پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵
هیات دولت در مصوبه‌ای که به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد قواعد جدید برای ساخت و ساز در استان‌های شمالی کشور را ارائه کرده است.
کد خبر: ۱۶۵۱۰

تیتر20-  در این مصوبه جدید که به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی تصویب شده، وزارت راه و شهرسازی در چند محور ماموریت‌های جدید خواهد داشت.

بر اساس این مصوبه، این وزارتخانه با تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، باید نسبت به شناسایی، تصویب و اعلان عمومی اراضی ملی و دولتی مستعد، احداث دهکده‌ها یا شهرک‌های گردشگری در کل کشور اقدام کند.

این بند در شش ماه آینده اجرایی خواهد شد و وزارت کشاورزی نیز در این حوزه، وزارت راه را همراهی می‌کند.

در بند دوم ماده یک این مصوبه اعلام شده سیاست افزایش تراکم ساختمانی به جای افزایش محدوده شهرها در استان‌های شمالی کشور (گیلان، مازندران و گلستان) با لحاظ همه جوانب تخصصی مربوط باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین در ادامه تصریح شده که بازنگری، اصلاح و ابلاغ اصول و ضوابط، تهیه طرح‌های جامع محدودیت‌های شهری و روستاهای شمالی کشور ظرف شش ماه باید در دستور کار قرار گیرد. در این ماده همچنین اعلام شده بنیاد مسکن باید اصلاحات لازم را برای اعمال ضوابط جدید شورای عالی شهرسازی فراهم آورد.

در بند بعدی به بخشی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی اشاره شده که در آن با همکاری وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و سازمان محیط زیست باید کلیه ظرفیت‌ها برای جلوگیری از تخریب و تغییر کاربری، اراضی کشاورزی و تخریب محیط زیست واقع در محدوده آنها در استان‌های شمالی به کار گرفته شود. استانداران استان‌های یاد شده موظفند گزارش اجرای این بند را در مقاطع زمانی شش ماهه از طریق وزارت کشور به هیات وزیران ارائه کنند.

در ماده سوم مصوبه جدید هیات دولت به منظور برخورد و مقابله جدی با تخلفات مربوط به تغییر کاربری و احداث بنا در استان‌های شمالی، وزارت کشور مکلف شده با همکاری سازمان‌های ذیربط، راهکارهای قانونی مربوطه در این حوزه را اصلاح و اصلاحات بعدی را ظرف یک ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن مصوبه به هیات وزیران ارائه کند.

در ماده بعدی وزارت کشاورزی موظف شده به منظور حفظ حریم شهرهای شمالی کشور بر اساس قانون اقدام به قلع و قمع واحدهای ساخته شده غیرمجاز و بدون اخذ مجوز انجام دهد. وزارت کشور نیز می‌تواند با اصلاحات بعدی در این حوزه وزارت کشاورزی را یاری دهد.

در مورد اراضی زراعی و باغ‌های واقع در محدوده روستاهای دارای طرح هادی مصوب نیز وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی موظفند رای به قلع و قمع بنا را در اولویت خود قرار دهند.

هیات دولت در ماده پایانی این مصوبه به منظور موثر و فوری بودن برخورد با تخلفات در ساخت و ساز شهرهای شمالی کشور کارگروه ویژه‌ای با مسئولیت وزارت کشور و عضویت وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، دادستانی مرکز استان مربوط، نیروی انتظامی و شهرداری‌های شهرهای مربوطه تشکیل می‌دهد و در این راستا وزارت کشور موظف است عملکرد این کارگروه را در مقاطع زمانی شش ماهه به شورای عالی شهرسازی در دفتر هیات دولت ارائه کند.

تمام دستگاه‌های اجرایی موظفند ضمن همکاری با کارگروه تشکیل شده هیچ خدمات زیربنایی به ساخت و سازهای غیرمجاز ارائه ندهد./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز