پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴
دكتر عليرضا چناري،دبير فراكسيون توسعه صادرات غير نفتي مجلس در گفتگو با تيتر 20:
توسعه صادرات با ارتقای زیرساخت‌های عمومی مناسب صادرات، همچنین ایجاد، توسعه و تجهیز زیرساخت‌های تخصصی صدور کالا و خدمات و ارتقای بسته‌بندی محصولات صادراتی و مدیریت اطلاعات تجاری امکان پذیر است.
کد خبر: ۱۹۱۳۴
ارتقای زیرساخت‌های عمومی مناسب صادرات، همچنین ایجاد، توسعه و تجهیز زیرساخت‌های تخصصی صدور کالا و خدمات و ارتقای بسته‌بندی محصولات صادراتی و مدیریت اطلاعات تجاری.

تیتر20 - در ساليان گذشته تمركز كشور در حوزه صادرات بر محصولات نفتي بوده و دليل اصلي آن نيز منابع سرشار نفتي در كشور است. 
حال آنكه دنيا به سوي كاهش مصرف مواد نفتي مي رود و ايران نيز با توجه به این امر و كاهش اين منبع غني در كشور بايد به سمت توسعه صادرات غير نفتي حركت كند و تكيه بودجه بر اين محصول را كاهش دهد. 
صادرات غیر نفتی به خصوص کالاهای صنعتی ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا، وضعیت اشتغال در جامعه جوان ایران را بهبود ‌بخشیده و سبب کسب درآمدهای ارزی برای تامین نیازهای وارداتی در کشور می‌شود و ضریب تاثیرپذیری کشور از تحولات سیاسی و اقتصادی جهانی بواسطه تکیه بر اقتصاد نفتی را کاهش می‌دهد.
دكتر عليرضا چناري، دبير فراكسيون توسعه صادرات غير نفتي مجلس در اين خصوص به خبرنگار تيتر 20 گفت: در شرایطی که امکان تولید کالای باکیفیت و قیمت رقابتی درعرصه بازارهای منطقه‌ای و جهانی وجود نداشته باشد، کالاهایی با پایه نفت و مواد خام سهم عمده را درترکیب صادرات به خود اختصاص می‌دهد، همان اتفاقی که در طول سال‌های گذشته رقم خورده است.
با وضعيت موجود يكي از مهمترين مواردي كه به ما كمك مي كند تمركز بر صادرات غير نفتي است و براي آن بايد در بازه طولاني مدت برنامه ريزي شود. 
در اين راستا تجارت در بازارهاي رقابتي، ‌حركت به سمت مشتري مداري و توجه به رويكرد كاهش هزينه ها به ما كمك مي كند تا صادرات غير نفتي را تقويت كنيم. 
برای آنکه بازار صادراتی متنوع و عمیقی داشته باشیم، نخست باید موانع سد راه رونق تولید از میان برداشته شود. 
صادرات یکی از حلقه‌های زنجیری است که در آن تولید و سیاست‌های اقتصادی دولت هم نقش مهمی دارد و ضعیف بودن هر حلقه ضعف کل زنجیره را به‌دنبال دارد.
در اين حوزه مشكلات اصلي كشور، عدم برنامه ريزي صحيح براي صادرات غير نفتي، عدم سرمايه گذاري دولت، پايين بودن ارزش افزوده محصولات،‌كمبود نيروي كار متخصص، عدم آشنايي به حقوق و امور گمركي، عدم شناخت بازارهاي مصرف جهاني، مشكلات مربوط به بازاريابي و عدم حضور در نمايشگاههاي خارجي است . 
علاوه براین گران بودن تسهیلات بانکی، ناتوانی در حمایت‌های بیمه‌ای و بالا بودن هزینه‌های حمل و نقل موانع دیگری است که پیش روی صادرکنندگان قرار دارد.كه البته در دولت يازدهم تمهيداتي درباره صورت گرفته است. 

