پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۰
تازه‌وارد در برابر قهرمان
این مقایسه‌ای بین گران‌قیمت‌های بازار نیست اما شاید به نوعی بتوان آن را مصافی گران در نظر گرفتن زیرا شاسی‌بلندی اروپایی در برابر خودرویی قرار می‌گیرد که همواره آمار فروش را تحت تسلط خود داشته و رکوردهای فراوانی بر جای گذاشته است.
کد خبر: ۲۰۷۶۸
مزدا CX-5 بخریم یا پژو 3008؟

تیتر 20 - خب یک طرف مقایسه پژو 3008 کاملاً جدید است که توانسته عنوان خودروی سال اروپا را به خود اختصاص دهد و اولین شاسی‌بلندی باشد که مفتخر به دریافت چنین عنوانی می‌شود.

در طرف دیگر رینگ حریفی بزرگی با نام مزدا CX-5 قرار دارد که تقریباً همیشه در صدر جدول فروش بوده است. این خودرو یکی از بهترین گزینه‌های کلاس بسیار شلوغ شاسی بلندهای میدسایز می‌باشد.

مزدا جلوه دیگری به این کلاس خودرویی بخشیده است. نسل جدید CX-5 که اوایل سال جاری عرضه شده قبلاً هیوندای توسان را از نظر میزان فروش شکست داده و به رتبه اول پرفروش‌ترین خودرو دست یافته است. مزدا همچنان به دنبال خریداران جدید با خودرویی دلپذیر است.

اما پژو چه؟ خب این برند فرانسوی امیدوار است که خریداران ظاهربین (منظور افرادی که به ظاهر خودرو اهمیت بیشتری می‌دهند) به نسل جدید 3008 دقت بیشتری بکنند. این خودروی جدید بسیار عضلانی‌تر و جذاب‌تر از مدل قبلی بوده و تجهیزاتی دارد که با برترین‌های کلاس برابری می‌کند. خب هر دو بوکسور ما دیوانه‌وار رجز می‌خوانند!

کدام خودرو برتر است؟ ما نسخه‌های فول دیزلی هر دو شاسی‌بلند میان‌سایز را در برابر یکدیگر قرار داده‌ایم تا بفهمیم کدام‌یک عملکرد بهتری دارد. خب پس حتماً با ما همراه باشید!

قیمت و مشخصات

مزدا CX-5 بخریم یا پژو 3008؟

در کدام دنیا یک مزدای فول گران‌تر از یک پژوی پرچم‌دار خواهد بود؟ در دنیایی که شاسی بلندها ضرورتاً فاقد سیستم چهار چرخ محرک هستند.

این موضوع دقیقاً درباره پژو 3008 صدق می‌کند. این خودرو تنها به‌صورت دیفرانسیل جلو ارائه شده و تعریف شاسی بلندها را به محدودیت‌های خود گسترش داده است. نسخه چهار چرخ محرکی از این خودرو وجود نداشته اما این محدودیت برای برخی از خریداران می‌تواند جذاب باشد.

اما نمی‌توان به راحتی پژو را کنار گذاشت. 3008 اگرچه دیفرانسیل جلو بوده اما احتمالاً شما از جمله افرادی هستید که می‌خواهند در پیست همه را شکست دهند اما هرگز از نزدیکی پیست هم رد نمی‌شوند!

قبلاً بررسی‌های تخصصی زیادی از مزدا CX-5 در پدال منتشر شده و البته پژو 3008 را نیز بررسی کرده‌ایم اما بیایید نگاهی نزدیک‌تر به دو نسخه CX-5 Akera دیزل چهار چرخ محرک و 3008 GT دیزل بیندازیم.

اگرچه از نظر قیمت‌گذاری تفاوت چندانی وجود ندارد اما با پژو با قیمت زیر 50 هزار دلار استرالیا (49490 دلار) مزیت روانشناسی نسبت به قیمت 50410 دلاری مزدا نشان می‌دهد.

