پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
جهانگیری ، معاون اول رئیس جمهور:
پس از سخنرانی ترامپ و به دلیل تاثیرگذاری آمریکا در اقتصاد دنیا، باید شوکی به اقتصاد جهانی و به ویژه اقتصاد ایران وارد می‌شد اما مشاهده کردیم که مردم دنیا و ایران هیچ اعتنایی به صحبت‌های ترامپ نکردند و در اقتصاد هیچ حرکت هیجانی اتفاق نیفتاد.
کد خبر: ۱۸۹۹۷
ترامپ نتوانست به اقتصاد جهان و ایران شوک وارد کند

تیتر20 - معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا علیه ایران اظهار کرد: طبیعتا پس از سخنرانی ترامپ و به دلیل تاثیرگذاری آمریکا در اقتصاد دنیا، باید شوکی به اقتصاد جهانی و به ویژه اقتصاد ایران وارد می‌شد اما مشاهده کردیم که مردم دنیا و ایران هیچ اعتنایی به صحبت‌های ترامپ نکردند و در اقتصاد هیچ حرکت هیجانی اتفاق نیفتاد.

اسحاق جهانگیری امروز در مراسم روز جهانی استاندارد که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تاکید بر لزوم ورود بنگاه‌های صنعتی به بازارهای جهانی اظهار کرد: واحدهای صنعتی که موفق به کسب رتبه‌های برتر می‌شوند، یک گام به سمت جهانی شدن برمی‌دارند.

وی با بیان اینکه باید بنگاه‌های صنعتی به سمت جهانی شدن و تولید کالا برای عرضه در بازارهای بین المللی تلاش کنند، افزود: رمز استمرار حیات واحدهای صنعتی و تولیدی حضور در فضای رقابتی جهانی است. گرچه برای حضور در بازارهای داخلی نیز نیازمند تولید محصولات قابل رقابت هستیم، اما برای ورود به بازارهای بین المللی کیفیت و استانداردهای کالاهای تولیدی در صنایع باید افزایش یابد.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ورود کشور به دوره جدید اقتصادی و بهبود فضای اقتصاد، گفت: امروز ایران حدود ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی دارد و این بدان معناست که بنگاه‌های اقتصادی کشور در بازارهای بین‌المللی  حضور پیدا کرده‌اند. چنانچه فضا مناسب‌تر و تولیدات داخلی بیشتر شود فکر می‌کنم که در سال‌های آینده قادر هستیم که اقتصاد را با درآمدهای غیر نفتی اداره کنیم.

جهانگیری به افزایش درآمدهای صادرات غیر نفتی طی دو سال اخیر اشاره و خاطر نشان کرد: باید به دوره‌ای برسیم که درآمدهای غیر نفتی به ثبات برسد و همواره بتوانیم در تراز تجاری به جز نفت خام شرایط مناسبی داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز شرایط اقتصادی کشور در یک مسیر صحیح قرار گرفته، گفت: ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که شرایط اقتصادی در مسیر صحیح خود قرار گرفته است. این ارزیابی‌ها نیز براساس عملکرد ۱۰ بنگاه خاص انجام نشده بلکه ما در ارزیابی‌های خود چند صد هزار بنگاه صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ را مورد بررسی قرار داده‌ایم. متاسفانه در این شرایط فضای رسانه‌ای گاهی به این سمت حرکت می‌کند که افراد با مشاهده ۱۰ بنگاه اقتصادی اظهار می‌کنند که اقتصاد و صنعت به هم ریخته است. این در حالی است که نمی‌توانیم در صورتی که تنها چند ۱۰ یا چند صد بنگاه با مشکل مواجه هستند بگوییم که صنعت و اقتصاد کشور با بحران روبرو شده است.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: اقتصاد کشور در مسیر خوبی قرار گرفته و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اثر خود را گذاشته‌اند و برخلاف حرف‌هایی که مطرح می‌شد، دولت به اقتصاد مقاومتی باور داشته و در راستای تحقق آن گام برداشته است.

