پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
نشانه‌ها و اعداد انتهای ظروف بسته‌بندی شده غذا و نوشیدنی معنای خاص خود را دارند و مواردی همچون جنس بسته‌بندی گرفته تا قابلیت بازیافت و موارد کابرد و ویژگی خاص آن را نشان می‌دهند.
کد خبر: ۱۳۹۲۰
همه چیز درباره نشانه‌های ظروف غذا و نوشیدنی

تیتر 20 - اعداد و نشانه‌های انتهای بطری‌های نوشیدنی ابتدا توسط انجمن صنایع پلاستیک آمریکا طراحی شد؛ بدین ترتیب که در سال ۱۹۸۸ این انجمن کد شناسایی محصولات پلاستیکی را براساس مواد تشکیل‌دهنده و قابلیت بازیافت آنها ابداع و عرضه کرد که از آن با عنوان risian Idetification یا RIC یاد می‌شود.

سیستمی‌برای کمک به مراحل بازیافت

سیستم RIC به منظور کمک به کارگران در جداسازی و مرتب‌سازی محصولات پلاستیکی براساس مواد تشکیل‌دهنده آنها در کارخانه‌های بازیافت طراحی شد، به عبارت دیگر شماره موجود در هر یک از مثلث‌ها بیانگر نوع مواد اولیه محصول پلاستیکی است و ارتباطی با میزان رسیک و خطرات ناشی از استفاده از آنها برای مصرف‌کننده ندارد.

همه چیز درباره نشانه‌های ظروف غذا و نوشیدنی

تغییر مراحل شناسایی کدهای انتهای بطری‌ها

در سال ۲۰۱۰ سیستم قبلی به سیستمی‌با عنوان D7611 تغییر داده شد و نهایتا در سال ۲۰۱۳ لوگوی قدمی‌IRC توسط ASTM به شکل یک مثلث کامل تغییر کرد.

طبق آخرین تجدیدنظر انجام گرفته توسط ASTM کدهای موجود روی محصولات، کد بازیافت محصولات نیستند و نشانگر این نیستند که محصول مورد نظر حاصل بازیافت است یا از قابلیت بازیافت یا استفاده مجدد برخوردار هستند.

مثلث‌ شماره یک (PET)

همه چیز درباره نشانه‌های ظروف غذا و نوشیدنی

پلی اتیلن ترفتالات (PET، PETE. PET) سخت و دارای ویژگی‌های ضدگاز و رطوبت است. این رزین معمولا در بطری‌های نوشیدنی و بسیاری از ظروف مصرفی قالب تزریق استفاده می‌شود.

این جنس مانع بسیار خوبی برای حفظ اکسیژن، آب و دی‌اکسیدکربن است، همچنین در برابر در برابر اکثر حلال‌ها مقاوم است و قابلیت استفاده در فریزر دارد.

بطری‌های پلاستیکی برای نگهداری آب، نوشیدنی‌های ورزشی، دهانشویه، سوپ و سس سالاد استفاده می‌شوند و از آنها می‌توان ظروف غذا، نوشیدنی (بطری) و غیر غذایی، فیلم، ورق و تسمه بازیافت کرد.

مثلث شماره دو (HDPE)

همه چیز درباره نشانه‌های ظروف غذا و نوشیدنی

پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE).HDPE برای ساخت انواع بطری استفاده می‌شود. بطری‌های غیر مجاز شفاف هستند، خواص مانع و سفتی خوب دارند و مناسب برای بسته‌بندی محصولاتی مانند شیر با میزان ماندگاری کوتاه‌مدت هستند.

از آنجا که HDPE دارای مقاومت شیمیایی خوبی است، برای بسته‌بندی بسیاری از مواد شیمیایی خانگی و صنعتی مانند مواد شوینده و سفیدکننده استفاده می‌شود. بطری‌های HDPE با رنگدانه مقاومت بیشتر و شکستگی کمتری نسبت به بطری‌های HDPE  بدون رنگدانه دارند.

پلی اتیلن با چگالی بالا در برابر اکثر حلال‌ها و همچنین درجه حرارت مقاوم است. از آن برای نگهداری شیر، آب، لوازم آرایشی، شامپو، مواد شوینده و پاک‌کننده‌های خانگی استفاده می‌شود و می‌توان با آن بطری‌های غیر غذایی مانند شامپو، تهویه مطبوع، مواد شوینده مایع، پاک‌کننده‌های خانگی، روغن موتور و ضد یخ بازیافت کرد.

مثلث شماره سه (PVC)

همه چیز درباره نشانه‌های ظروف غذا و نوشیدنی

پلی‌ وینیل کلراید (PVC، وینیل) علاوه بر ویژگی فیزیکی پایدار، دارای مقاومت شیمیایی خوب و ویژگی‌های جریان و خواص پایدار الکتریکی است. به طور کلی بخش‌های گوناگون محصولات وینیل می‌تواند به مواد سفت و محکم تقسیم شود.