در بخش دیگر به آپشن ها می‌رسیم. خب مزدا اصلاً آپشنی ندارد! حتی رنگ متالیک نیز به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود. پژو؟ رنگ آبی متالیک بهای 690 دلاری داشته درحالی‌که تریم چرم ناپا را باید با 2700 دلار خرید. همچنین پکیج درب پشتی برقی و سقف سانروف شیشه‌ای نیز 2500 دلار به بهای خودرو اضافه می‌کنند.

بحثی که به وجود می‌آید این است که مزدا تجهیزات استاندارد بهتری دارد. مزدا به‌صورت استاندارد دارای سانروف است که اگرچه پانورامیک نیست اما خریداران از آن استقبال می‌کنند. این خودرو همچنین دارای درب پشتی برقی استاندارد است. تمامی رنگ‌ها نیز بدون مبلغ اضافی قابل انتخاب هستند.

برخی از تشابهات در بحث مشخصات بین دو خودرو وجود دارد. هر دو شاسی‌بلند دارای چراغ‌های جلوی تمام LED با نوربالای خودکار هستند که برای رانندگی در شب عالی بوده و البته باید به برف‌پاک‌کن و چراغ‌های خودکار و آینه‌های دید وسط با تیره شوندگی خودکار نیز اشاره کنیم. CX-5 و 3008 دارای سیستم ناوبری، رادیو دیجیتال DAB، کنترل صوتی، سیستم تهویه دو ناحیه‌ای، ورودی هوا برای صندلی عقب، ورود و استارت دکمه‌ای و مه شکن‌های LED هستند.

لیست تجهیزات استاندارد نسخه‌های پرچم‌دار هر دو خودرو نزدیک به هم بوده و شامل کروز کنترل تطبیقی با هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری خودکار، دستیار حفظ خودرو بین خطوط، پایش نقاط کور و 6 کیسه هوا می‌باشد. مزدا علاوه بر تجهیزات فوق دارای هشدار ترافیک عقب و سیستم ترمز خودکار در دنده‌عقب است که باعث مزیت نسبی آن در مقایسه با پژو می‌شود.

از طرف دیگر برخی تکنولوژی‌ها در پژو وجود دارد اما در مزدا دیده نمی‌شود. از جمله این‌ها می‌توان به سیستم دوربین محیطی هوشمندی اشاره کرد که با حسگرهای پارک ترکیب شده و صفحه‌نمایش را بسته به محدوده حسگر داخل خود تنظیم می‌کند. متأسفانه رزولوشن این صفحه‌نمایش پایین است. 3008 همچنین دارای پارک نیمه‌خودکار خودرو بوده و با اپل کارپلی و اندروید اتو عرضه می‌شود. این تجهیزات در مزدا وجود ندارند.

CX-5 با هدآپ دیسپلی و صندلی‌های جلوی برقی پیش می‌افتد و پژو تنها دارای صندلی راننده برقی است. البته صندلی راننده 3008 دارای ماساژور می‌باشد.

کابین

مزدا CX-5 بخریم یا پژو 3008؟

کمبودی در کابین پژو 3008 دیده نمی‌شود. در واقع می‌توان گفت پژو قواعد بازی را در این بخش تغییر داده است.

البته این بار بیش از آنکه از فرمان خودرو متنفر باشیم بیشتر آن را دوست داریم و در جلوی خود با پشت آمپرهای دیجیتال فوق‌العاده‌ای روبرو می‌شویم. فضایی که راننده را دربرمی گیرد برای کلاس شاسی بلندهای خانوادگی واقعاً منحصربه‌فرد است.

تنها به کابین 3008 نگاه کنید. شاید چرم بکار رفته به‌صورت آپشن در دسترس باشد اما زیبا بوده و ظاهری مشابه آلکانترا روی درب‌ها دارد. صفحه‌نمایش 12.3 اینچی روبروی راننده نیز بسیار زیباست. این مورد در تمامی مدل‌ها وجود دارد.

