جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۸

تیتر20 - در حالی که وزیر کار اخیرا گفته بود در سال گذشته از ۳۰۰ هزار شغلی که به افراد بیکار معرفی شد، 100 هزار نفر این مشاغل را نپذیرفتند، شهردار خرم آباد خبر داده است 23 نیروی جدید جذب شده برای کار رفتگری دارای مدرک تحصیلی لیسانس و فوق‌لیسانس هستند.

به گزارش اقتصادنیوز، شهر خرم‌آباد مرکز استان لرستان است که به گزارش مرکز ملی آمار در سال 93 دارای نرخ بیکاری 14.9 درصد بوده و سال‌هاست که در لیست استان‌هایی قرار دارد که بیشترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است. مروری بر آمار نرخ بیکاری این استان نشان می‌دهد در برخی از فصول مانند بهار نرخ بیکاری این استان از مرز 20 درصد هم عبور کرده است.

آن‌طور که ایرنا گزارش داده بر اساس آمارها 120 هزار جویای کار در 15 مرکز کاریابی این استان نام‌نویسی کرده‌اند و استان لرستان در چند سال گذشته در رتبه نخست بیکاری در بین استان‌های کشور قرار داشت که در بهار امسال دو رتبه تغییر کرده است.

در چنین شرایط بیکاری، یحیی عیدی بیرانوند، شهردار خرم آباد از متقاضی شدن چندین فوق لیسانس برای رفتگری در شهر خرم آباد خبر داده است. اتفاق عجیبی که به نظر می‌رسد ناشی از متعادل نبودن وضعیت بازار کار کشور است. این در حالیست که به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مهمترین اقشاری که با مشکل بیکاری مواجه هستند فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.

از سوی دیگر آن طور که علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد اعلام کرده تا پایان سال 1400 بیش از 11 میلیون متقاضی شغل وارد بازار کار می‌شوند که تحصیل‌کرده دانشگاه‌ها هستند. افزایش تعداد متقاضیان تحصیل‌کرده شغل در بازار کار در حالیست که طبق آخرین آمار مرکز آمار ایران نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله در سال گذشته 25.2 درصد اعلام شده بود. این نرخ در گروه مردان 21.3 درصد و در گروه زنان 43.8 درصد گزارش شده بود. در همین حال وضعیت این نرخ در مناطق شهری و روستایی بدین گونه است که نرخ بیکاری این جوانان در مناطق شهری 28.5 درصد و در مناطق روستایی 18.8 درصد است.

همه این آمارها نشان می‌دهد که هرچند مقامات دولتی نگران آینده شغلی این جوانان هستند، اما به نظر می‌رسد در وضعیت فعلی هم روند مناسبی ندارند. به صورت خاص‌تر در مورد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تاکنون دو مقام مسئول نرخ بیکاری آنها را اعلام کرده‌اند. یک بار علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی این نرخ را 42 درصد اعلام کرد تا به نوعی هشدار دهد که تقریبا از هر دو فارغ‌التحصیل دانشگاهی یک نفر بیکار است. اما پس از این آمار لاریجانی، کوروش پرند در قامت رئیس مرکز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای این میزان را در حد 17 درصد اعلام کرده بود.

هرچند نرخ پرند کمتر از نرخ اعلام شده لاریجانی بوده اما باید توجه داشت که در آخرین آمار بیکاری سالانه نرخ بیکاری کل کشور 10.6 درصد اعلام شده بود که این رقم نشان می‌دهد وضعیت بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی متفاوت و خاص‌تر از نرخ بیکاری کل کشور است.

در عین حال چند وقت پیش علی ربیعی در قامت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از متقاضیان شغل درخواست کرده بود که انتظارات خود را نسبت به مشاغل کاهش دهند تا زودتر به سر کار بروند. وی پنجم اردیبهشت ماه امسال با بیان اینکه سال گذشته ۳۰۰ هزار شغل به افراد بیکار جویای کار معرفی شد، گفته بود: از این میان حدود 100 هزار نفر به دلیل توقعات بیشتر، به آن شغل‌ها نرفتند.

با این حال چند روز پیش شهردار خرم آباد اعلام کرده است که 150 نیروی جدید توسط بخش خصوصی برای رفتگری و خدمات تنظیف این شهر به کار گرفته شده‌اند که در بین آنان 23 نفر دارای مدرک تحصیلی لیسانس و فوق‌لیسانس هستند. در واقع به نظر می‌رسد آنقدر هم که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده، متقاضیان شغل بی‌میل به انجام کارها نیستند. حال می‌خواهد آن فرد تحصیل‌کرده دانشگاهی باشد یا آن شغل رفتگری!

ارسال نظرات
موضوعات روز
پرسش