پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۶
یک متخصص گوش حلق و بینی از آسیب های ناشی از استفاده از هدفون و صداهای بلند به گوش خبر داد.
کد خبر: ۱۹۸۰۳
از بلاهایی که هدفون‌ها به سرتان می آورند چه می دانید؟

تیتر 20 - محمد مهدی سالم، جراح و متخصص گوش، حلق و بینی درباره آسیب های ناشی از هدفون به گوش گفت: هدفون یک تکنولوژی رایج است و نمی توان همه را از آن منع کرد، اما بایستی بطور صحیح از آن استفاده شود.

وی افزود: به طور کلی هدفون ها داخل یا روی گوش قرار می گیرند، معمولا افراد از این وسایل برای گوش دادن موسیقی و جدا کردن خود از محیط اطراف استفاده می کنند تا یک فضای شخصی را در هنگام راه رفتن در خیابان، مترو و اماکن شلوغ برای خود به وجود بیاورند.

در محیط های پر سر و صدا از هدفون استفاده نکنید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد:فرد برای فراهم کردن این فضا و جدا شدن از محیط پر سر وصدای اطراف، باید صدا را تا حدی بالا ببرد که فرد چیزی غیر از صدای هدفون را نشنود و این خطرناک است، به خصوص در استفاده مداوم، به دلیل برخورد مستقیم صدا به گوش می تواند آزاردهنده باشد.

وی با اشاره به سطح ایمن صوت برای گوش گفت: اگر سلول های شنوایی زیر این سطح قرار بگیرند، طبیعتا آسیب کمتری خواهند دید.

این متخصص گوش و حلق و بینی تاکید کرد: برای کسانی که در محیط های پر سر و صدا کار می کنند، حداکثر سطح مجاز بلندی صدای محیط هشتاد دسی بل در بازه‌ زمانی روزی هشت ساعت است.

وی افزود: هر فرد باید تخمینی از زمان کار با هدفون داشته باشد و بر اساس آن میزان صدا مناسب هدفون برای گوش را تنظیم کند، بر فرض اگر فرد از یک ساعت بیشتر کار می کند، شدت بلندی صدا باید کمتر از شصت درصد باشد.

وی با اشاره به کیفیت ساخت پایین هدفون ها گفت: این خود مزید برعلت می شود تا گوش آسیب ببیند، نوع هدفون ها مهم اند و کیفیت نباید پایین باشد.

سالم با اشاره به دو خصوصیت اصلی هدفون مناسب گفت: از خصوصیات هدفون خوب این است که باید توان تولید دقیق شدت صوت روی آن درج شده باشد، دوم اینکه باید توان حذف صدای محیط را داشته باشد.

مشکلات شنوایی با استفاده طولانی از هدفون

عضو هیئت علمی دانشگاه ایران هدفون‌هایی را مناسب در محیط های پر سر و صدا دانست که روی گوش قرار می گیرند و سر و صدای محیط را حذف می کنند، افزود: این اعتقاد وجود دارد اگر شما می خواهید شصت دقیقه از هدفون استفاده کنید، میزان بلندی صدا هم باید شست درصد توان هدفون باشد، هرقدر که زمان استفاده طولانی تر باشد صدای هدفون باید پایین تر بیاید تا این میزان آسیب زنندگی کمتر باشد.

سالم درباره‌ی انواع آسیب های استفاده از هدفون به گوش بیان کرد: کسی که مدام از هدفون استفاده می کند علاوه بر کاهش قدرت شنوایی دچار آسیب های دیگر گوش چون شنیدن صدای سوت هم ممکن است بشود، تشخیص ندادن صداهای مختلف در محیط های پر سر و صدا نیز از دیگر عواقب استفاده از هدفون ها به شکل نادرست است.

وی آسیب سلول های داخلی گوش را برگشت ناپذیر دانست و گفت: داخل گوش سلول هایی به نام "سلول های مویی" در حلزون شنوایی قرار دارند و وقتی این سلول ها آسیب ببیند و از بین بروند، امکان بازسازی و بهبود آنها وجود ندارد، بنابراین در استفاده از هدفون افراد بایستی مراقب باشند، سطح صدا را بالا نبرند و از قانون 60،60 تبعیت کنند تا احتمال آسیب کمتر شود./باشگاه خبرنگاران
ارسال نظرات
موضوعات روز