کنسول مرکزی پژو تنها چیزی بیش از یک تمرین استایل بوده و می‌توان آن را بهترین تفکر پژو تاکنون دانست. فضای بزرگی بین صندلی‌ها وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد چیزهای بزرگی چون کیف‌دستی یا لپ‌تاپ را در آن قرار دهید. همچنین نگه‌دارنده فنجان نیز با ابعادی مناسب در صندلی‌های جلو و جایگاه شارژ بی‌سیم برای گوشی در جلوی اهرم تعویض دنده تعبیه شده است.

اما خبر بد اینکه این کنسول بزرگ باعث کم شدن فضای زانوی سرنشین عقب می‌شود. فضای سر بخش عقب پژو با وجود سقف شیشه‌ای بزرگ خیلی بد نیست و البته نقاط اتصال صندلی کودک ایزوفیکس نیز در نظر گرفته شده است.

مزدا از نظر بحث صندلی کودک با پژو برابری می‌کند و فضای سر کابین به دلیل نبود سقف پانورامیک بهتر از پژو است. از نظر قرار گرفتن سه فرد بالغ در صندلی عقب هر دو خودرو شرایط مشابهی دارند اما از نظر فضای پا 3008 اندکی بهتر عمل می‌کند.

پژو از نظر فضای بار برتر از CX-5 است. 3008 صندوق بار 520 لیتری دارد درحالی‌که این مقدار برای مزدا به 442 لیتر می‌رسد. طراحی صندلی‌های عقب مزدا به‌صورت 40:20:40 بوده درحالی‌که طراحی 60:40 پژو خیلی هوشمندانه نیست.

کابین مزدا اصلاً بد نیست اما با شیک بودن رقیب خود نمی‌تواند برابری کند. البته شاید در نهایت CX-5 انتخاب کنید زیرا وقتی صحبت از طراحی و هوشمندی کابین با تجهیزات پیشرفته و مفید باشد برخی از رقبا نمی‌توانند با این ژاپنی زیبا برابری کنند.

متریال بکار رفته کیفیت بالایی داشته هرچند ما آپشن تریم چرم کرمی را نداریم. درحالی‌که داشبورد این خودرو در بخش‌های محدودی دیجیتال است اما حالت نیمه لوکس کابین CX-5 را نمی‌توان انکار کرد.

جزئیاتی همچون 4 پورت USB در مزدا باعث می‌شود این خودرو برای خانواده‌ها انتخاب مناسبی باشد. تنها یک پورت USB برای 3008 در نظر گرفته شده که واقعاً برای یک خودروی جدید در سال 2017 ناامیدکننده است و حتی موضوع بدتر اینکه سوکت برق 220 ولت در بخش عقب دارای پیکربندی مخصوص قاره اروپاست.

کنترل چرخشی مزدا برای سیستم مدیا باعث آسان‌تر شدن عملکردها می‌شود. در حقیقت سیستم MZD کانکت این شرکت یکی از ساده‌ترین سیستم‌ها برای کاربری را داشته اما خب نقاط ضعف خاص خود را نیز دارد. صفحه‌نمایش بسیار دیر لود می‌شود و ارتباط دوباره گوشی با سیستم می‌تواند زمان‌بر باشد.

شکی وجود ندارد که شما سیستم مدیای پژو را انتخاب خواهید کرد اما این سیستم هم دارای برخی عملکردها می‌باشد که ما آرزو داشتیم ای‌کاش دکمه‌های جداگانه‌ای برای آن‌ها تعبیه می‌شد. از جمله این عملکردها می‌توان به تنظیمات دمای کابین اشاره کرد. یادگرفتن برخی منوها در صفحه‌نمایش به زمان نیاز داشته و برای تنظیم برخی چیزها همچون میزان روشنایی صفحه باید زمان نسبتاً زیادی را صرف کنید.

