جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۲
یادداشت
پس از مدت ها گمانه زنی، بالاخره مدیرعامل سایپا تغییر کرد تا دومین خودروساز بزرگ کشور سه ماه بعد از تشکیل دولت دوازدهم، با جا به جایی در صندلی مدیرعاملی اش مواجه شود.
کد خبر: ۲۰۰۳۷
سه چالش مهم مدیرعامل جدید سایپا!

تیتر20 - پس از مدت ها گمانه زنی، بالاخره مدیرعامل سایپا تغییر کرد تا دومین خودروساز بزرگ کشور سه ماه بعد از تشکیل دولت دوازدهم، با جا به جایی در صندلی مدیرعاملی اش مواجه شود.
بر اساس گزارش رسانه های خبری، محسن قاسم جهرودی جایگزین مهدی جمالی در سایپا شده و به زودی مراسم تودیع و معارفه آنها برگزار خواهد شد. البته این تنها تغییر ایجاد شده در سایپا نبوده، چه آنکه سید ابریشمی رییس هیات مدیره این شرکت نیز جای خود را به علیرضا بادکوبه ای داده است.
جدای از اینکه تغییر و تحولات انجام شده در سایپا از چه مسیری پیش رفته و توسط هیات مدیره انجام شده یا وزارت صنعت،معدن و تجارت، موضوع مهم دیگر اینجاست که جمالی چرا رفت و جهرودی با چه چالش هایی در کیلومتر 16 جاده مخصوص مواجه خواهد بود. 
برای پاسخ به این پرسش ها، ابتدا ببینیم جمالی در سایپا چه کرد و چه نکات منفی و مثبتی در کارنامه دو و نیم ساله وی به ثبت رسیده است. بدون شک مهمترین بخش از عملکرد جمالی در سایپا به اقدامات وی در حوزه مالی مربوط می شود، چه آنکه این مدیر جوان توانست با طرح های مقطعی خود، سایپایی ها را از بحران مالی دور کند. البته انتقاداتی نیز به این طرح ها به خصوص طرح اتوخدمت که بار مالی فراوانی را برای سایپا ایجاد کرد، مطرح شد و حالا خیلی ها بر این باورند که ترکش های آن نصیب مدیرعامل جدید خواهد شد.
اما در بین دیگر اقدامات جمالی، شاخص ترین آنها به عقد تفاهم نامه همکاری مشترک سایپا با سیتروئن برمی گردد. 
طی این تفاهم نامه که به قرارداد تبدیل خواهد شد، سایپا با سیتروئن تشکیل جوئینت ونچر خواهند داد و همچنین نصف سایت کاشان (متعلق به سایپا) در اختیار خودروساز فرانسوی قرار می گیرد. 
بازگرداندن کیا به ایران به واسطه مونتاژ سراتو و همچنین عرضه خودرویی جدید به نام کوئیک را نیز می توان از دیگر اقدامات مهم جمالی در دومین خودروساز بزرگ ایران دانست که البته عمر مدیریت وی به عرضه کوئیک قد نداد.
اما با رفتن جمالی و آمدن جهرودی، پرسش مهم دیگر اینجاست که مدیرعامل جدید با چه چالش هایی روبرو بوده و چه مسائلی می تواند در اولویت کاری وی قرار گیرد. 
در این بین به نظر می رسد، تعیین تکلیف تفاهم نامه همکاری مشترک با سایپا و همچنین تصمیم گیری در مورد طرح های مالی دوران جمالی، از جمله اولویت های مهم جهرودی به شمار می رود. ازآنجاکه توافق هسته ای و برجام فرصت مناسبی را برای مشارکت های خارجی در صنعت خودرو ایجاد کرده، تعیین تکلیف نهایی تفاهم نامه سایپا و سیتروئن از اهمیت فراوانی برخوردار است و بنابراین مدیرعامل جدید این شرکت بدون شک وارد این چالش خواهد شد. 
طبعا اگر جهرودی بتواند کار ناتمام جمالی را تکمیل و همکاری مشترک با سیتروئن را وارد فاز اجرایی کند، این موضوع می تواند به ادامه حیات وی در کیلومتر 16 جاده مخصوص کمک زیادی بکند.
مورد مهم بعدی اما به طرح های مالی سایپا در دوران جمالی برمی گردد، به نحوی که نگرانی هایی در مورد اثرات منفی طرح های مربوطه در این شرکت وجود دارد و بنابراین جهرودی می تواند تدبیری برای این چالش اندیشیده و دغدغه سهامداران دومین خودروساز بزرگ ایران را برطرف کند. 
در بین دیگر چالش های مدیرعامل جدید سایپا اما می توان به تعیین تکلیف سایت بن رو اشاره کرد، سایتی که طبق قرارداد رنو و ایدرو، باید به این خودروساز فرانسوی واگذار شود اما جمالی اجازه این کار را نداد. در این شرایط، تصمیم جهرودی در مورد بن رو از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است و باید منتظر ماند و دید وی سایت موردنظر را در عوض بدهی هایش به ایدرو، واگذار می کند یا مانند جمالی آن را نگه خواهد داشت.
       

ارسال نظرات
موضوعات روز