پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
حامد مظاهریان، معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: چهار سال است که قیمت مسکن پایین‌تر از نرخ تورم بوده و خریداران واقعی خرید می‌کنند که خبر خوبی است. باید درصد افزایش قیمت مسکن را با تورم سالیانه مقایسه کرد.
کد خبر: ۱۶۷۷۹
معاون وزیرمسکن:در بازار مسکن سفته بازی وجود ندارد/من هم قسطی خانه خریدم

تیتر 20 - اگر افزایش قیمت مسکن پایین‌تر از نرخ تورم باشد نشان می‌دهد که این بازار خالی از دست سفته‌گران است و خریداران واقعی وارد این بازار شده‌اند که هم‌اکنون اینگونه است.

 افزایش قیمت مسکن پایین‌تر از نرخ تورم است

وی درباره تحولات چند ماه اخیر بازار مسکن گفت: اینها را پیش نشانگرهای رونق و رکود می‌نامیم. هم‌اکنون ۵.۶ درصد افزایش قیمت مسکن داریم. در تهران میانگین قیمت ۴.۶۵ میلیون تومان است. شاید در مناطق مختلف این رقم متفاوت باشد ولی این میانگین افزایش در کل کشور است. با توجه به اینکه افزایش قیمت ۵.۶ درصد و تورم حدود ۱۰ درصد است پس هنوز بازار مسکن سودده نیست. لذا کسی به این نتیجه نرسیده که پول را از بانک بیرون بیاورد و وارد بازار مسکن شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: سیاست ما این است که بتوانیم طرف تقاضا را تقویت کنیم. من معدود افرادی را می‌شناسم که با پول نقد مسکن خریداری کرده باشند و چیزی که همه ما تجربه کرده‌ایم با وام خریداری کرده‌اند. صندوق پس‌انداز مسکن یکم بهترین ایده‌ای است که شکل گرفته است. سود این وام در بافت فرسوده ۸ درصد و در دیگر مناطق ۹.۵ درصد است که پایین‌ترین بهره‌ای است که بانک‌ها می‌دهند. قبل از سال ۱۳۹۲ وام مسکن ۲۰ میلیون تومان با سود حدود ۴۰ درصد برابر با نرخ تورم بود. الان این رقم به ۱۶۰ میلیون تومان با نرخ سود ۹.۵ درصد رسیده است.

 ورود دولت مخل بازار مسکن است

مظاهریان خاطرنشان کرد: درخصوص بازار مسکن باید از دو نوع رکود و رونق صحبت کنیم. رونق سفته بازی را باید از بازار مسکن تفکیک کنیم. از این نوع رونق تجربه بدی داریم که باعث افزایش پی در پی قیمت می‌شود. ورود دولت به این بخش همیشه مخل بازار بوده است. همیشه در تاریخ ما مردم خودشان مسکن خودشان را ساخته‌اند. دولت‌ها وظیفه دارند حمایت و از این طریق بازار را تنظیم کنند. هر وقت دولت‌ها دخالت کردند ابرو را درست کردند ولی چشم را کور کردند.

مسکن مهر باعث افزایش بی‌رویه حاشیه‌نشینی شد

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وقتی شما می‌گویید هرکس خانه ندارد اسم‌نویسی کند مقدار زیادی تقاضای غیرواقعی ایجاد می‌کنید. ممکن است از روستاها و شهرهای اطراف هرکس که به فکر مسکن نیست فکر کند می‌تواند تقاضایی را ثبت کند. لذا مسکن مهر باعث افزایش بی‌رویه حاشیه‌نشینی شد.

مظاهریان همچنین درخصوص تفاوت مسکن اجتماعی با مسکن مهر گفت: مسکن اجتماعی برای محرومین و کسانی است که حمایتی نیستند و خودشان نمی‌توانند برای مسکن اقدامی کنند. این برنامه در دنیا به عنوان مسکن اجتماعی نام برده می‌شود. مسکن مهر هم به نوعی مسکن اجتماعی است ولی با سیاست متفاوت و به زعم من اشتباه انجام شد. مسکن اجتماعی بخش عمده‌اش کمک به پرداخت اجاره و ودیعه مسکن و بخشی هم به ساخت اختصاص پیدا می‌کند. این طرح سالیانه ۱۰۰ هزار خانوار را به مدت پنج سال تحت پوشش قرار می‌دهد.

مسکن خودم را اقساطی خریدم

وی در پاسخ به این سوال که آیا خود شما مالک هستید یا مستاجر، گفت: بنده مالک هستم و مسکن را به صورت اقساطی تهیه کردم. بازپرداخت اقساط نیز دردسرهای خود را داشت./ایسنا
ارسال نظرات
موضوعات روز