قوای محرکه

این دو خودرو از نظر قلب‌های تپنده کاملاً نزدیک به هم هستند.

نیروبخش CX-5 پیشرانه 4 سیلندر 2.2 لیتری با قدرت 173 اسب بخار و گشتاور 420 نیوتون متری است. از آنجایی که پیشرانه مزدا نسبت به پیشرانه 2 لیتری 3008 حجیم‌تر است بنابراین گشتاور آن 20 واحد بیشتر از پژو بوده اما جالب اینکه 5 اسب بخار قدرت کمتر نسبت به حریف فرانسوی دارد.

قدرت 178 اسب بخاری 3008 در دور 3750 پیشرانه و گشتاور 400 نیوتون متری نیز در دور 2 هزار به دست می‌آید.

شاید این قدرت و گشتاور از نظر شما کم باشند اما چیزی که باید بدانید این است که هر دو خودرو عملکرد خوبی داشته و یک خانواده را بدون اینکه پیشرانه تحت‌فشار قرار گیرد به آسانی حمل می‌کنند.

قدرت زیادی در هر دو پیشرانه وجود دارد اما دو کاراکتر متفاوت وجود داشته زیرا گیربکس 6 سرعته اتوماتیک در هر شاسی‌بلند عملکرد خاص خود را نشان می‌دهد.

پیشرانه پژو در سرعت‌های پایین کمی ناهنجار بوده اما بیش از آنکه لرزش داشته باشد سر و صدا ایجاد می‌کند و البته همین نقطه‌ضعف درباره مزدا نیز صادق بوده اما خب در زمان گاز دادن مزدا بهتر می‌شود.

اگرچه پدال شیفترهای 3008 می‌تواند برخی خریداران را به خود جذب کند اما گیربکس این شاسی‌بلند به اندازه گیربکس CX-5 هوشمند نیست. گیربکس پژو در سرعت‌های پایین و مخصوصاً در سرعت‌های زیر 60 کیلومتر در ساعت عملکرد خوبی دارد اما در سرعت‌های بالا می‌تواند گیج شود زیرا نمی‌تواند دنده مناسب را تشخیص دهد.

حالت رانندگی اسپورت می‌تواند این مشکل را حل کند و به خودرو اجازه دهد تا دنده‌ها را کمی بیشتر نگه دارد. البته این حالت باعث بیشتر شدن صدای پیشرانه از طریق بلندگوها شده و به نوعی جالب است.

پیشرانه و گیربکس مزدا همکاری بسیار خوبی با یکدیگر دارند. پاس‌کاری‌های فوق‌العاده‌ای در زمان افزایش سرعت وجود دارد و این موضوع در جاده‌های باز معقولانه‌تر می‌شود.

هر دو خودرو از کمی تأخیر توربو در دورهای پایین رنج می‌برند و البته سیستم استارت/استاپ در هر دو شاسی‌بلند برای بهبود مصرف سوخت بکار رفته است. پژو ادعا می‌کند 3008 در هر صد کیلومتر مصرف 4.8 لیتری دارد که بسیار عدد خوبی بوده اما ظاهراً دست‌یابی به آن سخت است. ما در تست مصرف سوخت متوسط 7 لیتری را دیدیم که برابر با مصرف سوخت واقعی CX-5 است. البته مزدا ادعای مصرف سوخت 6 لیتری را داشته است.

داوران در این بخش مزدا را برتر دانستند.

حرکت در جاده

بزرگ ضعف پژو در این بخش عدم وجود سیستم چهار چرخ محرک است. اگر در مناطق سردسیر زندگی کنید تا سبک زندگی ماجراجویانه‌ای داشته باشید این موضوع برای شما یک مشکل خواهد بود.

اما در واقعیت اکثر خریداران به جاده‌های باز هم سر نمی‌زنند چه برسد به زمین‌های خیس و گل‌آلودی که نیازمند سیستم‌های چهار چرخ محرک واقعی است.

