شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶
نكته مهم و غير قابل چشم پوشي اين است كه همکاری خودروسازان ایرانی با شريكان چینی وجايگزيني آنها با شريك هاي اروپایی و آسیایی صنعت خودروسازی ایران،‌ یک عقب گرد محسوب مي شود، هرچند كه نبايد كسب سهم بازار و موفقيت تعداد در عرضه محصول را انكار كنيم
کد خبر: ۱۴۵۴۴
کرمان موتور

تیتر20 - بيش از 10 سال از ورود خودروهاي چيني به كشورمان مي گذرد. مشاهده اين خودروها در خيابان هاي كشورمان باتوجه به تقویت موقعیت خودروسازان چینی در صنعت جهانی خودروسازی و تثبيت اين كشور به عنوان بزرگترين كشور وارد كننده به ايران امري ناگزير پذيرفتني است.  
نكته مهم و غير قابل چشم پوشي اين است كه همکاری خودروسازان ایرانی با شريكان چینی وجايگزيني آنها با شريك هاي اروپایی و آسیایی صنعت خودروسازی ایران،‌ یک عقب گرد محسوب مي شود، هرچند كه نبايد كسب سهم بازار و موفقيت تعداد در عرضه محصول را انكار كنيم و اين حقيقت به اين معناست كه مشاركت هاي ايران و چين توانسته نظر مشتري را به واسطه زيبايي ظاهري هرچند با كيفيت كمتر، جلب كند.  
اينكه ما در توليد داخلي عاجز هستيم سبب مي شود تا نقاط قوت ديگر را تقويت كنيم. بايد اين موضوع را از ياد نبريم كه نقطه قابل اتکای صنعت خودروسازی کشور توان قطعه سازان داخلی است و با افزایش داخلی سازی و يافتن تكنولوژي خودروهای مونتاژی در کشور ، بومي سازي را هدف طولاني مدت خود قرار دهيم. به همين خاطر گزينش كشوري كه براي همكاري انتخاب مي كنيم امري مهم در رسيدن به موفقيت هاي بيشتر است. 
شركت كرمان موتور به عنوان يكي از توليد و مونتاژكننده هاي خودرو سالهاي سال با شركت هاي چيني در تعامل بود و حالا هيونداي را براي همكاري انتخاب كرده است. قطعا اين انتخاب بر تمامي شركت هاي چيني كه در گذشته با كرمان موتور در تعامل بوده ، برتري دارد . اما سوالي كه اينجا مطرح است اينست كه آيا كرمان موتور به عنوان يك شركتي كه هميشه با چيني ها كار كرده توان و تكنولوژي كار با هيونداي را دارد؟ آيا نيازها در اين تغيير كمپاني ها ، متفاوت است؟ كرمان موتور برنامه اي براي ارتقاي درجه ي كيفيت دارد تا همپاي شريك جديدش حركت كند؟ 
كرمان موتور تا قبل از اين همكاري ، مهمترین استراتژی خود را تعاملش با شرکت لیفان در سال 86 و تولید لیفان 520 مي دانست که در سال 87 به بازار عرضه شد و سپس لیفان 520 آی را روانه بازار كرد که با استقبال مردم همراه بود. اين شركت در اواخر سال 89 لیفان 620 با موتور 1.6 لیتر را تولید كرد و به بازار ارائه داد . 
اين شركت با توجه به اينكه ميخواست سبد محصولات خود را تكميل كند خودروی شاسی بلند ایکس 60 را در سال 91 تولید و عرضه کرد . البته اين شركت باز هم يك همكار چيني براي خود برگزيد. قرارداد با یکی از بزرگترین شرکت های خودروسازی چین به نام شرکت جی ای سی در سال 88 بود که جی 3 در سال 89 و جی 5 در سال 92 را به مردم تقديم كرد. اين روال ادامه داشت و در اين سالها كرمان موتور همچنان چين را اولويت خود مي دانست. اما با برداشته شدن تحريم ها و رايزني هاي شركت، در سال 95 قرارداد همکاری با شرکت هیوندای کره جنوبی منعقد شد که عرضه دو خودروی آی 10 و آی 20 ما حصل این همکاری محسوب مي شوند.

