پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت محمود حجتی وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را بررسی کردند.
کد خبر: ۱۵۲۶۳

تیتر20- مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را بررسی کردند.

محمود حجتی ۶۲ ساله مهندس عمران است و وزیر جهاد کشاورزی، وزیر راه و ترابری، وزیر جهاد سازندگی، استاندار سیستان و بلوچستان را در کارنامه خود دارد.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌پردازند سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند.

لاهوتی: حجتی در حوزه کشاورزی موفق نبود

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی گفت: آقای حجتی طبق گفته خودتان در برخی کشورها، ۵۰ درصد ارزش بخش کشاورزی به عنوان یارانه پرداخت می‌شود آیا شما ۵۰۰۰ میلیارد تومان طلب کشاورزان را پرداخت کرده‌اید؟

مهرداد لاهوتی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت: مدرک تحصیلی ایشان اولین دلیل مخالفت بنده با استاد حجتی است. مهندس حجتی مهندس راه و ساختمان رشته عمران است. ایشان قیر، آسفالت و بتن را خوب می‌شناسند، آیا کشاورزی کشور را می‌توانند به خوبی بشناسند؟

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: آیا بعد از حدود ۴۰ سال هنوز دکترای کشاورزی نداریم که در راس بخش کشاورزی کشور گذاشته شود. تعهد، تخصص، تجربه و تعامل چهار شاخه مدیریتی است اما آقای حجتی متخصص رشته کشاورزی نیست. سوابق مدیریتی ایشان هم نشان می‌دهد که در حوزه کشاورزی سابقه کار نداشته است.

وی حجتی را در حوزه کشاورزی موفق ندانست و خاطرنشان کرد: وزرا باید نحوه اجرای قانون برنامه را جزو برنامه‌های کاری‌شان به مجلس اعلام می‌کردند. آقای حجتی طبق گفته خودتان در برخی کشورها، ۵۰ درصد ارزش بخش کشاورزی به عنوان یارانه پرداخت می‌شود آیا شما ۵۰۰۰ میلیارد تومان طلب کشاورزان را پرداخت کرده‌اید؟ آیا پول چایکاران که دست‌هایشان پینه بسته را پرداخت کرده‌اید؟ با آنها دست بدهید، دست‌های ترک خورده و پینه بسته آنان دست‌های شما را می‌بُرد. آیا پول سرمازدگان برف در استان گیلان را پرداخت کرده‌اید؟ پاسخ منفی است. به جای آن خیلی راحت از ترکیه و مصر پرتقال وارد کردید.

بدری: واردات محصولات ترایخته بدون ضابطه در حال انجام است

نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه واردات محصولات ترایخته بدون ضابطه در حال انجام است، گفت: مصرف بی‌رویه کود و سموم شیمیایی موجب به خطر افتادن سلامت مردم و بی‌رغبتی کشورهای همسایه برای خرید تولیدات کشاورزی ایران شده است.

صدیف بدری در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی گفت: یکی  از وظایف وزارت جهادکشاورزی مدیریت بازار مصرف است اما متاسفانه مدیریت این بازار، آشفته است و در برنامه پیشنهادی هم به این مسئله هیچ اشاره‌ای نشده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: برای تولید سیب‌زمینی که سالانه ۵.۲ میلیون تن است، نه برای بازار داخلی و نه برای بازار خارجی هیچ برنامه‌ای وجود ندارد. آقای حجتی آیا خبر دارید قیمت سیب‌زمینی کیلویی ۵۰ تومان هم از کشاورزان خریداری نمی‌شود؟ آیا می‌دانید مواد اولیه پنبه کارخانه سبلان پارچه از کدام کشور آسیایی وارد می‌شود؟ آیا خبر دارید هندوانه تولیدی کشاورزان اردبیلی به دلیل نبود مشتری، دور ریخته می‌شود؟

نماینده مردم اردبیل در مجلس خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل سوء مدیریت، برنامه ریزی‌های وزارتخانه و گاهی هم به دلیل ایجاد رانت برای افراد خاص، در فصل برداشت محصولات کشاورزی و دامداری مجوز واردات صادر می‌شود، نمونه آن هم هفت قلم محصولات کشاورزی و دامداری است که مدتی قبل صادر شد.

احمدی: وزرای پیشنهادی اقتصادی دولت دوازدهم هماهنگ‌تر از دولت قبل هستند

نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی گفت که وزرای اقتصادی پیشنهادی در دولت دوازدهم نسبت به تیم اقتصادی دولت قبل هماهنگ‌تر هستند.

فریدون احمدی در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، وی را فردی مومن، معتقد و از نیروهای فداکار، انقلابی و مسلط به کار توصیف کرد و گفت: درخواست ما از ایشان این است که تعداد بازنشستگان مدیر سطح بالای وزارتخانه کم شود البته این روند از دو سال پیش انجام شده ولی لازم است تسریع شود.

