پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳
با اعلام تداوم حراج‌های سکه تا اطلاع ثانوی، اگرچه تا حدودی دلالان از بازار پا پس کشیدند، اما هنوز هم حباب قیمتی به صورت کامل تخلیه نشده و بر اساس محاسبات، سکه حدود ۱۵۰ هزار تومان حباب دارد.
کد خبر: ۲۰۳۳۲
قیمت واقعی سکه چقدر است؟

تیتر 20 - با گذشت یک روز از شروع حراج سکه، اگرچه دلالان تا حدودی پا پس کشیده‌اند، اما هنوز هم حباب قیمتی در این بازار به چشم می‌خورد. بانک مرکزی اعلام کرده تا زمان تخلیه کامل این حباب قیمتی، حراج‌ها را ادامه خواهد داد. در این میان آنگونه که برخی مقامات مسئول می‌گویند ممکن است که قیمت سکه در روزهای آینده در حراج‌ها کاهش پیدا کند و همین امر به تدریج حباب را تخلیه خواهد کرد؛ پس بازار سکه دیگر جذابیتی برای سوداگری نخواهد داشت.

فعالان بازار از حراج سکه می‌گویند

آنگونه که فعالان بازار سکه و طلا می‌گویند: فروش‌ها در بازار به صورت نسبی افزایش پیدا کرده و در برخی صرافی‌هایی که حتی خرید سکه ندارند، فروش هم نسبت به روزهای گذشته به شدت کاهش یافته است. یکی از فعالان بازار سکه به خبرنگار مهر می‌گوید: اعلام خبر حراج سکه به صورت روانی بر خریداران اثر گذاشته و از چهارشنبه هفته گذشته، تب خریدها در بازار فروکش کرده است.

وی می‌افزاید: بر اساس برآوردها، در روزهایی از معاملات هفته گذشته، سکه حدود ۱۹۰ هزار تا ۲۱۰ هزار تومان حباب داشته است و همین امر سبب شده تا مردم تهییج شوند که به عنوان سرمایه‌گذاری، سکه بخرند و نگاه دارند، اما باز هم طبق روال معمول، دارندگان سرمایه‌های خرد ضرر کرده و آسیب دیده‌اند؛ اگرچه دلالان هم از بازار پا پس کشیده‌اند.

روز اول؛ ۱۰۴۰ قطعه سکه تمام و ۸۴۰ قطعه نیم سکه فروخته شد

البته شبهاتی نیز در رابطه با حراج سکه از سوی برخی کارشناسان و فعالان بازار مطرح می‌شود و آن اینکه، دولت به منظور جمع آوری نقدینگی از بازار قصد دارد که حراج سکه انجام دهد؛ موضوعی که از سوی سعید سلیمانی، مدیرعامل بانک کارگشایی تکذیب می‌شود؛ او می‌گوید که بانک کارگشایی به عنوان بانک عامل، با حراج سکه قصد دارد که حباب قیمت بازار را تخلیه کند؛ چراکه اکنون سکه در بازار با حباب مواجه است.

در این میان، امروز هم قرار است که دوباره سکه تمام بهار آزادی و نیم سکه به حراج گذاشته شود و البته ممکن است که طی روزهای آینده، ربع سکه نیز به سبد حراج اضافه شود.

گزارش میدان خبرنگار مهر حاکی است که قیمت سکه در بازار بعد از اولین روز حراج، ۶۰ هزار تومان کاهش یافت. به این معنا که پیش از آغاز حراج‌، قیمت یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان بود که پس از پایان ساعت حراج، در عصر روز شنبه، قیمت بازار به یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان کاهش یافت.

بررسی‌های مهر حکایت از آن دارد که روز شنبه ، تا پایان حراج ۱۰۴۰ قطعه سکه تمام بهار آزادی و ۸۴۰ قطعه نیم سکه فروخته شده است و قرار است که امروز هم این حراج به جای تعطیلی فردا(دوشنبه ششم آذرماه) ادامه یابد. البته نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در حراج دیروز بانک کارگشایی، یک میلیون و ۲۸۸ هزار تومان و نیم سکه ۶۴۵ هزار تومان بوده است.

دیروز پس از پایان حراج در بانک کارگشایی، در سطح بازار  قیمت نیم سکه و ربع سکه هم با کاهش مواجه شد؛ به طوری که قیمت هر نیم سکه ۲۰ هزار تومان کاهش یافت و به ۶۹۴ هزار و ۸۷۴ تومان رسید. در عین حال هر ربع سکه با کاهش ۷ هزار تومانی به ۳۹۴ هزار و ۹۲۸ هزار تومان رسید و هر سکه یک گرمی هم ۲۶۱ هزار و ۹۵۲ تومان عرضه شد.

حباب سکه چطور محاسبه می‌شود؟

بر اساس محاسبات، یک سکه تمام بهار آزادی، هشت گرم و ۱۳۰ سوت طلای ۲۲ عیار دارد که اگر فرض کنیم هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار، ۱۲۶ هزار تومان باشد؛ این ۱۲۶ هزار تومان تقسیم بر ۷۵۰ ضرب در ۹۰۰ خواهد شد تا قیمت یک گرم طلای ۲۲ عیار مشخص شود که البته باید برای سکه، حق ضرب ۴۰ هزار تومانی را هم در نظر گرفت. پس بر اساس این محاسبات، سکه تا پیش از این حدود ۱۹۰ هزار تومان حباب داشته است.

 باید منتظر ماند تا با تداوم حراج سکه، حباب قیمت به طور کامل تخلیه شود./مهر
ارسال نظرات
موضوعات روز