سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۹
با رسیدن به روزهای پایانی تیر‌ماه می‌توان نگاهی به ۴ ماه گذشته انداخت و وضعیت قیمت خودروها را در بازار بررسی کرد.
کد خبر: ۱۳۷۲۷
تیتر 20 -  به‌طور کلی امسال شاهد رکود نسبی در رشد فروش خودروهای تولید داخل و کاهش فروش خودروهای وارداتی نسبت به مدت مشابه سال قبل بودیم.

امتناع بازار در سال ١٣٩۴ از خرید خودرو به امید کاهش نرخ ارز باعث شد تقاضای انباشته به سال ١٣٩۵ موکول شود. این تقاضای انباشته با ناامیدی از کاهش نرخ ارز در سال ١٣٩۵ به تقاضای بالفعل تبدیل و باعث شد شاهد افزایش فروش تصاعدی در سال گذشته باشیم اما با برطرف شدن نیاز بازار در سال گذشته در سال جاری میزان تقاضا به‌سمت واقعی شدن پیش رفته است و به‌همین دلیل شاهد توقف رشد فروش خودروهای تولید داخل و کاهش فروش وارداتی‌ها بودیم.

البته این موضوع به‌طور عموم درباره کلیت بازار است و هم در بخش خودروهای تولیدی و هم در بخش وارداتی‌ها شاهد موارد استثنایی بوده که بر خلاف این رویه رشد فروش خیره‌کننده‌ای داشته‌اند.

در ۴ ماه اخیر در پایین‌ترین بخش بازار در مورد برخی خودروها مانند پارس یا ٢٠۶ شاهد افزایش قیمت بوده‌ایم. این افزایش قیمت از چند صد‌هزار تومان تا یک‌و‌نیم میلیون تومان بوده است. البته قیمت بقیه مدل‌ها در بازه پایین‌تر از ۴٠ میلیون تومان ثابت مانده است.

در بازه قیمتی بالاتر از ۴٠میلیون تومان قیمت‌ها تحرک بیشتری داشته‌اند، در حالی که با افزایش تولید و عرضه خودروهایی مانند دنا قیمت آن در بازار با کاهش مواجه شده اما در همین حال قیمت‌های مدل‌های ارزان‌قیمت و پرطرفدار رنو افزایش محسوسی را تجربه کرده است.

این افزایش قیمت در مورد مدل‌های اتوماتیک تندر ٩٠ و ساندرو اتوماتیک زیاد بوده و حدود دو تا چهار میلیون تومان به قیمت این خودروها در بازه زمانی چهار ماه گذشته افزوده شده است.

در حالی که ساندرو استپ‌وی همچنان دارای قیمت کاذب بالا در بازار است اما رقبای چینی آن با کاهش قیمت روبه‌رو بوده‌اند و در بهترین حالت قیمت‌های آنها ثابت مانده است.

در بازه قیمتی بالاتر از ۶٠میلیون تومان که باید آن‌را متعلق به چینی‌ها دانست، قیمت‌ها در مورد مدل جدید ثابت مانده است اما چینی‌هایی که بیش از دو سال از ورود آنها به بازار می‌گذرد کاهش قیمت داشته‌اند و در این میان بیشترین کاهش قیمت را خودروهای لیفان تجربه کرده‌اند.

در بازه قیمتی ١٠٠ تا ٢٠٠ میلیون تومان که به‌طور کامل در اختیار برندهای وارداتی کره‌ای، ژاپنی و فرانسوی است، بیشترین ثبات قیمتی وجود دارد و تقریبا شاهد هیچ افزایش قیمتی نبوده‌ایم. در بازه قیمتی ٢٠٠ تا ٣٠٠ میلیون تومان قیمت برخی مدل‌های جدید با افزایش عرضه، کاهش داشته و محسوس‌ترین کاهش قیمت در میان این مدل‌های جدید مربوط به رنو تلیسمان بوده که کاهش ۱۰ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرده است.

اما شاسی‌بلندها شاهد افزایش نسبتا کمی در قیمت‌ها بوده‌اند البته این افزایش قیمت‌ها یا به‌دلیل عرضه مدل ٢٠١٧ و ٢٠١٨ بوده است یا به‌دلیل عرضه آپشن‌های بیشتر.

اما در بازه قیمتی بالاتر از ٣٠٠ میلیون تومان یعنی محدوده خودروهای لوکس نوسانات قیمتی زیاد وجود داشته است. پر‌فروش‌ترین لوکس بازار یعنی لکسوس ان‌ایکس با جا انداختن خود در بازار با افزایش قیمت روبه‌رو شده و این افزایش قیمت در مدل‌های فول تا حدود ٣٠ میلیون تومان بوده است.

شاسی‌بلند‌های بی‌ام‌دبلیو یعنی ایکس٣ و ایکس ۴ نیز با حل شدن مشکل پلاک برای تعدادی از آنها با افزایش قیمت در مدل‌های پلاک‌شده روبه‌رو شده‌اند.

همچنین توقف عرضه مرسدس‌بنز ای‌کلاس و عرضه نسل جدید آن با قیمتی نجومی باعث افزایش قیمت‌های مدل‌های دست‌دوم E250 شده است. نسل جدید ای‌کلاس با مدل E200 و تجهیزات متوسط با قیمتی حدود ٧٠٠ تا ٧٩٠ میلیون تومان عرضه می‌شود البته تمام مدل‌های لوکس با افزایش قیمت روبه‌رو نبوده‌اند.

ولوو ایکس‌سی٩٠ به‌دلیل توقف ورود و مشکلات نمایندگی آن و بی‌ام‌دبلیو ٧٣٠ به‌دلیل عرضه زیاد در بازار با کاهش محسوس قیمت روبه‌رو شده‌اند. این کاهش قیمت در برخی از این مدل‌ها تا حدود۵٠ میلیون تومان رخ داده است.

اما اگر بخواهیم به‌طور کلی به بازار نگاهی بیندازیم، باید گفت در مورد اکثر خودروها قیمت‌ها با ثبات مواجه بوده، به‌خصوص این ثبات در قسمت میانی بازار یعنی محدود ۶٠ تا ٢٠٠میلیون تومان بسیار محسوس‌تر است./اخبار خودرو
ارسال نظرات
موضوعات روز