جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵
"تیتر20" بررسی می کند
بانكهاي داخلي كشورمان بايد بدانند بدون تکنیک های جدید بانکداری نمی توان براحتی به بانک های جهانی متصل شد و این عقب ماندگی زمینه مبادلات تجاری بین المللی را نیز با مشکل مواجه می کند.
کد خبر: ۲۰۳۰۱

پایان دوران خدمات بانكي شعبه محور/گذار از بانکداری الکترونیک به بانکداری دیجیتال!


تیتر20 - دنيای تكنولوژي در بحث اطلاعات و ارتباطات روز دنيا در خدمت سيستم‌های مختلف است كه در راس آن بانك‌ها قرار دارند و يكي از رويكردهای آن، بانكداری الكترونيك و ديجيتال است كه به واسطه افزايش تعاملات اقتصادی كشورها، هر روز بر اهميت آن افزوده می شود. اين امر تنها نياز يك كشور محسوب نمي شود بلكه ضرورتي اجتناب ناپذير است كه براساس تكنولوژی روز دنيا در راستای كاهش بروكراسی نظام بانكی، راهكارهای راحت‌تری در برقراری ارتباط مالی و اقتصادی پيش‌روی افراد قرار داده است.

اين امري غير قابل انكار است كه هر سازماني برای بقا نيازمند حركتي همراه با نوآوری است. تجربه بانكهای موفق در جهان به عنوان یك نمونه از موسسات خدماتی نشان داده است كه این بانكهـا ضمن بهره گیری از امتیازهای كوتاه مدت نوآوری، برنامه ای راهبردی برای نوسازی خود فراهم كـرده اند.

مدیران بانكهاي موفق جهاني برای كسب موفقيت بيشتر و پيشتازي در اين عرصه همزمان به دو وجه اين موضوع پرداخته اند. در وهله اول اينكه در بهبود توان رقابتی كوتاه مدت خود می كوشنـــد و كارایی بانك را افزایش می دهند ، هرچند كه در اين راستا به اين نكته توجه دارند كه كارایی بالا به تنهایی پیروزی درازمدت را تضمین نمی كند. دوم آنكه برای به دست آوردن پیروزی پایدار، مدیران بايد در شناخت زمان و مكان نوآوریهای پرمخاطب و سازنده اي داشته باشند.

اين موضوع اگرچه سالهاست در كشورهاي پيشرفته از اولويت بررسي خارج شده اما در ایران هنوز پدیده ای جدید به حساب می آید و از نظر برخی کارشناسان نظام بانکی کشور هنوز آنطور که باید و شاید به روز نشده است. چراكه كشورهاي توسعه يافته از مرحله بانكداري الكترونيك گذشته اند و در حال ارتقاي كيفيت سيستم بانكداري ديجيتال خود هستند.

بانكهاي داخلي كشورمان نيز بايد بدانند بدون تکنیک های جدید بانکداری نمی توان براحتی به بانک های جهانی متصل شد و این عقب ماندگی زمینه مبادلات تجاری بین المللی را نیز با مشکل مواجه می کند. از همين رو پیوستن به سیستم های بانکداری جهانی ما را مجبور به بروزرسانی تکنولوژی های مان دراین زمینه می کند و پیشرفت بانکداری الکترونیک را سرعت می بخشد و در نهايت ما را وارد فاز تازه اي با عنوان بانكداري ديجيتال مي كند.

در اين شرايط كه بانكها براساس تجربیات قبلی کاربرها ، تحليلي از رفتار آنها دارند خدمات متنوع تری را به مشتری ارائه مي كنند. در حقیقت از میان صدها محور موجود، آنهایی را که نزدیک به خواست مشتریان باشد را انتخاب می كنند.

يكي از مزيتهايي كه بانكداري ديجيتال را بر بانكداري الكترونيك ارجح مي كند اين موضوع است كه یکپارچه سازی کانال ها را ممكن مي كند. یکپارچه کردن کانال به اين معني است در حال حاضر کانال ATM، POS، بانکداری الکترونیک و موبایل بانک و ... هر کدام جدا از هم کار می کنند و اما بانکداری دیجیتال این امکان را برای ما فراهم می آورد که ما با یک پارچه سازی کانال ها شاهد این موضوع باشیم که تغییر در هر کدام از این کانالها، در همه آنها اعمال بشود.

در اين حالت امكان دارد خیلی از فعالیتهای شعب و پرسنل آن توسط ماشين ها انجام شود. شعب بیشتر به صورت مارکتینگ، بازاریابی و مشاوره در خواهند آمد. یک سری از شعب به شکل سلف سرویس خواهند شد و پرسنل در شعب بانكها تنها نقش راهنما را خواهند داشت و مشتریان به فراخور نیاز از دستگاههای مختلف استفاده خواهند کرد.

انتقادي سازنده؛ نوآوري در بانكداري نداريم

در اين خصوص فرهاد اینالوئی، معاون فن آوری اطلاعات بانک ایران زمین معتقد است: در حال حاضر سرویسهای ارایه شده از سوی بانک‌ها شبیه هم شده و نوآوری در آنها وجود ندارد و راهکار تغییر این روند، حرکت به سمت بانکداری دیجیتال و بانکداری باز است. 