جهانگیری با انتقاد از طرح برخی گمانه‌زنی‌ها نسبت به ورود سرمایه خارجی به اقتصاد کشور، اظهار کرد: نباید فراموش کنیم که ما در شرایطی قرار داشتیم که یک مرتبه برای جذب ۱۸ میلیارد دلار فاینانس از یک کشور دوست مجبور بودیم ۲۲ میلیارد دلار در آن کشور سپرده‌گذاری کنیم، اما امروز تنها با تعهد وزیر اقتصاد دولت و با امضای یک برگه کاغذ فاینانس‌های بین المللی محقق می‌شوند.

وی با اشاره به رقم واقعی اعتبارات گشایش یافته خارجی گفت: براساس قراردادهایی که تاکنون به امضا رسیده است، ۲۵ میلیون دلار خط فاینانس به ایران داده شده، همچنین چندین میلیارد دلار نیز تفاهمنامه با کشورهای مختلف از اروپا و آسیا مذاکره و به امضا رسیده که ما این ارقام را به عنوان خط اعتباری برقرار شده فعلا مطرح نمی‌کنیم.

معاون اول رئیس جمهور خاطر نشان کرد: امروز در زمینه بخش‌های مهم اقتصادی کشور از جمله نفت و گاز، شرکت‌های بزرگ دنیا در حال همکاری با ایران هستند و توتال بیش از ۵ میلیارد دلار قرارداد منعقد کرده است. همچنین در زمینه تکنولوژی و بازار نیز در سال قبل بیش از ۴۰ میلیارد دلار کالا به بازار دنیا صادر شد.

جهانگیری با بیان اینکه شاخص‌های اقتصادی کشور در شرایط خوبی به سر می‌برد، اضافه کرد: براساس گزارش مرکز آمار سال گذشته رشد اقتصادی کشور بیش از ۹ درصد و طبق گزارش بانک مرکزی این شاخص اقتصادی با بیش از ۱۲ درصد رشد مواجه بود. همچنین براساس گزارش صندوق بین المللی پول در آمریکا نیز رشد اقتصادی سال گذشته در بالاترین سطح جهان و ۱۲ درصد بوده است. با این حال عده‌ای می گفتند که این رشد به دلیل افزایش فروش نفت است. ما نیز این موضوع را قبول می کنیم و معتقدیم که سهم نفت در رشد اقتصادی سال قبل بالا بوده، اما براساس گزارش مرکز آمار رشد اقتصادی سه ماهه نخست امسال نیز ۷.۷ دهم درصد بوده است.

معاون اول رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: رشد سرمایه‌گذاری هم که در دوره‌ای طولانی منفی بود، در سه ماهه چهارم سال ۹۵ به بالای ۶ درصد رسید و در سه ماهه نخست سال ۹۶ بالای ۷ درصد شد. همچنین تورم نیز روند تک رقمی خود را براساس گزارش‌های مرکز آمار و بانک مرکزی ادامه می‌دهند.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به آمار ایجاد شغل در کشور در شش ماهه نخست امسال گفت: سال قبل بیش از ۶۰۰ هزار شغل و در سه ماهه نخست امسال براساس گزارش مرکز آمار ۷۰۳ هزار شغل در کشور ایجاد شد. همچنین براساس گزارش های مربوطه در تابستان امسال ۷۹۵ هزار شغل ایجاد شده است.

جهانگیری در بخش‌ دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه باید راهکارهایی برای دسترسی تولید کنندگان به بازار و منابع مالی پیدا کنیم، به افزایش حمایت‌های دولت از بنگاه‌های اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: سال گذشته حدود 18 هزار میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط در نظر گرفته شد. این رقم امسال 30 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که براساس آن بخش‌های صنعتی کوچک و متوسط و همچنین واحدهای نیمه تمام بخش خصوصی که بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند می‌توانند از تسهیلات ارائه شده در این طرح استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه دولت شعار امسال را در دستور کار خود قرار داده و فکر می‌کنیم که در شش ماهه نخست به دستاوردهای خوبی در این زمینه رسیده‌ایم، اظهار کرد: در پنج سال اخیر دو شوک به اقتصاد کشور وارد شده است. نخستین شوک موضوع کاهش بهای نفت در دولت قبل بود. در آن دولت بهای نفت در سال‌های 92 و 93 بالای بشکه‌ای 100 دلار بود، اما در مقطعی در سال 94 ما نفت را به قیمت پایین‌تر از بشکه‌ای 30 دلار می‌فروختیم. در این زمینه همه کارشناسان می‌دانند که زمانی که منبع درآمد مهم کشور از محل فروش نفت است و قیمت نفت نیز اینگونه کاهش می‌یابد، همه شاخص‌های اقتصادی باید به هم بریزد، اما چنین اتفاقی در آن سال نیفتاد، چرا که اقتصاد کشور مقاوم شده است.

رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه اقتصاد کشور هنوز به طور کامل مقاوم نشده اما به سمت مقاوم شدن در حال حرکت است، خاطر نشان کرد: دومین شوک پنج سال گذشته مربوط به سخنرانی اخیر ترامپ است. در این زمینه چند ماهی تبلیغ می‌شد که رئیس جمهور آمریکا می‌خواهد با اتخاذ سیاست‌هایی علیه ایران یک کار آنچنانی انجام دهد. از طرفی نیز زمانی که مقامات خارجی اظهار نظر می‌کنند، این اظهارات تاثیرات بسیاری در دنیا می‌گذارد و حتی این تاثیرات بعد از سخنرانی مقامات یک کشور کوچک نیز گاهی مشاهده می‌شود.

جهانگیری ادامه داد: در این راستا بسیاری از رسانه‌های خارجی راجع به این سخنرانی تبلیغ و تحلیل‌هایی ارائه می‌کردند. در داخل نیز مطالبی درباره آسیب دیدن اقتصاد پس از این سخنرانی و اتخاذ سیاست‌های آمریکا مطرح می‌شد،‌ اما زمانی که ترامپ سخنرانی‌اش را انجام داد و طی آن با تندترین لحن و واژه‌ها و توهین‌آمیزترین و سخیف‌ترین کلماتی که ممکن بود یک رئیس جمهور علیه حکومتی به کار بگیرد را علیه ایران بیان کرد، هیچ کس به آن سخنرانی توجه نکرد و اقتصاد کشور نیز به هیچ وجه تکان نخورد.

وی اظهار کرد: برخلاف پیش‌بینی‌های نجومی که راجع به قیمت ارز مطرح می‌شد، مشاهده کردیم که پس از سخنرانی ترامپ حتی بازار سرمایه که نسبت به بازارهای دیگر درباره مسائل سریع واکنش نشان می‌دهند، با هیچ هیجانی مواجه نشد. همه این اتفاقات ناشی از این است که ملت ایران به آینده کشور و توان دولت امیدوار هستند و فکر می‌کنند که مدیرانی در راس امور قرار دارند که قادرند در شرایط سخت کشور را به خوبی اداره کنند.

معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: مشاهده کردیم که ملت ایران با امیدی که به آینده کشور داشتند به هیچ وجه دست پاچه نشدند و کار غیر طبیعی از آنها سر نزد. آنها با رفتاری عادی نسبت به اظهارات ترامپ بی اعتنایی کردند. حتی در سطح جهانی نیز برخلاف شرایطی که پس از اینگونه سخنرانی‌ها اتفاق می‌افتاد و قیمت نفت به شدت تحت تاثیر قرار می‌گرفت، هیچ اتفاقی در بازارهای جهانی نیفتاد و حتی یک سنت نیز از قیمت نفت جابجا نشد.

جهانگیری با بیان اینکه آمریکایی‌ها باید بفهمند که ملت ایران نه تنها هیچ اعتنایی به اظهارات ترامپ نداشت، بلکه هیچ حرکت هیجانی نیز انجام نداد، خاطر نشان کرد: دنیا نیز فهمید که با دولت مهمی در ایران مواجه است و ما توانستیم چنین چهره‌ای از ایران در دنیا آن هم در شرایط منطقه‌ای موجود ایجاد کنیم.

ارسال نظرات
موضوعات روز