پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
با شروع فاز دوم اجرای طرح رجیستری موبایل، فرآیند ثبت شناسه گوشی های آیفون در شبکه مخابراتی کشور برای تشخیص اصالت و قاچاقی نبودن آن، آغاز شد.
کد خبر: ۲۰۶۹۲
گوشی های قاچاق را چگونه شناسایی کنیم؟

تیتر 20 - مرحله اصلی طرح رجیستری موبایل با ثبت مدلهای مختلف گوشی و تبلت برند اپل از امروز ۱۴ آذرماه آغاز شده است و تا دو ماه آینده، سایر برندهای گوشی و تبلت نیز مشمول این طرح خواهند شد.

با اجرای طرح ثبت تلفن های همراه در شبکه ارتباطی کشور، امکان قاچاق گوشی و ورود غیرمجاز تجهیزات سیم کارت خور از بین خواهد رفت.

نحوه تشخیص اصل و یا تقلبی بودن گوشی

تمامی خریداران گوشی و تبلت اپل در هنگام خرید باید از اصالت آن مطمئن شوند؛ نحوه تشخیص اصل و یا قاچاقی بودن گوشی به این صورت است که خریدار باید در ابتدا شناسه ۱۵ رقمی (IMEI) را که روی جعبه دستگاه قابل مشاهده است، به شماره ۷۷۷۷ پیامک کند و یا با استفاده از کد دستوری  #۷۷۷۷* و انتخاب گزینه استعلام اصالت، قبل از خرید و پرداخت هزینه، از اصالت گوشی مطمئن شود.

پس از این مرحله گوشی و یا تبلت خریداری شده باید در شبکه اپراتوری نیز فعال شود که برای این کار خریدار باید کد فعال سازی (Activation Code) را در هنگام خرید از فروشنده دریافت کند؛ به خریداران توصیه می شود برای پیشگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی، کد فعال سازی را بلافاصله استفاده و دستگاه را فعال کنند.

برای این فعال سازی لازم است خریدار کد دستوری #۷۷۷۷* را شماره‌گیری کرده و عدد مربوط به گزینه فعال سازی را انتخاب کند. پس از آن شناسه بین‌المللی ۱۵ رقمی (IMEI) گوشی، کد فعال سازی مربوط به آن و شماره سیم‌کارتی که می خواهد از آن استفاده کند را به ترتیب وارد ‌کند. پس از تائید اطلاعات وارد شده، پیام موفقیت‌آمیز بودن فرایند، روی صفحه گوشی دیده می شود.

خریداران توجه داشته باشند که تمامی مراحل استعلام باید از طریق خودشان صورت گیرد و پس از اطمینان از اصالت گوشی مورد نظر و قانونی و استاندارد بودن آن، تلفن همراه مورد نظر خود را خریداری کنند.

نحوه تطبیق شناسه گوشی با شناسه درج شده روی جعبه

خریداران پس از خرید گوشی تلفن همراه و یا سایر کالاهای سیم کارت خور بهتر است با شماره گیری کد دستوری #۰۶#* ، شناسه بین المللی ۱۵ رقمی (IMEI) گوشی را دریافت کرده و آن را با شناسه ثبت شده روی جعبه دستگاه مطابقت دهند و از یکسان بودن آن مطمئن شوند.

توجه به این نکته نیز ضروری است که گوشی های دو سیم کارته دارای دو شناسه IMEI و گوشی های چند سیم کارته دارای چند IMEI هستند.

از سوی دیگر کاربران باید به این نکته توجه کنند که پس از فعال سازی، تلفن همراه فقط روی سیم‌کارت فعال شده، قابلیت استفاده از شبکه را خواهد داشت و در صورتی که دارنده گوشی یا تجهیز بخواهد از سیم‌کارت دیگری استفاده کند باید فرایند انتقال بهره‌بردار را با شماره گیری کد دستوری #۷۷۷۷* و ارسال عدد مربوط به گزینه انتقال بهره‌بردار انجام دهند؛ در غیر اینصورت تلفن همراه روی سیم‌کارت جدید فقط به مدت ۳۰ روز قابل استفاده خواهد بود.

درهمین حال گوشی های اپل که در حال حاضر در شبکه اپراتورها فعال هستند، درصورت تعویض سیم کارت باید فرایند انتقال مالکیت را انجام دهند.

به سرشماره «همتا» توجه کنید

خریداران باید توجه داشته باشند که ثبت رجیستری هیچ هزینه ای ندارد و تمامی پیامک‌های مربوط به استعلام گوشی و اطلاع رسانی در این باره تنها با سرشماره HAMTA برای مشترکان ارسال می‌شود و اگر پیامکی با سرشماره دیگری در پاسخ به کاربر ارسال شود، جعلی بوده و به هیچ وجه قابل استناد نیست.

خریداران حتما پس از خرید دستگاه، فاکتور رسمی با مهر فروشگاه که شماره شناسه ۱۵ رقمی (IMEI) دستگاه روی آن درج شده را از فروشنده دریافت کنند و درصورت بروز هرگونه مشکل در مورد غیرقانونی بودن گوشی یا تجهیز، فروشنده پاسخگو خواهد بود.

مسافرانی که از خارج از کشور گوشی تلفن همراه یا تجهیز دارای سیم کارت خریداری کرده و به همراه خود وارد کشور می کنند، باید شناسه بین المللی ۱۵ رقمی (IMEI) تجهیز خریداری شده را در گمرک محل ورود خود ثبت کنند. مسافران در هنگام ثبت شناسه گوشی تلفن همراه خود باید عوارض گمرکی آن را پرداخت کرده و رسید آن را نزد خود نگهداری کنند و در آخر، پس از دریافت کد فعال سازی از وزارت صنعت، معدن و تجارت، باید آن را در سامانه همتا به آدرس Hamta.ntsw.ir ثبت کنند.

عوارض گمرکی و ارزش گذاری کالای مسافری براساس ارزشهای ثبت شده در سامانه TSC به آدرس tsc.irica.co انجام می شود.

این شماره ها را به خاطر بسپارید

در فرآیند ثبت و شناسه دار کردن گوشی های تلفن همراه، برای اعلام شکایت و یا پیگیری مشکلات احتمالی، سامانه ۱۲۴ و مرکز تماس ۰۹۶۳۶۶ اعلام شده است.

خریداران می توانند درصورت برخورد با هرگونه مشکل و یا شکایت در زمینه استعلام، انتقال مالکیت، هزینه، فعال‌سازی، جعل در فاکتور و شماره سریال تجهیز و مشکلات گمرکی با سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، مرکز تماس طرح با شماره ۰۹۶۳۶۶ و یا شماره ۱۳۵ سازمان تعزیرات حکومتی تماس گرفته و یا به پورتال سازمان تعزیرات مراجعه کنند.

برای شکایت از مشکلات فنی شامل دریافت نکردن سرویس از شبکه تلفن همراه باوجود طی تمام مراحل فعال‌سازی و دریافت پیامک تائیدیه فعال شدن گوشی، موضوع باید به مرکز تماس طرح به شماره ۰۹۶۳۶۶ اعلام شود.

درنهایت اینکه کاربران تلفن همراه توجه داشته باشند که گوشی یا تبلت سیم‌کارت خور که از مبادی قانونی وارد کشور نشده و شناسه IMEI آن ثبت نشده باشد، پس از گذشت یکماه قطع شده و به هیچ عنوان در شبکه اپراتورهای کشور قابل استفاده نخواهد بود./مهر
ارسال نظرات
موضوعات روز