وی ادامه داد: امروز اصلی‌ترین مساله کشور اقتصاد مقاومتی است و موضوع اقتصاد چالش اصلی کشور ماست که اشتغال و سرمایه‌گذاری هم در چارچوب آن تعریف می‌شود. همچنین کلید حمایت از تولید، صادرات است و اگر کشور می‌خواهد تولید را نجات دهد باید صادرکننده باشد و تولید ما صادرات‌محور باشد.

احمدی برنامه‌محوری را از نقاط قوت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی عنوان و خاطرنشان کرد: البته ما در جایی که ناچاریم که عقل حکم می‌کند باید نیازمندی‌های کشور را وارد کنیم که این موضوع البته شامل حوزه امنیت غذایی نمی‌شود. ما از مسوولان وزارت جهاد کشاورزی به خاطر ارتقاء تولید تشکر می‌کنیم. نرخ تولید در دوره آقای حجتی با ۲۱ درصد افزایش به ۱۸ میلیون تن افزایش یافته است و این روند باید ادامه یابد.

وی  بر ضرورت توجه به جذب سرمایه و تمرکز بر صنایع تبدیلی در دولت آینده تاکید کرد.

حسن‌پور: حجتی پدر کشاورزی ایران است

نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی گفت که در سال گذشته با همکاری بانک کشاورزی و وزیر جهاد کشاورزی ۴۰۰۰ میلیارد تومان صادرات پسته انجام شده است.

شهباز حسن‌پور در موافقت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: با توجه به حساسیت مسائل مربوط به وزارت کشور، اطلاعات، رفاه و جهاد کشاورزی بهتر بود مخالفی برای این وزرای پیشنهادی ثبت‌نام نمی‌کرد.

وی افزود: آقای حجتی مرد بی‌ادعا، خستگی‌ناپذیر، رزمنده هشت سال دفاع مقدس و مرد بی‌حاشیه دولت است که فرمایش امام و رهبری را در عمل پیاده کرد.

وی افزود: قریب به اتفاق اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و اکثریت مجلس قبل از معرفی اعضای دولت نگران بودند چند چهره تاثیرگذار را در دولت دوازدهم نداشته باشیم که یکی از آنها آقای حجتی بود. ایشان پدر کشاورزی ایران است و خدماتش را باید از کشاورزانی پرسید که دستشان پینه بسته است.

وی با تاکید بر اهمیت اقتصاد مقاومتی خواستار این شد که بالاترین رای نمایندگان به وزیر جهاد کشاورزی اختصاص یابد.

حسینی: تیم مدیریتی حجتی اصلاح شود

نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی خواستار تغییر تیم مدیریتی وزیر جهاد کشاورزی شد.

محمد حسینی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گفت: متاسفانه در دوره مسئولیت آقای حجتی نه تنها جلوی زمین خواران حومه تهران گرفته نشده، بلکه اگر سری به دادگاه‌های شهرستان‌های کوچک بزنید می‌بینید که کشاورزان به جای این که سر زمین‌هایشان باشند در دادگاه‌ها منتظر صدور حکم هستند.

وی افزود: عملکرد آقای حجتی موجب خرسندی مقام معظم رهبری بوده و این امر بر کسی پوشیده نیست، اما جز بازنشستگان کسی اطراف ایشان نبوده که از آنها استفاده کند. تیم مدیریتی آقای حجتی از علامت سوال‌های مجلس بوده‌اند و لازم است این تیم اصلاح شود.

حسینی با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای دامداران و مرغداران داخلی اظهار کرد:‌ در برنامه اعلامی وزیر پیشنهادی وزیر جهاد کشاورزی امکان دسترسی به اهداف پیش بینی شده مندرج در بخش کشاورزی در برنامه ششم توسعه وجود ندارد.

علوی: مشکلات عدیده بازار تولید کشاورزی را با مشکل مواجه کرده است

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از بروز مشکلات عدیده در بازار تولید و عدم توازن بازار محصولات کشاورزی انتقاد کرد.

سید احسن علوی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، اظهار کرد: ما شاهد بروز مشکلات عدیده در بازار تولید هستیم. گاهی ای نقدر سیب زمینی تولید می‌شود که آن را امحاء می‌کنند و گاهی آن قدر پیاز تولید می‌شود که آن را خاک می‌کنند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان این که کشاورزان با گرفتاری‌های زیادی مواجه هستند، خطاب به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: شما برنامه‌ای برای کشاورزان و تولید محصول‌شان ندارید و حوزه کشاورزی در ابهام قرار گرفته است.

وی در پایان گفت: آقای حجتی مشکلات عدیده‌ای را در بازار تولید وعدم توازن محصولات کشاورزی ایجاد کرده و همه اینها باعث شده بخش کشاورزی با مشکل و نوسان مواجه شود.

