پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
نزديکی میدان پر رفت و آمد فردوسی، جایی در میان صدای ماشين ها، موزه بانک ملی ايران آثاری را فراهم آورده که نمود قدمت اين بانک و توجه ويژه آن به آثار نفيس تاريخی کشورمان است.
کد خبر: ۱۸۳۱۵
بانک ملی تاریخ را به نمايش می گذارد!

تیتر20 - نزديکی میدان پر رفت و آمد فردوسی، جایی در میان صدای ماشين ها، موزه بانک ملی ايران آثاری را فراهم آورده که نمود قدمت اين بانک و توجه ويژه آن به آثار نفيس تاريخی کشورمان است. 
این مجموعه زيبا در ساختمان "صندوق پس انداز بانک ملی ايران" جمع آوری شده است و قدمت آن به سال 1312 باز می گردد که توسط "هنريش" از اتباع آلمانی طراحی شده و توسط معمار داخلی ساخته شده است. اين بنا تلفيقی از معماری هخامنشی ايرانی و معماری اروپاییست البته در سالیان متمادی خدمات بانکی در آن صورت می گرفت که از سال 94 با انجام مرمت ، برای تبدیل به موزه آماده شد. 

موزه بانک ملي ايران چگونه ساخته شد ؟
در ابتدا بهتر است نگاهی کوتاه به تاريخچه موزه بانک ملی داشته باشیم. در سال 1291 در ضلع شمال غربی میدان امام خمینی، در کوچه باغ ایلخانی ساختمانی زيبا ساخته شد.  این کوچه محل سکونت بسیاری از درباریان قاجار و سفيران خارجی بود. بنای مورد نظر هنر معماری اواخر دوره قاجاریه است و سال 1379 توسط سازمان میراث فرهنگی کشور مرمت گردیده و به عنوان یک اثر ملی ثبت شده است. هیأت مدیره بانك ملی ایران در سال 1395 با پشتیبانی روابط عمومی بانك ملی ایران بر آن شدند تا راه اندازی موزه را عملیاتی کنند که این امر در تيرماه 1396 اجرایی شد و به افتتاح بانک با حضور بزرگان و مقامات دولتی منجر شد. 


موزه ای دیدنی در دل شهر
مجموعه اشياء و آثار موزه بانک ملی ايران از نظر تنوع ، قدمت و دوره تاريخي، قابل ستایش و ديدنی است. بخشي از اشياء، پیشکش ها و هدایای نفیسی است که به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس بانک ملی ایران در بیستم شهریور ماه 1357 از بانک های سراسر جهان به بانک ملی ایران فرستاده شده است گفتنی است 120 شرکت خارجی در اين جشن شرکت داشته اند، بخشي ديگر نيز از اموال خريداری شده توسط بانک است که به اين مجموعه اضافه شد .

گنجينه موزه بانک ملی ايران
طراحی چيدمان موزه به اين شکل است که در سه بخش قابل رویت بازديدکننده قرار گرفته،  سمت راست موزه بیشتر روایتی است از خط سیر تشکیلات بانکی و روند سیستم های مالی طی سالیان سال. در اين بخش در پنل اول سکه ها از دوره هخامنشی تا دوران معاصر موجود است. بانک ملی ایران سکه های موجود از سنوات گذشته  مربوط به دوره های قبل از اسلام و دوره اسلامی را تهيه کرده و به نمایش عموم گذاشته است.  در پنل دوم اين بخش ، سیر تکاملی برات ها مشاهده می شود. 

در بخش دوم موزه بانک، تالار وسيع و ويترينهايي پر از اشياء متنوع و نفيس در برابر شماست . در اين بخش به دلایل زيبایی شناسی سالن مرکزی و طبق نقشه ، سالن وسط ساختمان اشیا هنری بانک از جمله ماکت بانک است که در سال 1315 شمسی در کشور انگلستان به سفارش بانک ساخته شده ، صندوقچه طلا ، انگاره های سرویس چایخوری طلا و نمونه شمش ها از ديگر مواردی است که در اين بخش قرار دارد و بدين صورت بخش اموال بانکداری از آرت گالری جدا شده و در نهایت در سالن سمت چپ شاهد هدایای 50 سالگی بانک هستیم که آثار قلمه زنی ، گلدان ها و .. هستيم هدایا از کشور سوئیس، توکیو و اتريش بودند. 
خالی از لطف نيست که به تابلو های زيبا و قدمت دار موزه نيز اشاره کنیم. اثر "شاهزاده و سوار و باز" که به دوران زنديه باز می گردد، "دختر و طاووس" منتسب به دوره قاجاريه ، تابلو "گل و مرغ" از دوره قاجاریه از آثار برجسته و زيبایی است که در انتهای سالن مرکزی خودنمایی می کند. 

بانک ملی تاریخ را به نمايش می گذارد!

ارزش اين اموال چقدر است؟ 
بیشتر این اموال سوای ارزش فيزيکی آنها که بر حسب جنس طلا و نقره و با برنز مشخص می شود به دليل یونيک بودنشان قابل قيمت گذاری نیست البته بانک ملی ایران در نظر دارد توسط متخصصین اين حوزه بر اموال قيمت بگذارد . دليل اصلی آن هم اين موضوع است که اموال هنوز بيمه نشده اند و پيش نياز آن قيمتگذاری است. بانک ملی پروسه اين کار را شروع کرده و اقدامات لازم برای اينکار انجام شده است تا اموال نفيس بانک ملی ايران از امنيت بيشتری نيز بهره مند شود. 
بانک ملی تاریخ را به نمايش می گذارد!

اين اموال متعلق به کيست؟
تمامی اين اموال متعلق به بانک ملی ايران است که یا به عنوان هدايا دریافت کرده یا توسط بانک خريداری شده و طی سالیان نگهداری و در حال حاضر در معرض دید عموم قرار گرفته است. بانک ملی ايران خيال فروش اين اموال را ندارد بعلاوه اينکه در تلاش است تا مواردی را هم که از مجموعه خارج شده یا به نوعی ارتباطی به سیستم بانکداری، بالاخص بانک ملی ايران دارد جمع آوری و در موزه قرار دهد. 

بانک ملی تاریخ را به نمايش می گذارد!

سيستم امنيتی موزه به چه شکل است؟
در تمامی ويترين ها سنسور امنيتی برای اعلان سرقت و آتش سوزی قرار داده شده و اداره کل حفاظت فيزيکی و جانی مسئول نگهداری اموال است . بازديد از اين موزه برای عموم آزاد است و امکان عکسبرداری بدون فلش برای تمام هنردوستان فراهم است.

بانک ملی تاریخ را به نمايش می گذارد!بانک ملی تاریخ را به نمايش می گذارد!

عکس وگزارش :شیوا نیک وظیفه

ارسال نظرات
موضوعات روز