کرمان موتور

بالاخره كرمان موتور كره جنوبي را به چين ترجيح داد
طبق آمار ارائه شده مونتاژ محصولات هيونداى در ايران در بهمن ماه سال 95 از سر گرفته شد. كرمان موتور به عنوان يكی از شركت هاى بخش خصوصى خودروسازى كشور، در بهمن ماه اقدام به مونتاژ مدل هاى i20 و i10 كرده است.
در قرارداد بهمن ماه سال 95 در مجموع 438 دستگاه هيوندای در مدل های آی 10 و آی 20 در كرمان موتور مونتاژ شده است كه سهم آی 10 ، رقمي معادل 166 دستگاه بوده و 272 دستگاه ديگر نيز سهم آي 20 بوده است. البته اين اولين همكاري هيونداي نيست اين شركت تا پيش از تحريم های بين المللی با بخش خصوصي خودروسازان ما همكاري داشت و مدل هاي آوانته و ورنا را مونتاژ مي كرد. ولي با تشديد تحريم ها، خودروساز كره اي تعاملاتش با ايران را قطع كرد و اين همكاري دوبار پس از تحريمها از سر گرفته شده است. 

هیوندای i10 از محصولات جدید کرمان موتور
هیوندای i10، به تازگی توسط کرمان موتور همراه با مدل ديگر اين شركت هیوندای i20 وارد شهرهای کشور خواهد شد و قطعا بر توليدات قبلي كرمان موتور با چيني ها برتري دارد. هیوندای i10 كه برای نخستين بار در سال 2013 ميلادي در نمایشگاه خودرویی فرانکفورت رونمايي شد و اینک در خطوط مونتاژ کارخانه‌های داخلي یافت مي شود.
اين خودرو که در ایران مونتاژ شده است با موتور بنزین سوز کاپا و ظرفيت حدود 1248 سی‌سی (1.25 لیتر) حجم دارد. موتور خودرو مونتاژ شده 4 سیلندر بوده و از نوع 16 سوپاپه DOHC محسوب مي شود.  این مولد نیرو با گشتاوری معادل 121 نیوتن‌متر قدرتی معادل 86 اسب‌بخار را تولید مي کند و حداكثر سرعت 166 کیلومتر بر ساعت خودرو حركت مي كند
محفظه بار در این خودرو 218 لیتر گنجایش دارد  و با تا کردن صندلی‌های عقب قابليت افزايش به حجم محفظه بار را به 1012 لیتر را دارد.

تفاوت نسخه وارداتی با مونتاژی چیست؟
هيونداي  i20 از سال 2007 ميلادي در دو نوع  سه در و پنج در به عنوان جایگزین برای مدل Getz به بازار معرفی شد و از لحاظ اندازه بین مدلهای i10 و i30 قرار دارد. جلب مشتري خودروی i20 آن را به یکی از پرفروش ترین محصولات کمپانی هیوندای موتور در اروپا مبدل كرده است. 
خودروی i20 در اروپا طراحی شده و توسعه یافته است و فضای داخلی مناسب در این کلاس، برخورداری از تکنولوژی بالا و امکانات رفاهی پیشرفته و طراحی منحصر به فرد كه از الزامات بازار اروپايي است رعايت كرده است. اين خودرو با طول بدنه 4035 میلیمتر، عرض خودرو 1734 میلیمتر و ارتفاع آن 1505 میلیمتر است. فاصله بین محورهای عقب و جلو 45 میلیمتر افزایش یافته و به 2570 میلیمتر رسیده است و یکی از بیشترین فضاهای کابین در کلاس B را ايجاد كرده است. جلوپنجره شش گوش خودرو با فریم کرومی به دلایل مهندسی و طراحی در قسمت پایین سپر جلو تعبیه شده و به عنوان دریچه ورود هوا عمل می کند. در قسمت بالای آن، یک جلوپنجره افقی باریک چراغهای جلو را به هم متصل می کند.
مشخصات فنی و تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی هیوندای i20 مدل 2015 وارداتی و i20 مدل 1396 (نسل جدید) مونتاژ شده توسط شرکت کرمان موتور از برخي لحاظ متفاوت است. اين خودرو که توسط کرمان موتور با 5 سال گارانتی عرضه می شود و با نسل قبلی وارداتی آن در سانروف و تعداد کیسه های هوا در مدل قدیمی تفاوت دارد که منجر به بالا رفتن قیمت محصول جديد شده است. 