محمودزاده: حجتی بهترین گزینه برای مقابله با بحران‌های کشاورزی و منابع طبیعی است

یک عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزایش رشد اقتصادی کشاورزی، تولیدات کشاورزی و استفاده از طرح‌ها برای مساله کم آبی و امنیت غذایی را به عنوان بخشی از عملکرد مثبت محمود حجتی دانست.

جلال محمودزاده به عنوان موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به سوابق حجتی، گفت: آقای حجتی از وزرای موفق دولت یازدهم بوده است که پیش از این دولت در وزارت جهاد کشاورزی عملکرد خوبی از خود به جای گذاشت.

وی با بیان این که در شرایط کنونی کشور به مدیران باتجربه، دلسوز و کارآمد نیاز دارد، گفت: کشور با مشکلاتی همچون خشکسالی، کم آبی و حتی بی آبی دست و پنجه نرم می‌کند که باید مدیری در این عرصه روی کار آید که با داشتن تجربه بتواند مشکلات را رفع کند.

وی افزایش رشد اقتصادی از 3.7 در سال 1391 به 5.7 در سال 1395 را به عنوان یکی از موفقیت‌های حجتی دانست و گفت: در طول این چهار سال تولید گندم از 9.3 میلیون تن به 14.6 میلیون تن رسید. همچنین خرید تضمینی گندم از 2.4 میلیون تن به 11.5 میلیون تن افزایش یافت. نرخ رشد تولید محصولات دامی و کشاورزی هفت درصد شد و تراز تجاری کشاورزی نیز پنج میلیارد دلار افزایش یافت. این آمارها همه نشان دهنده عملکرد مثبت آقای حجتی است.

وی از نمایندگان درخواست کرد که با حجتی به دلیل توانمندی و تجربه بالایش در اداره وزارت جهاد کشاورزی رای بالا دهند.

خضری: برنامه‌های حجتی مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه توسعه است

نماینده پیرانشهر تاکید کرد برنامه‌های وزیر پیشنهادی کشاورزی در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه است که می‌تواند با این اهداف مشکلات حوزه کشاورزی را برطرف کند.

رسول خضری به عنوان موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش رشد اقتصادی در حوزه کشاورزی در طول چهار سال گذشته، گفت: تولیدات کشاورزی در طول چهار سال به ۲۱ میلیون تن رسیده است که این میزان افزایش در کمتر حوزه‌ای مشاهده می‌شود.

وی با بیان این که حجتی در راستای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی و برنامه ششم اهداف بلند میان و کوتاه مدت را دنبال می‌کند، گفت: حوزه کشاورزی از جمله حوزه‌هایی است که نیازمند مدیری عمل‌گرا و قدرتمند است، چون این حوزه با مواد غذایی و کسب و کار ارتباط مستقیم دارد.

وی تسریع در پرداخت خرید تضمینی گندم و جلوگیری از ورود گندم و شکر به کشور را خواسته به حق مردم دانست و از حجتی خواست که در دولت دوازدهم در جهت تحقق این مطالبات گام‌های موثری بردارد.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی کشاورزی از برنامه هایش دفاع کرد.

حجتی: امنیت غذایی و افزایش بهره‌وری اولویت وزارت جهاد کشاورزی است

وزیر پیشنهادی کشاورزی گفت: افزایش امنیت غذایی و توسعه بهره وری و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در چهار سال گذشته به خوبی دنبال شد و در برنامه‌های آینده وزارت جهاد کشاورزی نیز از اولویت‌های اساسی است.

محمود حجتی در دفاع از برنامه‌های چهار سال آینده خود تصریح کرد: شاخص کلان تولید در چهار سال گذشته به رقمی معادل ۱۱۸ میلیون تن رسید، در حالی که در زمان مشابه در چهار سال دولت قبل این عدد ۹۹ میلیون تن بود. همچنین براساس آمار گمرک تراز واردات محصولات غذایی از منفی ۸.۱ میلیارد دلار به منفی ۳.۱ میلیارد دلار رسید که نشان دهنده کاهش وابستگی به واردات در بخش غذاست.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در خصوص مطالبات گندمکاران دغدغه داریم، اما ظرفیت خزانه مشخص است، اما باید بخشی از آن را از فروش گندم و بخشی از اعتبارات بانکی استفاده کنیم و امروز که در خدمت شما هستیم به شرایطی رسیدیم که ۵۰ درصد رقم خرید گندم به روز تسویه می‌شود و آرام آرام ۵۰ درصد دیگر پرداخت می‌شود. در صنعت چای نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش تولید داشتیم و امسال هیچ کشاورزی محصول‌اش روی دستش نماند./ایسنا

ارسال نظرات
موضوعات روز