پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
برخی از رانندگان عادت دارند برای روشن کردن خودرو ابتدا پدال کلاچ را فشار می‌دهند و بعد خودرو را استارت می‌زنند. با توجه به آنکه پیش از استارت زدن، با جابجایی دسته دنده می‌توان از خلاص بودن خودرو اطمینان حاصل کرد، سؤالی که معمولاً پیش می‌آید آن است که آیا گرفتن کلاچ در زمان روشن کردن خودروهای دنده دستی لازم است یا خیر؟
کد خبر: ۲۰۷۳۵
گرفتن کلاچ پیش از استارت زدن خودرو

تیتر 20 - همان‌طور که می‌دانید وظیفه سیستم کلاچ انتقال قدرت میان موتور خودرو و گیربکس و قطع آن در زمان لازم است. به‌صورت عمومی تصور بر این است که وقتی دنده در وضعیت خلاص قرار دارد هیچ نیروی اضافه‌ای بر روی موتور نیست چراکه کلاچ عملاً نیرو را از موتور خودرو می‌گیرد اما در سمت دیگر نیرو منتقل نمی‌شود ولی واقعیت آن است که مجموعه کلاچ خودرو حتی در شرایط خلاص بودن دنده‌ها نیز باری را بر موتور خودرو تحمیل می‌کند.

این بار تحمیل شده البته بسیار اندک است و به همین دلیل به‌طور معمول نیازی به گرفتن کلاچ در هنگام روشن کردن خودرو نیست اما در مورد خودروهایی که باتری ضعیفی دارند و یا در هوای بسیار سرد، به دلیل آنکه مجموعه روغن‌های به کار رفته در مسیر انتقال قدرت غلیظ‌تر شده‌اند، کلاچ نیروی اضافه بیشتری را به موتور خودرو وارد می‌کند و به همین دلیل توصیه می‌شود در زمستان برای روشن شدن بهتر خودرو کلاچ بگیرید. البته در مورد خودروهایی که موتور آن‌ها به‌خوبی تنظیم شده است و وضعیت باتری مناسبی دارند نیازی به این کار نیست اما بسیاری از رانندگان برحسب عادت در هنگام روشن کردن خودرو کلاچ می‌گیرند.

این مسأله به‌ویژه در مورد خودروهای قدیمی‌تر عمومیت بیشتری دارد و به همین دلیل برای چنین خودروهایی توصیه می‌کنیم در روزهای سرد زمستان، پیش از روشن کردن خودرو پدال کلاچ را فشار دهید. در مورد سایر خودروها اگر استارت خودرو به‌خوبی عمل می‌کند و خودرو در هوای سرد به‌راحتی روشن می‌شود نیازی به این کار نیست اما فشردن پدال کلاچ کمی از بار روی سیستم استارت کم می‌کند و بی‌ضرر است./ خودروپلاس
ارسال نظرات
موضوعات روز