پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۸
بانک مرکزی خلاصه نتایج بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران در سال 95 را منتشر کرد که بر اساس آن هزینه ناخالص آنها 393 میلیون و 6 هزار ریال بوده است.
کد خبر: ۱۵۲۱۹

تیتر20-  در این آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری ایران در سال 95 با مراجعه به حدود 17 هزار و 600 خانوار نمونه انجام گرفته است.

** متوسط تعداد خانوار

در سال مورد بررسی متوسط تعداد افراد خانوار 3.33 نفر بود که نسبت به سال قبل کاهش داشته است. از این میان، خانوارهای «چهارنفری» با 29.4 درصد بیشترین و خانوارهای « 10 نفر و بیشتر» با 0.1 درصد کمترین سهم را به خود اختصاص داده اند.

** هزینه ناخالص

متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار بدون احتساب مبالغ پرداختی خانوار بابت مالیات و حق بازنشستگی (سهم خانوار) حدود 393 میلیون و 6 هزار ریال یعنی ماهانه 32 میلیون و 750 هزار ریال (3 میلیون و 275 هزار تومان) بوده است.

این هزینه شامل ارزش اجاری خانه شخصی نیز هست که نسبت به سال 94 معادل 11.4 درصد افزایش داشته است.

از کل هزینه های ناخالص خانوار به ترتیب 35.5 درصد به «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها»، 22.9 درصد به «خوراکی ها و آشامیدنی ها»، 10.6 درصد به «حمل و نقل»، 8.4 درصد به «کالاها و خدمات متفرقه»، 5.9 درصد به «بهداشت و درمان»، 4.3 درصد به «پوشاک و کفش»، 4 درصد به «لوازم، اثاث و خدمات مورد استفاده در خانه»، 2.1 درصد به هر یک از دو گروه «ارتباطات» و «رستوران و هتل»، 1.9 درصد به هر یک از دو گروه «تفریح و امور فرهنگی» و «تحصیل» و 0.3 درصد به «دخانیات» اختصاص داشته است.

**درآمد ناخالص خانوارها

متوسط درآمد ناخالص سالانه یک خانوار در سال 95 حدود 392 میلیون و 373 هزار ریال یعنی ماهانه حدود 32 میلیون و 698 هزار ریال (3 میلیون و 269 هزار و 800 تومان) بوده که نسبت به سال 94 معادل 11.3 درصد افزایش داشته است.

69.3 درصد از کل درآمد ناخالص را درآمد پولی ناخالص و 30.7 درصد را درآمد غیرپولی (شامل ارزش اجاری خانه شخصی) تشکیل داده است.

**گروه سنی

توزیع افراد خانوارها بر حسب گروه های سنی نشان می دهد که در سال مورد بررسی 7.3 درصد از افراد خانوارها «5 سال و کمتر» و 6.5 درصد «6 تا 10 سال»، 6.2 درصد «11 تا 15 سال»، 6.7 درصد «16 تا 20 سال»، 18.1 درصد «21 تا 30 سال»، 30.9 درصد «31 تا 50 سال» و 24.3 درصد «51 سال و بیشتر» سن داشته اند.

**تحصیلات

توزیع افراد 6 ساله و بیشتر خانوارها بر حسب میزان سواد در سال 95 نشان می دهد 10.8 درصد «بی سواد»، 2.1 درصد «قادر به خواندن و نوشتن»، 20.6 درصد دارای «تحصیلات ابتدایی»، 42.7 درصد دارای «تحصیلات راهنمایی و متوسطه» و 23.8 درصد دارای «تحصیلات دانشگاهی» بوده اند.

**اشتغال

بر اساس نتایج این بررسی 26.6 درصد خانوارها «بدون فرد شاغل»، 56.4 درصد دارای «یک فرد شاغل» و 14.2 درصد دارای «دو نفر شاغل» و 2.8 درصد دارای «سه نفر شاغل و بیشتر» بوده اند.
در مقایسه با سال 94 درصد خانوارهای بدون فرد شاغل و با «یک نفر شاغل» افزایش و درصد خانوارهای با «دو نفر شاغل» و «سه نفر شاغل و بیشتر» کاهش داشته است.

**مسکن

بررسی نحوه تصرف محل سکونت خانوارها در سال 95 نشان می دهد که 64.3 درصد از خانوارها در مسکن شخصی (ملک نشین) 26.2 درصد در مسکن اجاری و 0.5درصد در مسکن در برابر خدمت و 9 درصد در مسکن رایگان سکونت داشته اند.

مقایسه با سال 94 درصد سکونت در مسکن اجاری افزایش و درصد سکونت در مسکن شخصی، رایگان و در برابر خدمت کاهش داشته است.

بر اساس این بررسی 3.1 درصد خانوارها از «یک اتاق»، 29.8 درصد از «2 اتاق»، 49.7 درصد از «سه اتاق» 14 درصد از «4 اتاق» 2.2 درصد از « 5 اتاق» و 1.2 درصد از «6 اتاق و بیشتر» استفاده می کرده اند.

**تسهیلات محل سکونت و لوازم زندگی مورد استفاده خانوارها

بررسی تسهیلات محل سکونت خانوارها نشان می دهد که در سال مورد بررسی 99.4 درصد خانوارها از آب لوله کشی، 100 درصد از برق، 94.4 درصد از گاز شهری 52.7 درصد از فاضلاب شهری 77.1 درصد از تلفن، 50.5 درصد از اینترنت، 98.9 درصد از آشپزخانه، 99.7 درصد از حمام 63.8 درصد از کولر ثابت آبی، 19.3 درصد از کولر گازی، 8.6 درصد از سیسم حرارت مرکزی و 44 درصد از انبار بهره مند بوده اند.

در سال 95 از نظر لوازم زندگی 48.8 درصد خانواها از اتومبیل شخصی 17.2 درصد از موتورسیکلت 13 درصد از دوچرخه 48.6 درصد از چرخ خیاطی 16.9 درصد از رادیو و ضبط صوت 99.5 درصد از تلویزیون و 42.6 درصد از ویدئو و دستگاه پخش لوح فشرده 55.3 درصد از رایانه 10.3 درصد از دوربین فیلمبرداری 41.2 درصد از یخچال، 84.4 درصد از فریزر و یخچال فریز 99.6 درصد از اجاق گاز 94.1 درصد از جاروبرقی 87.8 درصد از ماشین لباسشویی و 96.3 درصد از تلفن همراه استفاده می کردند./اقتصاد آنلاین
ارسال نظرات
موضوعات روز