نسل جدید هیوندای i20 (کرمان موتور)

نسل قدیم هیوندای i20 (وارداتی)

قیمت

87 میلیون تومان

95 میلیون تومان

حجم موتور (سی سی)

1400

1400

نوع موتور

KAPPA،بنزین سوز، پاشش چند نقطه ای MPI

بنزين سوز

تجهيزات ایمنی و رفاهی

آینه الکتروکرومیک، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو (2 کیسه هوا)، سیستم پخش MP5 + صفحه نمایش 7 اینچ, سنسور پارک عقب, چراغ مه شکن جلو و عقب, ABS + EBD, سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC), کامپیوتر سفری, کنترل سیستم صوتی از روی فرمان, تهویه مطبوع اتوماتیک + تصفیه هوای یونیزه, سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC), اخطار دهنده فشار باد چرخ ها (TPMS), سنسور باران, محفظه خنک نگهدارنده, دوربین دید عقب، سیستم رهیاب ماهواره ای و بلوتوث، چراغ روشنایی روز (Day Light)، سنسور نور، تریم داخلی دو رنگ، آینه جانبی برقی همراه با گرمکن، دارای 6 بلندگو و ...

آینه الکتروکرومیک، 6 عدد کیسه هوا، سانروف، سیستم پخش MP5 + صفحه نمایش 7 اینچ, سنسور پارک عقب, چراغ مه شکن جلو و عقب, ABS + EBD, سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC), کامپیوتر سفری, کنترل سیستم صوتی از روی فرمان, تهویه مطبوع اتوماتیک + تصفیه هوای یونیزه, سیستم کنترل ایستایی در سربالایی (HAC), اخطار دهنده فشار باد چرخ ها (TPMS), سنسور باران, محفظه خنک نگهدارنده, دوربین دید عقب، سیستم رهیاب ماهواره ای و بلوتوث، چراغ روشنایی روز (Day Light)، سنسور نور، تریم داخلی دو رنگ، آینه جانبی برقی همراه با گرمکن، دارای 6 بلندگو و ...


کرمان موتور

خودرويي با كيفيت برتر از هم رده هاي خود
يك کارشناس صنعت خودرو  به خبرنگار تيتر20 عنوان كرد: قرارداد همكاري کرمان موتور با هیوندای در سال گذشته بسته شده است و خودروها از طريق تركيه وارد ايران مي شوند البته تا بحال اين خودرو ها با بدنه رنگ شده وارد شده است.
وي ادامه داد: خودرو هيونداي i20 تا قبل از اين همكاري از هند وارد مي شد و با ظاهري قديمي بود اما در قرارداد جدید کرمان موتور اين مدل با چهره اي به روز شده مطابق با مدل هاي اروپايي عرضه خواهند شد. 
وی عنوان كرد: در ارزيابي هاي كيفي انجام شده در همين رده قيمت براي خودرو ها ، اين مدل ها بالاترين كيفيت را دارند. در مجموع می توان هیوندای آی 10 را خودرویی با امکانات نسبتا به روز  و ظاهری مناسب دانست كه در رنج قیمتی اين خودرو، خودروی غیر چینی صفر کیلومتر با گیربکس اتوماتیک به غیر کیا پیکانتو که البته آن هم در رنج قیمت بالاتری قرار دارد وجود ندارد و  به همين خاطر اين مدل می تواند برای کسانی که خواستار خرید خودروی شهری مناسب با امکانات مناسب و غیر چینی باشند گزینه ای مناسبی باشد.



ارسال نظرات
موضوعات روز