ویژگی‌ها

قدرت ضربه پذیری، ظاهر شفاف، مقاومت در برابر روغن و مواد شیمیایی از ویژگی‌های پلی وینیل کلراید است. استفاده برای بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر شامل کیسه‌های ملافه و پزشکی، بسته بندی کوچک، غذا و ملاقات بسته‌بندی و مقاومت در برابر تهاجم از موارد کاربرد آن است.

پلی‌ وینیل کلراید علاوه بر بسته‌بندی، کاربردهای دیگری همچون استفاده در ساخت قاب پنجره، محصولات پزشکی مانند کیسه‌های خون و لوله‌های پزشکی، عایق سیم و کابل، کفپوش و … دارد و از آن می‌توان محصولاتی همچون کفپوش‌های انعطاف پذیر، کابل، مخروط‌های ترافیکی، شیلنگ‌های باغ بازیافت کرد.

مثلث شماره ۴ (LDPE)

همه چیز درباره نشانه‌های ظروف غذا و نوشیدنی

پلی اتیلن چگالی (LDPE)،  به دلیل سختی، انعطاف‌پذیری و شفافیت نسبی آن به طور عمده برای ساخت برخی از بطری‌های انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود. مقاومت این بطری‌ها به اسیدها و روغن‌های گیاهی بسیار عالی است و از آن می‌توان برای تهیه کیسه‌های زباله خشک، نگهداری روزنامه‌ها، نان، غذاهای منجمد، محصولات تازه و زباله‌های خانگی و … استفاده کرد.

جعبه زباله، کاشی کف، مبلمان، فیلم و ورق، سطل کمپوست، سطل زباله از جمله مواردی است که می‌توان از LDPE بازیافت کرد.

مثلث شماره ۵ (PP)

همه چیز درباره نشانه‌های ظروف غذا و نوشیدنی

پلی‌پروپیلن (PP) دارای مقاومت شیمیایی خوبی است و به دلیل نقطه ذوب بالای آن، برای مایعات گرم مناسب است. این رزین در بسته‌بندی انعطاف‌پذیر و سخت، الیاف و قطعات قالب‌گیری بزرگ برای محصولات خودرو و مصرفی استفاده می‌شود.

شفافیت نوری عالی، مقاوم در برابر نفوذ اسیدها، قلیاها و حلال‌ها از ویژگی‌های پلی پروپیلن است. از این جنس می‌توان برای ساخت ظروف برای ماست، مارگارین، وعده‌های غذایی و غذاهای آماده استفاده کرد.

مثلث شماره ۶ (PS)

همه چیز درباره نشانه‌های ظروف غذا و نوشیدنی

پلی استایرن (PS) پلاستیکی چندمنظوره است و می‌تواند سفت و سخت یا فوم باشد. پلی استایرن، روشن، سخت و شکننده و نقطه ذوب آن نسبتا کم است. موارد کاربردی معمول آن شامل بسته بندی محافظ، بسته‌بندی غذا، بطری‌ها و ظروف غذا است.

پلی استایرن مانع رطوبت عالی برای محصولات با ماندگاری کوتاه، وضوح نوری عالی دارد و دو فرم فوم و سفت و سخت سفتی قابل توجهی دارد.

اقلام غذایی مانند فنجان، بشقاب‌ها، کاسه‌ها، کارد و چنگال، ظروف گوشت و مرغ و ظروف غذای سفت و سخت (برای مثال ظروف ماست) از پلی استایرن تهیه می‌شود. این موارد ممکن است با PS فوم یا فوم ساخته شود.

علاوه بر بسته‌بندی، استفاده‌های عمده PS در ساخت قرقره‌های کابل، عایق ساختمان، کارتریج‌های ویدئویی کاست و اسباب‌بازی‌ها است و از آن می‌توان مواردی همچون عایق حرارتی، دماسنج، سوئیچ‌های نور، کاست‌های ویدئویی و کارتن جعبه تخم مرغ بازیافت کرد.

مثلث شماره ۷( ۰THER)

همه چیز درباره نشانه‌های ظروف غذا و نوشیدنی

استفاده از این کد نشان می‌دهد که یک بسته با رزین غیر از شش عدد ذکر شده در بالا ساخته شده است یا از یک رزین ساخته شده است و در ترکیب چند لایه استفاده می‌شود.

عدد شماره ۷ نشانگر وابسته بودن محصول به رزین یا ترکیبی از رزین‌هاست./نوش آنلاین

ارسال نظرات
موضوعات روز