جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷
محرومیت مهدی طارمی و دامنه بلند حکمی که کمیته حل اختلاف فیفا علیه پرسپولیس صادر کرده است همچنان یکی از مهمترین اخبار فوتبال ایران است.
کد خبر: ۱۸۰۳۶
تیتر 20 - مهاجم اصلی تیم ملی در آستانه جام جهانی دچار محرومیت چهارماهه شده و از طرف دیگر نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا ضمن محرومیت از بهترین بازیکنش و همچنین محرومیت از دو پنجره نقل و انتقالاتی باید 800 هزار یورو نیز بابت جریمه به ریزه اسپور بپردازد. اما عجیب‌ترین قسمت این محرومیت، تاسف‌بار بودن آن نیست که ناشیانه بودن نحوه رخ دادن آن است. در واقع پرسپولیس و طارمی راه‌های بسیاری داشتند تا اسیر این اتفاق نشوند.
با هم کارهایی را مرور می‌کنیم که اگر پرسپولیس، فدراسیون فوتبال یا طارمی انجامشان می‌دادند، کار به اینجا نمی‌رسید.

اگرطارمی با پرسپولیس تمدید می کرد
مهدی طارمی در مقطع زمانی خردادماه سال گذشته با باشگاه پرسپولیس و برانکو ایوانکوویچ چالشی پنهان داشت و شاید این مساله علت اصلی میل او به جدایی از پرسپولیس بود. طارمی بعد از بازی‌های ملی ناگهان به همراه رامین رضاییان که او هم مشکلاتی مشابه با پرسپولیس و برانکو داشت به ترکیه رفت و در حالی که توافق اولیه‌ای با سرخ‌ها انجام داده بود سرانجام به صورت رسمی به ریزه اسپور پیوست.

اگر طارمی بازیکن ریزه اسپور باقی می‌ماند
مهدی طارمی چند روز پس از تمرین با بازیکنان ریزه قبل از اردوی این تیم در اتریش، این باشگاه را ترک کرد. در حالی که سرمربی ریزه اسپور حکمت کارامان روی او حساب ویژه‌ای باز کرده بود. فقط به این موضوع فکر کنید که طارمی در شب‌هایی که با هم‌تیمی‌هایش در پرسپولیس صحبت می‌کرد ناگهان تغییر مسیر نمی‌داد و حداقل تا نیم فصل در ترکیه می‌ماند و آن موقع مثل سجاد شهباززاده به ایران برمی‌گشت.

اگر طارمی علت جدایی را قید می‌کرد
مهدی طارمی تنها بازیکنی نیست که در پیش فصل ترکیه در سال گذشته از باشگاه خود جدا شده است. ماریو گومز ستاره شاخص فوتبال آلمان که عضو باشگاه بشیکتاش بود، بعد از ماجراهای کودتا در ترکیه با انتشار نامه‌ای از این تیم ترک رفت. طارمی اگر قصد جدایی از ریزه اسپور را داشت می‌توانست با ارسال ایمیل به باشگاه آنها را از قصد خود مطلع کند و بگوید باتوجه به شرایط ناامن ترکیه نمی‌تواند با این باشگاه به همکاری ادامه بدهد. این ایمیل می‌توانست امروز مورد استناد فیفا قرار بگیرد.

اگر رضایت ریزه اسپور را می گرفت
اگر مهدی طارمی قبل از این که به تهران بازگردد رضایت باشگاه ریزه اسپور را کسب می کرد باز هم اتفاق بدی نمی افتاد. هرچند گفته می شود که ریزه اسپور مبلغ سه میلیون دلار برای فسخ قرارداد طارمی در آن زمان از این بازیکن خواسته است که همین موضوع می تواند دلیل اصلی برای عدم فسخ قرارداد باشد. البته خواسته ریزه اسپور غیرطبیعی بوده است، اما با مذاکره و ادامه آن می‌شد از این موضوع به نحو بهتری عبور کرد. البته به شرطی که طارمی اردوی تیم را ترک نمی‌کرد.