یک مزیت پژو 3008 در این بخش سبک‌تر بودن آن است. پژو وزن 1433 کیلویی دارد که بسیار سبک‌تر از مزدای 1605 کیلوگرمی نشان می‌دهد. البته از نظر یدک کشی تفاوت زیادی مشاهده نمی‌شود. پژو ظرفیت 1700 کیلوگرمی داشته درحالی‌که مزدا 100 کیلوگرم بیشتر را می‌تواند بکشد.

هر دو حریف از رینگ‌های 19 اینچی سود برده‌اند. پژو دارای لاستیک‌های کانتیننتال ContiSportContact 5 است درحالی‌که مزدا از لاستیک‌های تویو با پهنای اندکی کمتر استفاده کرده است.

کابین مزدا سر و صدای بیشتری داشته و در سرعت بالا شاهد ورود صدای جاده به آن هستیم. سیستم تعلیق این خودرو نمی‌تواند به خوبی پژو از عهده ناهمواری‌های جاده برآید و تیزتر احساس می‌شود. در نتیجه بدون هیچ شکی پژو تجربه سواری ریلکس تری دارد.

اما از طرف دیگر کنترل حرکات بدنه CX-5 بسیار خوب است. این خودرو با طمأنینه بیشتری نسبت به پژو از دست اندازهای موجود در میانه پیچ‌ها عبور کرده و پایدارتر احساس می‌شود.

پژو در هنگام عبور از پیچ و در مواجه‌شدن با یک ناهمواری می‌تواند کمی از اعتمادبه‌نفس راننده بکاهد اما در کل پایداری سواری آن خیلی خوب است. 3008 بسیار بهتر می‌تواند از سرعت‌گیرها عبور کند.

مزدا به خاطر ساخت خودروهایی که سواری هیجان‌انگیزی دارند مشهور شده و CX-5 از جمله لذت‌بخش‌ترین شاسی بلندهای کلاس خود بوده و شما می‌توانید با آن وارد سخت‌ترین پیچ‌ها شده و با لبی خندان از آن‌ها خارج شوید. قطعاً سیستم چهار چرخ محرکی که می‌تواند گشتاور را بین چرخ‌ها به‌صورت هوشمندانه تقسیم کند به همراه سیستم هدایت گشتاور به ایجاد این سواری لذت‌بخش و پایدار کمک شایانی می‌کنند.

اما تجربه سواری CX-5 برخی مشکلات را نشان می‌دهد. فرمان می‌تواند در سرعت‌های پایین سنگین باشد و عصبانیت راننده را پی داشته باشد.

شکایات کمتری درباره فرمان پژو وجود دارد. در واقع فرمان 3008 بسیار دوست‌داشتنی است. اگرچه فرمان این خودرو بهترین احساس را در دستان راننده ایجاد نمی‌کند اما بسیار سریع، دقیق و پاسخگو است. فرمان پژو حداقل در این تست هیجان بیشتری ایجاد کرد.

خب هیچ‌یک از دو خودروی موردبحث فوق‌العاده نیستند و فرمان آن‌ها در روی دست اندازهای تیز می‌تواند ضرباتی را به دستان راننده منتقل کند. پاسخ ترمز مزدا قابل پیش‌بینی بوده اما احساس پدال کمی نرم بوده اما پژو احساس بهتری را به پای راننده منتقل می‌کند.

دوباره می‌گوییم، شاید شما خواهان اعتمادبه‌نفس بیشتر سیستم چهار چرخ محرک باشید اما این تست تنها روی مسیرهای شهری تمرکز داشت زیرا مدل‌های پرچم‌دار معمولاً بیشتر در شهرها تردد می‌کنند تا در جنگل‌ها و مسیرهای خارج از شهر.

