه زیرین از جنس بی‌متال (دو فلزی) یا تری‌متال (سه فلزی) باشد. نوع معمول آن سطح زیری با لایه آلومینیوم است. این لایه‌ها از پخت غیریکنواخت و سوختگی غذا جلوگیری می‌کنند و موجب پخش یکنواخت گرما روی سطح زیرین زودپز می‌شوند و همچنین پاک کردن زودپز را آسان می‌کنند.

زود‌پزهای مجهز به قفل ایمنی را انتخاب کنید. در برخی زودپزهای قدیمی این امکان وجود داشت که بعد از بالا رفتن فشار بخار داخل ظرف، در زودپز به طور ناگهانی باز شود و ایجاد حادثه کند. با در نظر گرفتن نکات ایمنی، زودپزهای جدید طوری طراحی شده‌‌اند که مجهز به قفل داخلی هستند و تا زمانی که بخار آب، داخل ظرف وجود دارد امکان باز شدن در وجود ندارد.

بهتر است زودپزهایی را انتخاب کنید که یک دسته بلند در یک سمت و دسته کوتاهی در سمت دیگر دارند چون در این صورت امکان باز و بسته کردن در راحت‌‌تر بوده و حمل و نقل و جا‌به‌جا کردن ظرف بهتر انجام می‌شود. در ضمن بلند بودن دسته موجب می‌شود دسته ظرف خیلی داغ نشده و هنگام برداشتن ظرف ناگهان از دست‏‌تان رها نشود.

زودپزهای مجهز به شیر خروج بخار اضطراری را انتخاب کنید. در این زودپزها موارد ایمنی در نظر گرفته شده و در صورت زیاد شدن فشار بخار در زودپز جدا نمی‌شود و محتویات ظرف در آشپزخانه پخش نمی‌‏گردد. برای پیشگیری از این اتفاق یک شیر خروج فشار اضطراری در نظر گرفته شده است که در صورت بالا رفتن بیش از حد فشار فعال می‌شود.

در این زودپزها، نشانه اولیه بالا رفتن بیش از حد فشار، صدایی شبیه سوت است که فرد را از خطر مطلع می‌‏کند. در صورت بی‌توجهی افراد و ادامه این روند شیر خروج فشار اضطراری فعال می‌شود.
به‌هیچ‌وجه مواد غذایی با دانه‏‌های ریز و غذاهایی را که هنگام پخت ایجاد لعاب یا کف می‌‏کنند در زودپز نریزید، چون ممکن است ذرات غذا همراه کف بالا آمده و روزنه خروج فشار را مسدود کند.

پس از اتمام پخت و خاموش کردن شعله گاز سوپاپ اطمینان را برای خروج بخار آزاد کنید. در زودپز را قبل از توقف کامل و پایین آمدن سوپاپ اطمینان باز نکنید. بدنه دیگ‏‌های زودپز معمولا از جنس استینلس استیل یا همان فولاد ضدزنگ یا آلیاژی از آلومینیوم است. انواع این استیل به دلیل مقاومت بالا، توزیع حرارت و سیاه نشدن مناسب‌‏تر هستند.

زودپزها معمولا براساس حجم وجنس بدنه قیمت‌گذاری می‌شوند والبته امکانات جانبی نیز درآن تعبیه می‌شود که معمولا خیلی به کار نمی‌آید، زیرا امکانات اساسی و تجهیزات ایمنی درهمه زود‌پزها وجود دارد.
با این اوصاف زودپزها بین 200 تا 800 هزارتومان قیمت می‌خورند و پیشنهاد می‌شود برندهای پارس خزر و پارس استیل را خریداری کنید./جام جم آنلاین
ارسال نظرات
موضوعات روز