بانکداری الکترونیک یک بانکداری سنتی است. در حقیقت روشی که در آن بانک محصولی را تولید و در اختیار مشتری برای مصرف قرار دهد دیگر در حال منسوخ شدن است.


ايران در حال گذار از بانكداري سنتي است

دکتر محمد مراد بیات، مدیر عامل مرکز فابا در خصوص بانكداري ديجيتال به خبرنگار تيتر20 گفت : خدمات بانكهاي داخلي كاملا مشابه هم است و دليل اصلي آن اين امر است كه خدمات بانكي بر محور شعب كار مي كنند . اين شعبه ها هستند كه سرويس مي دهند . اين در حاليست كه دنيا به سمت بانكداري ديجيتال و حضور پلتفرم ها مي رود. در بانکداری دیجیتال ما دیگر محصولی نمی سازیم، در حقیقت زیر ساخت تولید محصول را در اختیار سایرین قرار می دهیم و به دنبال تولید محصول نیستیم. ما خدمات بانکی را آماده می کنیم و دیگران با استفاده از این خدمات برای مشتریان سرویس می سازند. محصولات در بانکداری دیجیتال باید برای مشتریان شخصی سازی شود، یعنی مشتری بتواند نیازش را بفرستد و ما بتوانیم در سیستم خودمان برای مشتری یک محصول اختصاصی تولید کنیم.

با توجه به اينكه در بانکداری دیجیتال بانک توان خود را برروی تأمین و گسترش زیر ساختها قرار می دهد ، شرکت‌های فین‌ تکی با درک نیاز مشتری، محصولی تولید می کنند که هم مشتریان بانک از آن منتفع می شوند و هم مشتریان دیگری به بانک معرفی و از این محصول استفاده خواهند کرد، این روش امروز بانکداری در دنیاست. در اين باره بيات عنوان كرد: با توجه به شرايط روز بانكداري دنيا ما در حال گذار از بانكداري سنتي هستيم و هنوز وارد بانكداري ديجيتال نشده ايم ولي براي اينكه با جهان همسو شويم بايد سرعت خود را در اين مسير افزايش دهيم.

بانك ايران زمين؛ بانك ديجيتال

با توجه به اينكه ديجيتالي شدن سيستم بانكي از اهداف بانكهاي داخلي است، بانك ايران زمين در اين راه قدم گذاشته و تاكنون نيز موفق عمل كرده است.

در اين خصوص سید محمدحسیناستاد،مدیر روابط عمومیبانک ایران زمین به خبرنگار تيتر20 گفت: با توجه به رشد و فراگير شدن تكنولوژي، نيازها و خدمات تغيير كرده و هر صنفي موظف است متناسب با سرعت فناوري ‌حركت كند. اين امر در بانكداري نيز صدق مي كند. ما در بانك متناسب با نياز مشتري سرويس ها را فراهم مي كنيم. اين در شرايط اخير به شكلي متفاوت خواهد بود به نوعي كه با توجه به نياز هر منطقه و هر شخص پاسخگويي ها از طرف بانك متفاوت است.

استاد افزود: هدفگذاری بانک کسب رضایت مشتریان بانك ايران زمين است و هر اتفاقی که در بانک رخ می دهد تنها و تنها با هدف خدمت به ملت بوده و قصد ما این است که برای مشتریان خود ارزش افزوده ایجاد کنیم تا از بودن در ایران زمین منفعت بیشتری كسب نمایند. ما به دنبال تحول ساختاری در نظام بانک هستیم و افتتاح اولین شعبه بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین آغاز گر این تحول بنیادین خواهد بود.
واين بانك  مقدمات ايجاد بانكداري ديجيتال را فراهم كرده است.

وی عنوان كرد: بانك ایران زمين برای جهش به سوی بانکداری نوین در شعبه میدان ولی عصر به عنوان اولین و تنها شعبه دیجیتالی کشور، کار خود را آغاز کرده است.

ويدر مورد آغاز به کار اولین شعبه بانکداری دیجیتال بانک ایران زمین گفت: دنیا به سمت بانکداری دیجیتالی حرکت کرده و بانک ها به یک مجموعه سرویس محور تبدیل شده اند و ایران زمین نیز در افق ۱۴۰۰ به دنبال رتبه اول بانکداری دیجیتال در ایران است.

هدف اصلی ما تحقق برنامه ای با نام طرح تحول یا پرواز است که افق پیش روی بانک ایران زمین را برای سال ۱۴۰۰ معین می کند. ایران زمین قصد دارد تا سال ۱۴۰۰ تمام شعبی که از لحاظ فیزیکی امکان دیجیتالی شدن را دارند به این سو سوق دهد.در حال حاضر نيز خانه ایران زمین در شعبه دیجیتالی میدان ولی عصر طوري است كه مشتریان با حضور در این خانه می توانند از امکاناتی نظیر تبلت و ال سی دی های تاچ استفاده کرده و کلیه خدمات اینترنتی و گرفتن اطلاعات را به صورت آنلاین دریافت کنند.

ارسال نظرات
موضوعات روز