اينبار اجماع جهاني با آمريكا هم صدا نيست
سال های طولانی تحریم ها موجب شد ازحرکت به سمت تولید محصولات قابل صادرات فاصله بگیریم و از حضور فعال در بازار رقابت صادرات جهانی محروم شویم .
دبير فراكسيون توسعه صادرات غير نفتي در اين خصوص و تاثير تحريمها بر صادرات و موانع سياسي معتقد است: نوسانات اخير در بازار اقتصادي از قبل هم پيش بيني مي شد. با پيش بيني دولتمردان اين تمهيدات منشا اثر شد هرچند كه اينبار اجماع جهاني با آمريكا هم صدا نيست و اتحاديه اروپا فضاي اقتصادي خود با ايران را حفظ كرده هرچند كه ما بايد بدعهدي غرب را در نظر داشته باشيم و به فكر اقتصاد دانش بنيان و متخصص كردن نيروي كار و افزايش بهره وري توليد باشيم. يكي از حوزه هايي كه مي توانيم در دانشگاهها به تقويت آن بپردازيم تجاري سازي دانش و خلق ثروت و ايجاد ارزش افزوده بالاتر در توليدات است. 
چناري در پاسخ به اين سوال كه سهم ما از بازار جهاني چقدر است ، گفت: واقعيت اين است كه اگر از توليد محوري به سمت مشتري مداري حركت كنيم و چارچوبها و استانداردهاي جهاني را رعايت كنيم امكان افزايش سهم را خواهيم داشت و در بدبينانه ترين حالت آن نيز بايد همين سهم را حفظ كنيم. 
پيش بيني من به عنوان كارشناس اين حوزه به واسطه اطلاعات و آماري كه دارم و رويكردهايي كه شاهد آن هستم موانع ما رو به كاهش است و سهم ما از بازار با افزايش مواجه خواهد بود و صادرات غير نفتي ما روند بهبود و پيشرفت را طي مي كند.


گلايه مندي صادركنندگان
وي در پاسخ به اين سوال كه ايا بودجه اي براي معرفي محصولات ايراني در نمايشگاههاي بين المللي در نظر گرفته شده عنوان كرد: نمايشگاههاي بين المللي ، محل نمايش توانمندي هاي صادراتي و ويترين توانمندي كشورهاست. صادركنندگان از شرايط اين امر در كشور گلايمند هستند و مدعي اند در اين خصوص حمايت آنچناني نشده اند.
 البته در سالهاي اخير نگاه دولت به اين امر بهتر شده و شاهد نمايشگاههاي خوبي بوده ايم . براي نمونه 9 تا 12 آبان نمايشگاهي در اينباره در جريان خواهد بود. دومین نمایشگاه توانمندی های صادراتی با توجه به سیاست های دولت تدبیر و امید 9 تا 12 آبان ماه سال جاری در مرکز نمایشگاه های بین المللی شهر آفتاب تهران برگزار می شود كه در راستای توسعه اقتصاد کشور اهدافی بلند مدت همچون حمایت از تولیدکنندگان داخلی، تولید ثروت، افزایش تولید صادرات محور، ایجاد فرصت های شغلی، افزایش صادرات غیر نفتی و ایجاد ارتباط بین صادرکنندگان برتر داخلی و هیئت های خارجی است.

چاره چيست؟
عضو هيئت علمي دانشگاه پيشنهادات خود براي توسعه صادرات را اينگونه عنوان كرد:  ایجاد ظرفیت‌های جدید در جهت توسعه صادرات غیرنفتی همواره از جمله راهبردهای بلندمدت کشور در عرصه اقتصاد در طول سال‌های اخیر بوده است. معافيت هاي درآمدي صادرات از پرداخت ماليات، تسهيل مسير براي سرمايه گذاري خارجي، لغو موانع سزمايه گذاري ، اعطاي اعتبارات كوتاه و بلند مدت با بهره معقول ، معافيت عوارض گمركي براي ماشين آلات توليدي، اجباري كردن رعايت استانداردهاي جهاني، شناخت دقيق بازارهاي صادراتي و ارتقا كيفيت محصولات صادراتي عواملي هستند كه كمك به سزايي به صادرات محوري محصولات و توسعه سهم صادراتي مي كنند.
 مساعدسازی محیط صادرات کالاها و خدمات با مساعدسازی محیط صادرات، ارتقای فناوری ، رقابت‌مندی اقتصادی ملی و مقرراتی و سیاست‌های تجاری در سطح ملی امكان پذير است. 
بعلاوه اينكه در خصوص رقابتمندی صادرات کالاها و خدمات، کاهش قیمت تمام‌شده صادرات کالاها و خدمات و بازنگری اصلاح و طراحی مجدد مشوق‌های صادراتی تاثيرگذاري آن را افزايش مي دهد. 
وي در ادامه توسعه صادرات را با عوامل زير امكان پذيرتر دانست: ارتقای زیرساخت‌های عمومی مناسب صادرات، همچنین ایجاد، توسعه و تجهیز زیرساخت‌های تخصصی صدور کالا و خدمات و ارتقای بسته‌بندی محصولات صادراتی و مدیریت اطلاعات تجاری.
ارسال نظرات
موضوعات روز