پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۹
استراحت کردن در بستر با وجود سرماخوردگی به هیچ وجه حس خوشایندی ندارد. ترکیب بدن درد، تب، لرز، گرفتگی بینی، عطسه و سرفه برای هیچ کسی جذاب نبوده و ناملایمت های بسیاری را به همراه دارد.
کد خبر: ۲۱۲۴۴
درمان خانگی سرماخوردگی و آنفولانزا

تیتر 20 - روش های درمانی زیادی برای بهبود علائم بیماری و بازگشت به زندگی عادی وجود دارند که می توانید از آنها بهره مند شوید. در نظر داشته باشید که اگر پس از گذشت یک هفته تا 10 روز همچنان بیماری در شما وجود دارد می بایست حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر دچار علائم شدید و حساسی چون مشکل تنفس، تپش قلب و احساس ضعف دارید هر چه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کنید.

در ادامه به بررسی برخی از راهکارهای درمان خانگی بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا می پردازیم:

سوپ مرغ

سوپ مرغ نوش دارو محسوب نمی شود اما گزینه بسیار مناسبی هنگام بیماری است. طبق تحقیقی که در این خصوص صورت گرفته، یک کاسه سوپ مرغ گرم همراه با سبزیجات قادر به کاهش سرعت حرکت نوتروفیل ها در بدن شما می باشد. نوتروفیل ها نوع رایجی از گلبول های سفید خونی هستند که به بدن در مقابل عفونت ها کمک می کنند. هنگامی که سرعت آنها کاهش می یابد می توانند با تمرکز بیشتری در نقاط مورد نیاز بدن جهت بهبود عمل کنند.

در تحقیق دیگری عنوان شده که سوپ مرغ در کاهش علائم عفونی دستگاه تنفس فوقانی موثر می باشد. همچنین سوپ کم نمک دارای ارزش غذایی بالایی بوده و آب مورد نیاز بدن را تامین می کند.

زنجبیل

اثرات سلامتی زنجبیل چندین دهه است که بر همگان آشکار می باشد اما در اینجا به شواهد علمی این ماده شفابخش می پردازیم. تحقیقات بعمل آمده نشان می دهد چند برش از ریشه زنجبیل خام در آب جوش قادر به تسکین سرفه و گلودرد است. همچنین این ماده می تواند احساس تهوع که غالبا همراه با آنفلوانزا بروز می کند را برطرف سازد. در تحقیق دیگری اثبات شده تنها 1 گرم زنجبیل قادر به کاهش تهوع بالینی ناشی از دلایل مختلف بوده است. 

عسل

عسل سرشار از مواد آنتی باکتریال و ضد میکروبی است. نوشیدن چای عسل به همراه لیمو تازه می تواند دردهای ناشی از گلو درد را بهبود بخشد. طبق تحقیقات صورت گرفته، عسل دارای خاصیت مهارکنندگی سرفه نیز می باشد. در تحقیق دیگری مشخص شد مصرف تنها 10 گرم عسل هنگام خواب، میزان سرفه در کودکان را به شدت کاهش داده است. البته در نظر داشته باشید هرگز عسل را نباید به کودکان زیر 1 سال داد زیرا سیستم ایمنی بدن نوزادان قادر به مبارزه نبوده و موجب مسمومیت غذایی آنان می گردد.

سیر

سیر حاوی ترکیب آلیسین است که ماده ای ضد میکروبی به شمار می رود. افزودن سیر به رژیم غذایی می تواند منجر به کاهش علائم سرماخوردگی شود. حتی ممکن است در صورت مصرف مداوم پیشگیری از بیماری نیز صورت پذیرد. طبق تحقیقی در این راستا که بر روی 146 مشارکت کننده صورت گرفته بود مشخص گردید افرادی که سیر مصرف کرده اند نسبت به سایرین کمتر به سرماخوردگی مبتلا شده اند. هر چند تحقیقات بیشتری برای روشن شدن مزایای بالقوه این ماده در مبارزه با ویروس های سرماخوردگی نیاز است اما در حال حاضر افزودن سیر به رژیم غذاییتان بی ضرر بوده و خالی از لطف نمی باشد.

آکیناسه

بومیان امریکا برای مدت بیش از 400 سال از گل و ریشه گیاه آکیناسه برای درمان عفونت ها استفاده کرده اند. ترکیبات فعال آن حاوی فلاونوئیدها – ماده شیمیایی که اثرات درمانی زیادی بر روی بدن دارد – است. به عنوان مثال، این ماده قادر است سیستم ایمنی بدن شما را تقویت و التهابات را کاهش دهد.

