جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
بانکدار شدن نهادهای نظامی و مشکلاتی که این فعالیت ها برای نظام پولی و بانکی کشور ایجاد کرده، همیشه محل مباحثه و حتی مناقشه محافل فکری و سیاست گذاران بوده است.
کد خبر: ۱۷۰۸۹
پیشنهاد طهماسب مظاهری برای ادغام بانک های نظامی در بانک سپه

تیتر20 - بانکدار شدن نهادهای نظامی و مشکلاتی که این فعالیت ها برای نظام پولی و بانکی کشور ایجاد کرده، همیشه محل مباحثه و حتی مناقشه محافل فکری و سیاست گذاران بوده است. 
طهماسب مظاهری، رییس کل پیشین بانک مرکزی در تازه ترین اظهار نظر در این باره گفت وگویی با ماهنامه تجارت فردا داشته و به چالش های ایجاد شده توسط فعالیت های پولی نهادهای نظامی و انتظامی و راه حل احتمالی آن پرداخته است. 
وی در ابتدای این گفت وگو به برخی از مشکلات بانکداری کشور مانند «عدم تطابق قانون بانکداری کشور با واقعیت های نظام بانکی»، «تکلیف سنگین دولت بر نظام بانکی» و «نرخ سود بانکی» و امثال آن اشاره کرده و مشکلات نظام بانکی اعم از دولتی و خصوصیی را تقریبا یکسان دانسته است. به گفته وی استفاده از منابع سپرده گذاران برای بهره برداری های اقتصادی از جمله دلایل جذابیت این فعالیت در کشور بوده است که حتی درباره دولت هم صادق است. 
مظاهری با اشاره به وضعیت نابه سامان «کفایت سرمایه» و سودآوری بانک ها به دولت توصیه کرده است که صنعت بانکداری را با رعایت ضوابط  علمی و استاندارد های بین المللی به فعالیتی سودمند تبدیل کند تا مردم راغب به خرید سهام بانک ها در بازار سرمایه باشند.
طهماسب مظاهری با اشاره به این که قبل از انقلاب بانک سپه متولی گردش مالی نیروهای مسلح بود اظهار داشت: بعد از انقلاب بانک شپه دولتی شد و نیروهای مسلح به خاطر گردش مالی سنگین شان تشویق شدند موسسات و بانک هایی را تاسیس کنند که تعدادی از آن ها پس از مدتی منحل شدند، برخی بدون مجوز فعالیت می کنند و برخی به دنبال دریافت مجوز هستند. 
به گفته او تعدادی از این موسسات زیان ده هستند و بهتر است تمامی این نهادهای مالی نظامی در بانک سپه ادغام شوند و یا اگر امکان پذیر نیست به بانک یا موسسه اعتباری واحدی تبدیل شوند.  
طهماسب مظاهری در بخشی از گفت وگوی خود گفته است که در زمان حضورش در بانک مرکزی تلاش بر این بود نهادهای مالی نظامی تحت سازماندهی واحدی قرار گیرند که با خروج او از بانک مرکزی این پروژه از اولویت خارج شد.

ارسال نظرات
موضوعات روز