و اگر چشمتان فقط پژو 3008 را گرفته می‌تواند آپشن سیستم کنترل کشش و چسبندگی را سفارش دهید که قابلیت‌های بیشتری را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد.

مالکیت

این بخش دقیقاً همان‌جایی است که بی‌شک پژو بزرگ‌ترین چالش را خواهد داشت.

برند فرانسوی برخی مشکلات را در گذشته به خاطر قابلیت اطمینان محصولات خود داشته و حتی گارانتی 8 ساله بدون محدودیت کیلومتر را در گذشته توسط توزیع‌کننده محلی محصولات پژو یعنی Sime Darby ارائه کرده است.

اما هم‌اکنون شاهد گارانتی 3 ساله/یک‌صد هزار کیلومتر پژو هستیم. همین شرایط درباره مزدا هم صادق بوده اما خودتان بهتر می‌دانید ساخته‌های ژاپنی‌ها دوام و قابلیت اطمینان بهتری دارند.

پژو همچنین پیشنهاد‌های برجسته‌ای از نظر مالکیت محصولات را ارائه می‌کند. پژو سرویس‌های نگهداری 9 ساله و 180 هزار کیلومتری با موعدهای 12 ماهه یا 20 هزار کیلومتری (هرکدام زودتر فرا رسد) ارائه می‌کند. هزینه متوسط هر بازدید در 5 سال اول نسبتاً بالا و برابر با 684 دلار است؛ اما اگر زمان زادی رانندگی می‌کنید (20 هزار کیلومتر در سال)، شما هزینه تقریباً برابری با مزدا CX-5 از نظر سرویس‌ها خواهید داشت.

مزدا نیز برنامه سرویس 5 ساله یا 50 هزار کیلومتری داشته و موعد آن‌ها نیز 12 ماهه یا 10 هزار کیلومتر (هرکدام زودتر فرا رسد) می‌باشد. هزینه‌های سرویس متوسط برابری هر بازدید برابر با 340 دلار است و البته باید به این هزینه موارد دیگری چون فیلترهای هوای کابین، فیلتر سوخت (هر 40 هزار کیلومتر) و روغن ترمز (هر 2 سال یا 40 هزار کیلومتر) را اضافه کنید.

قضاوت نهایی

خب این مقایسه مطابق پیش‌بینی‌ها به درازا کشید. هم‌اکنون زمان قضاوت است.

شکی وجود ندارد که مزدا CX-5 شایسته کسب عنوان پرفروش‌ترین خودروی کلاس خود است. این یک شاسی‌بلند شیک، تر و تمیز و بسیار دوست‌داشتنی بوده که تکنولوژی بالا و ویژگی‌های مناسب خانواده‌ی زیادی دارد. شما با خرید این خودرو اشتباه نخواهید کرد اما در این مقایسه نتوانسته مشت‌های محکمی بر صورت حریف بزند.

پژو 3008 ضرورتاً پشت حریف به خاک نزده و البته قادر نیست CX-5 را به‌طور مطلق شکست دهد اما بسیاری از رقبا را پشت سر می‌گذارد.

پژو 3008 در این مقایسه بسیار مفصل با فاصله بسیار بسیار کمی برنده می‌شود. در حقیقت امتیازهای نهایی بسیار مشابه هم هستند اما رقیب فرانسوی کمی بهتر از شاسی‌بلند ژاپنی عمل کرده است.


امتیازات مزدا CX-5

پرفورمنس و مصرف سوخت: 8
فضای کابین و راحتی: 7.5
تکنولوژی و ارتباطات: 8
قیمت و تجهیزات: 8
سواری و هندلینگ: 7.5
امتیاز کلی: 8

امتیازات پژو 3008

پرفورمنس و مصرف سوخت: 8
فضای کابین و راحتی: 8.5
تکنولوژی و ارتباطات: 8.5
قیمت و تجهیزات: 7.5
سواری و هندلینگ: 8
امتیاز کلی: 8/پدال
ارسال نظرات
موضوعات روز