سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست دیده‌بان شفافیت از حذف بیش از ۴ میلیون نفر یارانه‌بگیر غیرنیازمند خبر داد و گفت: برخی افراد که بعضاً طلافروش بودند از یارانه کارگران ساختمانی استفاده می‌کردند.
کد خبر: ۱۹۰۷۲
4 میلیون یارانه‌بگیر حذف شدند!

تیتر20 - سیداحمد میدری، معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست با اعضای دیده‌بان شفافیت و عدالت شرکت کرد.

براساس این گزارش، موضوعات مربوط به نحوه جلوگیری از فساد و راهکارهایی برای ایجاد عدالت اقتصادی و اجتماعی میان اقشار مختلف جامعه در کنار بررسی موضوعاتی همچون نحوه تخصیص منابع یارانه‌ای به مردم، از موضوعات مهم این نشست بود.

در این نشست، احمد میدری معاون امور رفاهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه پایگاه جامع رفاهی با هدف شناسایی اقشار مختلف جامعه با هدف حذف یارانه اقشار ثروتمند ایجاد شد، اظهار داشت: برای شناسایی دقیق خانوارها نیازمند یک بانک جامع اطلاعاتی در این زمینه هستیم.

وی در رابطه با وضعیت کارگران ساختمانی و یارانه‌ای که ماهانه برای تحت پوشش قرار گرفتن تأمین اجتماعی دریافت می‌کنند، خاطرنشان کرد: با توجه به اطلاعات موجود، ماهانه 200 هزار تومان بابت بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی پرداخت می‌شود که با ضرب این تعداد در رقم بیش از یک میلیون نفر، عدد قابل توجهی به دست می‌آید.

میدری افزود: طبق آخرین اطلاعات و بررسی‌های صورت پذیرفته برای شناسایی افراد غیر شاغل به عنوان کارگران ساختمانی، مشخص شد که تعداد زیادی از آنان با استفاده از مزیت‌های کارگران ساختمانی در مشاغل دیگر و اصناف مختلفی مشغول به کار هستند.

* ۶ بانک اطلاعاتی برای شناسایی یارانه‌بگیران غیر نیازمند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پایگاه جامع رفاهی که اخیراً ایجاد شده است، از طریق بانک‌های مختلف اطلاعاتی به روز می‌شود، گفت: این بانک‌های اطلاعاتی شامل سازمان امور مالیاتی، بانک‌ها، سازمان تأمین اجتماعی، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، نیروی انتظامی، سازمان ثبت املاک و اسناد کشور هستند.

وی با انتقاد از اینکه متأسفانه در برخی موارد اطلاعات شفاف و دقیقی از اقشار مختلف مردم برای تصمیم‌گیری‌های بزرگ نداریم، گفت: در جریان حکومت‌داری، این اطلاعات مهم هستند و برای مبارزه با فساد نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بیمه‌های درمانی و تعدد آنها در میان خانوارها اشاره کرد و گفت: بخشی از این افراد که چند دفترچه‌ای هستند، شامل کارکنان دولتی هستند که همسرانشان از خدمات تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند، بنابراین نمی‌توان این افراد را حذف کرد، اما از بیماران خاص شروع کردیم که تعداد آنان 110 هزار نفر در کل کشور بود.

میدری گفت: در این میان افرادی بودند که از طریق دفترچه‌های مختلف خدمات درمانی و یارانه‌ای بهره می‌بردند، بنابراین از این افراد دعوت کردیم تا با ارسال پیامکی یکی از دفترچه‌های درمانی را انتخاب کنند.

میدری در خصوص نحوه مقابله با فساد در جریان بیمه تأمین اجتماعی کارگران ساختمانی گفت:‌ یکی از این راهکارها ایجاد سامانه‌ای بود که باید کارگران ساختمانی در آن ثبت نام می‌کردند که اطلاعات هویتی آنان و مشاغل‌شان احراز شود؛ از این طریق و با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی در سازمان تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی متوجه شدیم که بسیاری از آنان عملاً کارگر ساختمانی نیستند.

