شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
مهندس وهاب عقیقی از مدیران سابق صنعت خودرو:
زیاد بودن تعداد شرکت‌های خودرویی در ایران، در مقایسه با کشورهای دیگر که حتی به عنوان کشورهای خودروساز در دنیا شناخته می‌شوند، زمینه ساز به وجود آمدن سردرگمی‌ و بی برنامگی در حوزه خودرو و انعقاد قراردادهای خارجی بدون توجیه اقتصادی است.
کد خبر: ۱۴۵۴۶
وهاب عقیقی

تیتر20 - مهندس وهاب عقیقی از مدیران سابق صنعت خودرو در گفت‌وگویی با بیان اینکه بحران در بخش قطعه‌سازی تنها یکی از نتایج بالا بودن تعداد خودروسازان در کشور است، گفت:کیفیت خدمات پس‌از فروش و مباحث مربوط به بازاریابی محصول، بخش‌های دیگری هستند که از این فرآیند دچار مشکل می‌شوند.
 این کارشناس صنعت خودرو افزود: متاسفانه در زمان عقد قراردادهای اولیه با شرکت‌های خارجی، بسیاری از مواردی که باید در قرار داد به عنوان بندهای حمایتی از صنعت خودرو قید شود ،دیده نمی‌شود و باعث می‌شود موضوعات مهمی از جمله بحث تامین قطعات و خدمات پس از فروش با بی توجهی از دستور کار خارج شود.
وهاب عقیقی در ادامه با اشاره به اهمیت مساله بازاریابی در صنعت خودرو، افزود:خودروسازانی که با برندهای خارجی کار می‌کنند، بحث تولید را جزو اهداف آینده در نظر می‌گیرند و در آغاز همکاری فقط بر مساله واردات تمرکز می‌کنند و صرفا بحث فروش را مد نظر قرار می‌دهند. به همین دلیل موارد مهمی مانند انتقال تکنولوژی، تامین بودجه لازم برای بخش بازاریابی ،عدم  تدوین برنامه های جامع و در نظر گرفتن استرات|ی های مناسب در این بخش،تولید خودرو و منافع قطعه‌سازان در قراردادها یا بسیار کمرنگ است و یا به طور کلی پیگیری نمی‌شود.
وی با توضیح این مطلب که همین مسائل باعث می‌شود خیلی از شرکت‌های خودرویی در برهه‌ای کوتاه فعالیت می‌کنند و بعد نمی‌توانند کار خود را ادامه دهند، اظهار کرد: برای مثال شرکت‌هایی مانند دیار خودرو یا زاگرس خودرو بودند که در برهه‌ای از زمان بسیار قوی کار کردند و خط تولید راه انداختند، اما بعد با مشکلات متعدد روبرو شدند. به این دلیل که فقط بر مساله فروش تمرکز داشتند و برنامه‌ریزی طولانی‌مدت نکردند.
عقیقی با بیان اینکه برندهای خارجی که با شرکت‌های ایرانی همکاری می‌کنند هم اصطلاحا تخم‌مرغ‌های خود را در چند سبد می‌چینند، تاکید کرد: مثلا شرکت رنو که در حال حاضر با نگین‌خودرو به صورتCBU همکاری می‌کند و با ایران‌خودرو و پارس‌خودرو CKD تولید می‌کند به عنوان نمونه می تواند یکی از دلایل تعدد نماینده ها در این بخش باشد.
 یکی از دلایل تعدد نماینده‌ها را می‌توان این موضوع دانست که برندها با قدرت وارد کشور می‌شوند و با چند نماینده کار می‌کند. در صورتی که شاید درست این باشد که وقتی یک شرکت اصلی، نمایندگی انحصاری یک برند را می‌گیرد، بحث تولید و انتقال تکنولوژی هم در پی آن اتفاق بیفتد. این در حالی است که بر خلاف این انتظار، همکاری با برندهای خودروساز خارجی برای شرکت‌های ایرانی صرفا جنبه بازرگانی پیدا کرده است و تمرکز آنها بر بحث واردات است.
وی با تاکید بر اینکه نبود نظارت مناسب بر فعالیت شرکت‌های خودروساز، از دلایل به وجود آمدن شرایط فعلی و دشوار شدن برنامه‌ریزی در این زمینه است، اظهار کرد: در واقع انتظار می‌رود وزارت صنعت، معدن و تجارت در بحث صدور مجوزها کنترل بیشتری داشته باشد. همچنین باید این تاکید وجود داشته باشد تا شرکت‌ها بحث خدمات پس از فروش را جدی بگیرند و در زمینه ارائه این خدمات حرفه‌ای عمل کنند.
وهاب عقیقی با اشاره به اینکه در بحث ارائه خدمات پس از فروش و تعهد شرکت‌ها در این زمینه، خود به خود موضوع تامین قطعات مطرح می‌شود، افزود: به این ترتیب جایگاه تولیدکننده قطعات هم مشخص می‌شود و بُعد تولید داخل هم قوت می‌گیرد.
وی با تاکید بر اینکه تولید خودرو با تیراژ پایین برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد، گفت: وقتی تیراژ تولید پایین باشد، دلیلی ندارد برای راه‌اندازی خط تولید سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد.

ارسال نظرات
موضوعات روز