تحقیقات بسیار و البته ضد و نقیضی در خصوص تاثیر گیاهان در مبارزه با سرماخوردگی و آنفلوانزا وجود دارد. اما در تحقیق معتبری عنوان شده استفاده از گیاه آکیناسه تا 50% خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد. همچنین این گیاه می تواند طول مدت بیماری را نیز به حداقل رساند. برای استفاده از این گیاه، 1 الی 2 گرم از ریشه یا برگ آن را دم کرده و روزی 3 بار به مدت حداکثر یک هفته مصرف نمایید.

ویتامین ث

ویتامین ث تاثیر به سزایی بر روی سلامت بدن شما دارد. لیمو ترش، پرتقال، گریپ فروت، سبزیجات و دیگر میوه ها و سبزیجات منابع خوبی از ویتامین ث هستند. نوشیدن آب لیمو تازه در چای گرم به همراه عسل می تواند به کاهش خلط در هنگام بیماری انجامد. نوشیدن لیموناد گرم و سرد نیز مفید است. اگرچه ممکن است مصرف این نوشیدنی ها سرماخوردگی شما به صورت کامل برطرف نکند اما می توانند ویتامین ث مورد نیاز سیستم ایمنی بدنتان را تامین کنند. تحقیقات حاکی از تسکین عفونت دستگاه فوقانی و دیگر بیماری ها در صورت مصرف به اندازه این ویتامین است.

پروبیوتیک

پروبیوتیک ها باکتری های "دوستانه" و مخمرهای هستند که در بدن، برخی غذاها و مکمل ها یافت می شوند. پروبیوتیک ها می توانند به سلامت روده و سیستم ایمنی بدن شما کمک نمایند. در تحقیقی عنوان شده مصرف مواد پروبیوتیک می تواند احتمال بیمار شدن به واسطه عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش دهد.

برای آنکه یک ماده خوش طعم و سرشار از مواد مغذای پروبیوتیک داشته باشید ماست های پروبیوتیک را در رژیم غذایی خود قرار دهید. ماست در کنار مزایای بالقوه برای سیستم ایمنی، اسنک سالمی است که سرشار از پروتئین و کلسیم می باشد. بهتر است ماست های پروبیوتیکی مصرف کنید که بر روی برچسب آنها حاوی باکتری زنده نوشته شده است.

نمک دریا

با توجه به تحقیقات بعمل آمده غرغره کردن با نمک دریا قادر به جلوگیری از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است. این عمل همچنین می تواند به کاهش شدت علائم سرماخوردگی بیانجامد. به عنوان مثال، غرغره آب نمک به بهبود گلودرد و گرفتگی مجاری کمک می کند. غرغره کردن مخاط را که حاوی باکتری و مواد حساسیت زا هستند کاهش و نرم می کند. برای تهیه این محلول، یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان پر از آب حل کرده و در گلو و دهانتان غرغره و سپس بیرون بریزید.

Vapor Rub  (ویکس)

ممکن است بوی آن برای شما خوشایند نباشد اما به نظر می رسد برخی پمادهای موضعی قدیمی مانند Vapor Rub منجر به کاهش علائم سرماخوردگی در کودکان کمتر از 2 سال می شوند. تنها اندکی از این پماد پیش از خوابیدن می تواند راه های تنفسی را باز کرده، گرفتگی ها را برطرف ساخته و خواب با کیفیتی را به ارمغان آورد. این پماد توسط بسیاری از پزشکان به جای داروهای بدون نسخه سرماخوردگی جهت کودکان توصیه می شود.

بخور – رطوبت

آنفلوانزا در محیط های خشک به سادگی و با سرعت زیادی گسترش می یابد. ایجاد رطوبت بیشتر در منزل می تواند به کاهش احتمال ابتلا به این ویروس منجر شود. همچنین رطوبت بالا منجر به کاهش التهاب مجاری و تنفس بهتر در هنگام بیماری می گردد. استفاده از دستگاه بخور سرد در اتاق خواب، آرامش را برای فرد به همراه خواهد داشت. خصوصا در فصل زمستان که محیط داخل خانه گرم و خشک است دستگاه بخور به بهبود علائم کمک شایانی می نماید. برای گرفتن تاثیر مشابه حمام های طولانی و بخار نیز توصیه می شود. به خاطر داشته باشید آب استفاده شده در دستگاه می بایست به صورت روزانه تعویض شود.

حمام گرم

برخی اوقات یک حمام گرم می تواند تب کودک شما را کاهش دهد. در بزرگسالان نیز حمام گرم علائم سرماخوردگی را بهبود می بخشد. افزودن نمک فرنگی (سولفات منیزیم) و جوش شیرین به آب نیز از درد مفاصل می کاهد. همچنین اضافه کردن چند قطره اسانس مانند درخت چای، سرو کوهی، رزماری، آویشن، پرتقال، اسطوخودوس یا اکالیپتوس نیز ممکن است به تسکین علائم منجر شود.
ارسال نظرات
موضوعات روز