میدری با بیان اینکه تحقیقاتی را با همکاری مرکز آمار آغاز کردیم و بر روی 40 هزار نفر تحقیقات انجام شد تا میزان فقر در آنان مشخص شود، گفت: اقدامی نیز در وزارت رفاه صورت گرفت که مبنای آن 23 میلیون خانوار یارانه‌بگیر بود تا میزان فقر سنجیده شود، بنابراین این همکاری‌ها تا اعلام نتایج نهایی مشخص خواهد شد.

*۶۰ درصد از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های دولتی از دهک‌های پر درآمد جامعه

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع نحوه ورود دانش‌آموزان به دانشگاه‌های دولتی اشاره کرد و افزود: اکنون بسیاری از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های دولتی که میزان آن 60 درصد است، از دهک‌های پردرآمد جامعه هستند چرا که پیش از ورود به دانشگاه در‌ آموزشگاه‌های غیرانتفاعی تحصیل کرده‌اند.

میدری افزود: این موضوعات به این علت انجام پذیرفت که وزارت علوم درخواست کرد تا برای دانش‌آموختگان دو دانشگاه علامه طباطبایی و شهید بهشتی بازار کار متناسب با تحصیلات‌شان معرفی کنیم که مشخص شد اکثریت آنان را دهک‌های بالای جامعه تشکیل می‌دهند.

میدری همچنین درباره وضعیت کودکانی که از تحصیل جامانده‌اند گفت:‌ طبق برخی آمارها تعداد کودکان جامانده از تحصیل 500 هزار نفر اعلام شد و ما با بررسی انجام شده متوجه شدیم این تعداد حدود 350 هزار نفر است، چرا که تعداد دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی با آمار ثبت احوال کشور تطبیق داده شد.

وی افزود: براساس آمارها بیش از 50 درصد از جاماندگان از تحصیل تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند که نامه‌نگاری‌هایی انجام دادیم که چرا این تعداد کودک تحصیل نمی‌کنند. 
معاون وزیر رفاه گفت: متأسفانه 30 هزار نفر از این کودکان را نتوانستیم پیدا کنیم و هیچ شماره تماسی از آنان نداشتیم، چرا که تنها اطلاعات موجود ما فقط کد ملی بود.

*۳۴‌هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم

وی همچنین در رابطه با فرار مالیاتی نیز گفت: طبق آمارها 34 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد که این رقم چیزی نزدیک به مبلغ یارانه واریزی برای 70 میلیون نفر است؛ به عنوان مثال، ممیزی در یکی از استان‌ها تعریف می‌کرد که فردی 1.5 میلیارد تومان بدهی مالیاتی داشت که بعدها مشخص شد پرونده مالیاتی به نام یک پیرزن ثبت شده بود.

میدری با اشاره به اینکه دولت پیشنهاد داده بود که برای جلوگیری از فرار سربازی، یارانه‌های این افراد را قطع کنیم، گفت: پس از بررسی مشخص شد که افرادی که به سربازی نمی‌روند از دهک‌های پایین جامعه هستند و امکان دارد با قطع یارانه‌شان مشکلات اجتماعی عدیده‌ای به وجود آید.

میدری با اعلام این خبر که با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی، یارانه 4 میلیون نفر را حذف کرده‌ایم، گفت: هم‌اکنون افراد غیرنیازمند بسیاری وجود دارند که یارانه نقدی دریافت میکنند.

* شفافیت باعث می‌شود منابع ملی به حلقوم عده‌ای خاص سرازیر نشود

احمد توکلی در این نشست با اشاره به اینکه کارهای بزرگی در زمینه مبارزه با فساد و ایجاد عدالت اجتماعی در وزارت رفاه صورت پذیرفته است، اظهار داشت: علی(ع) اعتقاد داشتند که باید مستضعفین جامعه مورد حمایت قرار گرفته و جلوی رانت‌خواری‌ها و فسادها در بیت‌المال گرفته شود.

وی افزود: باید به نوعی از پولدارها بگیریم و به فقرا بدهیم، و در این باره حساب‌های بانکی و کنترل آنان راهکاری از سوی دولت‌هاست. شفافیت اطلاعاتی موجب می‌شود که منابع به حلقوم افراد فاسد و غیرنیازمند وارد نشود و باید در این باره از مردم هم بخواهیم که در زمینه شفافیت اطلاعاتی کمک کنند./فارس
ارسال نظرات
موضوعات روز