پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۰
همه‌ی ما آن را دیده‌ایم: نشانه‌های ترسناک از باقی‌مانده‌های آتش و قطعات خودرو در یک طرف جاده و البته بخش‌هایی که ذوب شده و روی زمین مانده‌اند. آتش‌سوزی خودرو یک واقعیت بوده و اگرچه که تکنولوژی ایمنی در خودروهای مدرن کاملاً وجود داشته اما احتمال نقص سیستم و یا وقوع تصادف و پس از آن شروع یک آتش‌سوزی وجود دارد.
کد خبر: ۲۰۸۱۷
تیتر 20 - آتش‌سوزی می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد اما سه کلاس اصلی درباره خودروها شایع‌تر است. کلاس A سوختن موادی چون پارچه‌ها و پلاستیک‌ها است. کلاس B دربردارنده مایعات اشتعال‌پذیری چون بنزین، گازوئیل و روغن‌ها است. کلاس C یک آتش‌سوزی الکتریکی را دربر می‌گیرد.

نقطه اشتعال پایین بنزین باعث می‌شود آتش‌سوزی‌های کلاس B ریسک بیشتری داشته باشند. به این موضوع باید فشارهای تزریق بالاتر در خودروهای امروزی را نیز اضافه کرد و بدین ترتیب حادثه مربوط به کلاس B می‌تواند به سرعت رخ دهد. یک آتش‌سوزی الکتریکی معمولاً به خاطر اتصال کوتاه در کابل‌های مختلف خودرو رخ خواهد داد. همچنین طراحی نامناسب و معیوب سوئیچ‌هایی که هماهنگ سیستم‌های خودرو نیستند می‌تواند باعث آتش‌سوزی الکتریکی شود. این سوئیچ‌ها داغ شده و حادثه رخ می‌دهد. معمولاً هشدار ابتدایی حس کردن بوی سوختگی و سپس مشاهده کمی دود است.

به محض مشاهده نشانه‌های آتش‌سوزی باید خودرو را در مکان امنی متوقف کرده و به سرعت از آن خارج شد. اگر آتش سیستم سیم‌کشی را تحت تأثیر قرار دهد شما شاید نتوانید درب‌ها را باز کنید. به همین خاطر بهتر است از چکش‌های مخصوص شکستن شیشه‌ها در خودروی خود داشته باشید اما اگر این وسیله را ندارید روش‌های دیگر را که ذکر می‌کنیم یاد بگیرید.

پشت‌سری خودرویتان می‌تواند نجات‌دهنده جانتان باشد. با فشار دادن گیره مخصوص پشت‌سری و بالا کشیدن آن، پشت‌سری را از جای خود خارج کنید. میله‌های پشت‌سری از فولاد ساخته شده و طرف نرم آن را نگه داشته و یکی از میله‌ها را به شیشه بکوبید و خواهید توانست شیشه را بشکنید. اگر سرنشینان دیگری در خودرو باشند درصورتی‌که درب‌ها هنوز هم باز نمی‌شوند باید شیشه‌های دیگر را نیز بشکنید.

اگر فکر می‌کنید شاید نشانه‌های آتش‌سوزی در خودرویتان به چشم می‌خورد حتماً خودرو را کنار جاده نگه داشته و موتور را خاموش و تمام سرنشینان را از خودرو خارج کنید. باید حداقل 20 متر از خودرو فاصله بگیرید.

اگر فکر می‌کنید آتش‌سوزی کوچک بوده و خودتان می‌توانید آن را خاموش ‌کنید یک آتش‌خاموش‌کن می‌تواند بهترین روش برای محدود کردن آسیب باشد. جدای از نیاز واضح به چنین وسیله‌ای در خانه، مخصوصاً نزدیک گاراژ یا آشپزخانه، ضروری است یکی از آن‌ها را در خودرو نیز داشته باشید.

چندین نوع از آتش‌خاموش‌کن‌ها وجود دارد:

آب: این مورد تنها برای استفاده در آتش‌سوزی کلاس A نظیر پارچه کاربرد داشته و روی آتش‌سوزی الکتریکی تأثیری ندارد.

پودر شیمیایی خشک: می‌تواند برای مواد و مایعات اشتعال‌پذیر و آتش‌سوزی‌های الکتریکی بکار رود.

فوم: مناسب برای آتش‌سوزی‌ها مایعات، اما برای موارد الکتریکی خوب نیست.

کربن دی‌اکسید: روی مایعات و موارد الکتریکی جواب می‌دهد اما زمان تأثیر آن محدود است.

آتش‌خاموش‌کن با پودر خشک بهترین گزینه برای حمل در خودرو است. البته نباید مورد خیلی بزرگ‌تری را خرید زیرا نگهداری آن سخت خواهد بود. نسخه 1 کیلویی آن عملکرد مناسبی خواهد داشت. اگر فضا زیر صندلی راننده وجود دارد بهتر است آن را در همین نقطه قرار دهید. البته حمل یک آتش خاموش دیگر در صندوق‌عقب نیز ایده خوبی است.

اگر خاموش کردن موتور باعث توقف آتش‌سوزی الکتریکی نشده شما باید تلاش کنید تا اتصال باتری را قطع نمایید. در چنین مواقعی باید با استفاده از یک آچار اتصال را قطع کنید. امیدواریم هرگز با چنین مشکلی و یا هر نوع حادثه دیگر روبرو نشوید./پدال
ارسال نظرات
موضوعات روز