شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
بیشتر کارشناسان مسکن و اقتصاددانان اذعان می دارند که یکی از راه های برون رفت از شرایط رکود و تداوم رونق بازار مسکن، تقویت هدفمند و اصولی تقاضای مسکن در گروه های میانی جامعه است.
کد خبر: ۱۷۱۶۹
همسویی دولت و شهرداری به نفع رونق بازار مسکن

تیتر20 - بیشتر کارشناسان مسکن و اقتصاددانان اذعان می دارند که یکی از راه های برون رفت از شرایط رکود و تداوم رونق بازار مسکن، تقویت هدفمند و اصولی تقاضای مسکن در گروه های میانی جامعه است. چرا که در این صورت، بازار مسکن می تواند بدون دچار شدن به التهاب تورمی روال صحیح خود را طی کرده و در نهایت منجر به رونق سایر بخش های اقتصاد کشور شود.
این نکته ای است که علی چگنی، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز در گفت و گوی ماه گذشته خود با هفته نامه تجارت فردا بر آن تصریح می کند.
با توجه به این که در ماه مرداد تعداد معاملات مسکن از رقم 16 هزار واحد مسکونی فراتر رفت، شاید این شاخص را بتوان به منزله عبور بازار مسکن از رکود 36 ماهه اش دانست.
با فرض صحت این دیدگاه، این کارشناس مسکن در گفت وگوی خود تصریح می کند که آغاز رونق از سمت و سوی تقاضای مسکن رقم خواهد خورد؛ چون در این صورت تولید کننده با امید بیشتری به تولید خواهد پرداخت و رونق تداوم خواهد یافت.
از نظر این کارشناس بازار مسکن دو فاکتور عمده در تحلیل بازار مسکن مهم است که اولی به مسائل درونی بازار؛ مانند قیمت زمین، هزینه تمام شده، نیاز خانواده ها و نظایر آن باز می گردد و مساله دوم به تاثیر سایر بازارها بر بازار مسکن مربوط می شود که برای مثال در شاخص های سرشماری و آمار کلان کشور باید جست و جود کرد.
با این فرض که فعلا بازار مسکن وارد دوران رونق خود شده است، علی چگنی دو شرط اساسی برای تداوم رونق این بازار ذکر می کند: شرط اول اقتصاد کلان و شاخص های آن از جمله نرخ تورم است و شرط دوم، نرخ سود بانکی و تقاضای واقعی موجود در بازار برای مسکن است. 
از این نظر به گفته وی تقاضای بالقوه ای درحال شکل گیری است؛ چرا که اکنون 220 هزار نفر در صندوق های سرمایه گذاری بانک ها سرمایه گذاری کرده اند؛ یعنی سالی 110 هزار نفر می توانند وام بگیرند و قطعا به دنبال خرید مسکن خواهند بود. 
از نظر این مدیر حوزه مسکن، ساختار تقاضا، ساختار جمعیت و ساختار خانواده به شکلی است که بازار سفته بازی و سوداگری در حوزه مسکن کاهش یافته است و عمدتا خریداران و فروشندگان واقعی در این بازار فعالیت می کنند. 
علی چگنی پیش بینی می کند که در نیمه دوم امسال شاهد رونقی نسبی در بازار مسکن باشیم که می تواند شامل معاملات در همین سطوح و حتی کمی بالاتر باشد. 
وی در بخش پایانی این گفت و گو حضور محمد علی نجفی در شهرداری تهران را  که باعث همسویی بیشتر دولت و شهرداری است، به فال نیک گرفته و این مساله را یکی از فاکتورهای اصلی تداوم رونق بازار مسکن می داند.  

ارسال نظرات
موضوعات روز