جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۳
سیستم کولر خودرو یا با عنوان دقیق‌تر ایرکاندیشن خودرو، عملکردی شبیه به کولرهای موسوم به گازی و یا یخچال منزل دارد به این معنی که ...
کد خبر: ۱۴۱۵۰
3 نکته دانستی در مورد خودرو!

تیتر 20 

1- در زمان استفاده از کولر خودرو، از دریچه‌های داخل کابین در زیر پای راننده و سرنشین آب زیادی وارد کابین می‌شود. دلیلش چیست؟

سیستم کولر خودرو یا با عنوان دقیق‌تر ایرکاندیشن خودرو، عملکردی شبیه به کولرهای موسوم به گازی و یا یخچال منزل دارد به این معنی که جریان گاز درون آن در کندانسور (که بخشی شبیه به رادیاتور است و در کنار یا جلوی رادیاتور خودرو نیز نصب می‌شود) گرمای خود را تا حدی از دست می‌دهد. در ادامه این گاز که کمی سرد شده است به کمپرسور خودرو می‌رود و در آنجا فشرده می‌شود. این گاز فشرده شده در ادامه مسیر خود به سمت اتاق خودرو حرکت می‌کند و به بخشی موسوم به اواپراتور می‌رسد. اواپراتور شبیه به رادیاتور خودرو است و اما برخلاف رادیاتور و البته کندانسور، سرد است.

در ادامه یک دمنده که اصطلاحاً فن کولر نامیده می‌شود باد را به اواپراتور می‌دمد و هوا در برخورد با اواپراتور سرد شده و درون کابین راه پیدا می کند. با این عمل دمای گاز بالاتر می‌رود و گرم می‌شود و در ادامه سیکل آن به سمت کندانسور ادامه پیدا می‌کند. سرد بودن اواپراتور باعث می‌شود رطوبت هوا به‌صورت قطرات آب روی آن جمع شود (در کولرهای گازی هم این آب از طریق یک مسیر جداگانه از داکت کولر خارج می‌شود). به‌طور معمول آبی که در این بخش جمع می‌شود به دلیل آنکه اواپراتور در داخل اتاق خودرو نصب نشده، به زیر خودرو می‌ریزد و مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در خودروی شما مشکلی در آب‌بندی این بخش وجود دارد که باعث می‌شود این آب جمع شده، از مجاری هوا وارد اتاق خودرو شود. برای رفع این مشکل باید با کمک تعمیرکار اتصالات این بخش را بررسی کنید تا محل نشتی را بیابید اما وجود آب در زیر خودرو در زمان توقف‌ها امری طبیعی است.

2- Traction Control

سیستم کنترل کشش یا Traction Control که معمولاً با علامت اختصاری TC مشخص می‌شود همان‌گونه که از نامش پیدا است وظیفه کنترل کشش چرخ‌های محرک خودرو را بر عهده دارد.

در حالت طبیعی همه چرخ‌های خودرو باید با سرعت نسبتاً برابری بچرخند اما وقتی چرخ یا چرخ‌های متحرک به دلیل از دست دادن اصطکاک خود با مسیر حرکت (به دلیل لغزندگی مسیر و یا حتی به دلیل اعمال نیروی بیش از حد از سوی موتور در زمان آغاز حرکت) شروع به هرزگردی می‌کنند این سیستم از طریق سنسورهای سیستم ABS می‌تواند این اختلاف سرعت را تشخیص دهد و در صورتی که این اختلاف از حد مشخصی فراتر برود مشخص می‌شود که خودرو دچار هرزگردی شده است. در این شرایط TC وارد مدار می‌شود و نیروی ترمز را بر روی چرخی که دچار هرزگردی شده است فعال می‌کند و مانع از حرکت آن می‌شود تا از این طریق بخشی از گشتاور به سمت چرخ دیگر برود و این عمل تا جایی ادامه پیدا می‌کند که چرخ‌ها به اصطکاک لازم برسند. البته انواعی از TC علاوه بر این می‌توانند از طریق کاهش زاویه باز شدن دریچه گاز، گشتاور موتور را اندکی محدود کنند تا مانع از هرزگردی چرخ‌ها شوند. این وضعیت بیشتر برای آغاز حرکت در خودروهای اسپرت کارآیی دارد چراکه می‌تواند به‌صورت لحظه‌ای میزان گاز مناسب را برای جلوگیری از هرزگردی چرخ‌ها تنظیم کند هرچند در این خودروها برای کنترل بیشتر راننده معمولاً می‌تواند TC را خاموش کرد.

3- هیدرولیک

در بسیاری از خودروهای امروزی سیستم فرمان موسوم به هیدرولیک (با نام صحیح فرمان با نیروی کمکی هیدرولیک) نصب می‌شود. در این سیستم، یک پمپ هیدرولیک که از طریق تسمه به موتور خودرو متصل است، نیروی هیدرولیک را تولید می‌کند که در زمان چرخش فرمان توسط راننده به کمک او می‌آید و از طریق جعبه‌فرمان، نیرو (در اصل گشتاور) فرمان را تقویت می‌کند. با چرخاندن فرمان تا انتها، این پمپ هیدرولیک به‌شدت تحت‌فشار قرار می‌گیرد و این فشار می‌تواند به اجزای داخلی و آب‌بندی‌های آن آسیب برساند ضمن آنکه ثابت نگه‌داشتن فرمان در این وضعیت درنهایت باعث گرم شدن روغن هیدرولیک می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم هیچ‌گاه فرمان را برای زمان طولانی در این وضعیت نگه ندارید تا آسیبی به پمپ هیدرولیک و جعبه‌فرمان وارد نشود.

بد نیست بدانید برای هواگیری سیستم هیدرولیک خودرو در تعمیرگاه‌ها، فرمان را در زمان روشن بودن خودرو تا انتها می‌چرخانند و پس از مدت کوتاهی (معمولاً کمتر از دو دقیقه)، روغن هیدرولیک آن‌قدر داغ می‌شود که به جوش می‌آید و در این حالت سیستم را هواگیری می‌کنند. از سوی دیگر در نظر داشته باشید حتی زمانی که خودرو را خاموش می‌کنید نیز نباید فرمان خودرو تا انتها چرخانده شده باشید. این کار باعث فشار به اجزای فرمان و اتصالات چرخ‌ها می‌شود و در درازمدت شاهد گیجی فرمان و کشیدن آن به طرفین و آسیب به جلوبندی خواهید بود. به همین دلیل توصیه می‌شود تا حد امکان در زمان پارک خودرو فرمان به حالت مستقیم قرار بگیرد. اگر به دلایل ایمنی ناچار هستید فرمان را به سمت جدول بچرخانید، هیچ‌گاه این کار را تا آخرین دور انجام ندهید.
ارسال نظرات
موضوعات روز