اگر کاوه رضایی به پرسپولیس می آمد
درحالی که مهدی طارمی تمام تلاشش را برای رفتن به ریزه اسپور انجام می داد برانکو ایوانکوویچ برای جانشینی او بازیکن مدنظرش را هم انتخاب کرد و باشگاه تمام تلاشش را کرد تا کاوه رضایی مهاجم آن زمان ذوب آهن را به خدمت بگیرد. کاوه رضایی اما در آخرین دقایق به استقلال پیوست و آن وقت برانکو و پرسپولیس مجبور شدند تا پروژه بازگشت طارمی را کلید بزنند.

اگر پرسپولیس دوباره قرارداد نمی‌بست
باشگاه پرسپولیس سعی دارد ماجرا را طور دیگری جلوه بدهد. مدیران این باشگاه به جد می‌گویند با طارمی در فروردین‌ماه سال گذشته قراردادی امضا کرده بودند که این قرارداد پیش از سفر طارمی به ترکیه مجددا مورد بازبینی قرار گرفته بود. اما با توجه به اینکه در نحوه اعلام قرارداد ناشی‌گری صورت گرفته پرسپولیس از سوی فیفا متهم به فریب‌کاری شده است. اگر باشگاه پرسپولیس اقدام به نمایش قرارداد مجدد با طارمی بعد از حضور این بازیکن در ایران نمی‌کرد، آن وقت حداقل از جرم مباشرت در ترک قرارداد حذف می‌شد و شاید تنبیه تنها متوجه بازیکن می‌شد.

اگر سازمان لیگ طلب فسخ می‌کرد
سازمان لیگ باید در هنگام ثبت قرارداد طارمی، از باشگاه ترک استعلام می‌گرفت یا حداقل فسخ قرارداد را از باشگاه پرسپولیس و مهدی طارمی طلب می‌کرد. البته خود پرسپولیس هم باید فسخ‌نامه طارمی را قبل از عقد قرارداد از وی دریافت می‌کرد.

اگر فدراسیون استعلام می کرد
باشگاه ریزه اسپور در هفته های پنجم و ششم فصل قبل درباره طارمی نامه‌ای به فدراسیون و تیم‌های لیگ‌برتری فرستاد و اعلام کرد که طارمی بازیکن این تیم است. مدیران پرسپولیس بعد از ارسال این نامه، آن را به سازمان لیگ فرستاده و از آنها درخواست استعلام کرده‌اند. اما روابط بین‌الملل فدراسیون و سازمان لیگ هرگز در این زمینه واکنشی نشان نداده و از فدراسیون فوتبال ترکیه درباره طارمی و وضعیتش استعلام نکرده است.

اگر پرسپولیس شکایت می کرد
باشگاه پرسپولیس ادعا می‌کند با توجه به عدم درخواست آی‌تی‌سی و همین‌طور عدم پرداخت پیش‌قرارداد به مهدی طارمی، ادعای ریزه اسپور درباره مالکیت بر طارمی نادرست است. حال سوال این است که چرا در همان زمان ارسال نامه‌ها از سوی ریزه اسپور پرسپولیس به فیفا شکایت نکرده که بازیکنش از سوی یک باشگاه ترک که مالکیتی بر طارمی ندارد تهدید می‌شود؟ این شکایت می‌توانست امروز به کار پرسپولیس بیاید.

اگر با ریزه اسپور صلح می‌کردیم
از زمان تخلف مهدی طارمی تا صدور حکم حل اختلاف فیفا زمان زیادی گذشته است. باشگاه پرسپولیس که البته درگیر پرونده‌های دیگری نیز بوده است، در همین مدت می‌توانست با طرف ترک پای میز مذاکره بنشیند و با توجه به احتمال محرومیت بازیکن و باشگاه با آنها به توافق و صلح برسد. اگرچه این توافق ممکن بود هزینه زیادی روی دست پرسپولیس بگذارد، اما قطعا کمتر از جریمه‌ای بود که امروز متوجه پرسپولیس شده است./تابناک
ارسال نظرات
موضوعات روز