شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
یکی از مشکلاتی که انواع مرباها (حتی اگر ماده اولیه تولیدشان از میوه های تازه و سالم باشد) این است که شکر به کار رفته در این محصولات به تدریج کریستاله شده و ضمن غیر قابل مصرف کردن مربا، دوره ماندگاری آن را هم کوتاه می نماید.
کد خبر: ۱۹۹۷۹
سازوکار تولید مربا به تولید عسل نزدیک می شود

تیتر20 - یکی از مشکلاتی که انواع مرباها (حتی اگر ماده اولیه تولیدشان از میوه های تازه و سالم باشد) این است که شکر به کار رفته در این محصولات به تدریج کریستاله شده و ضمن غیر قابل مصرف کردن مربا، دوره ماندگاری آن را هم کوتاه می نماید. 

اما خوش بختانه با توسعه تکنولوژی تولید و فراوری محصولات غذایی در کشور بویژه خودکافی داخلی در زمینه تولید شربت ذرت یا فروکتوز این امکان را به تولید کنندگان محصولات غذایی از جمله مربا می دهد که به جای شکر از شیرین کننده ذرت یا فروکتوز استفاده کنند.

چند سال پیش از این به دلیل محدودیت این محصول و اتکای صنایع غذایی کشور به بیرون از مرزها، تولید مربا بیشتر اوقات به وسیله شکر معمولی صورت می گرفت اما در حال حاضر نیاز کشور به شربت ذرت به طور کلی برطرف شده است. 

شربت ذرت با فروکتوز بالا که در سال ۱۹۶۶ در ژاپن اختراع و در سال ۱۹۷۵ به بازار آمریکا معرفی شد، به عنوان یک شیرین کننده در غذاهای فرآوری شده استفاده می شود. این ماده در غذاهای فراوری شده شیرین و نوشیدنی های غیر الکلی، در درجه اول در ایالات متحده آمریکا استفاده می شود. 
در حال حاضر، کارخانجات زرفروکتوز که یکی از زیر مجموعه های «زر» است اولین و عمده ترین تولیدکننده فروکتوز در ایران است که چند سالی است با راه اندازی پالایشگاه غلات زر نه تنها نیاز های اولیه صنایع غذایی را به این ماده عمده تامین کرده بلکه بعد از سالها وابستگی کشور به خارج از مرزها، امکان صادرات فروکتوز تولید کشور را هم فراهم کرده است.

شربت فروکتوز از مشتقات قندی پالایشگاهی ذرت است که با توجه به نیاز کشور به شیرین‌کننده‌ها، وضعیت نامتعادل قیمت شکر و شرایط پیش آمده برای صنایعی همچون شیرینی و شکلات جایگزین مناسبی برای شکر محسوب می‌شود و می‌تواند نقش مؤثری در کنترل قیمت شیرین‌کننده‌ها نیز ایفا کند.

گفتنی است که شربت ذرت با فروکتوز بالا از ذرت اصلاح شده ژنتیکی ساخته شده است. برای تولید این محصول استراتژیک، در وهله اول ذرت برای تولید نشاسته آسیاب می شود و سپس نشاسته ذرت پردازش شده برای تولید شربت ذرت استفاده می شود. 

شربت ذرت از قند تشکیل شده و شیرین تر از مواد مشابه است. این محصول در طعم و مزه به قند ساکارز بیشتر شبیه است و گاهی گلوکز با استفاده از آنزیم به فروکتوز تبدیل می شود.

مطالعات نشان داده است که قند و شربت ذرت با فروکتوز بالا و اثرات آنها بر سلامت و سوخت و ساز بدن یکسان هستند و هر دو آنها زمانی که بیشتر مصرف شوند به طور جدی مضر هستند؛ بنابر این از این نظر تفاوتی بین شربت ذرت و قند معمولی وجود ندارد. 

از سوی دیگر تولید محصولات مربایی با استفاده از شیرین کننده مشتق از ذرت یا همان «شربت ذرت» مزیت مهمی دارد که باعث می شود مربا کریستاله نشده و ماندگاری بالایی داشته باشد. کریستاله نشدن همان خاصیتی است که در عسل تولید شده به وسیله زنبور عسل دیده می شود و یکی از نشانه مهم در تشخیص طبیعی بودن عسل است.

ارسال نظرات
موضوعات روز