سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۳
تیتر20 بررسی می کند؛
زلزله های اخیر تهران حاوی نکات، درس ها و ملاحظاتی بود که توجه به آن ها می تواند برای مردم تهران و مسئولان پایتخت، که روی گسل بنا شده است، بسیار حائز اهمیت باشد.
کد خبر: ۲۱۴۱۴
تاثیر زلزله بر بازار مسکن در تهران!

تیتر20 - زلزله 5 و 2 دهم ریشتری چهارشنبه گذشته در استان البرز و تکرار 4 و 2 دهم ریشتری آن که به فاصله یک هفته روی داد، حاوی نکات، درس ها و ملاحظاتی بود که توجه به آن ها می تواند برای مردم تهران و مسئولان پایتخت، که روی گسل بنا شده است، بسیار حائز اهمیت باشد.

در هفته گذشته مطالب، اطلاعات و اظهار نظرهای بی شماری در رسانه های گروهی و شبکه های مجازی مبادله شد؛ اما به نظر می رسد جای یک تحلیل بنیادی درخصوص تاثیر این رویدادهای نگران کننده بربازار مسکن تهران و حتی شهرستان های اطراف خالی بود.

تا پیش از دو رخداد اخیر زلزله در تهران بازار مسکن به گونه ‌ای بود که به نظر می رسید امید بسیاری از خریداران با افزایش ناگهانی قیمت، تبدیل به یاس شده است، این درحالی است که بسیاری از مشاوران املاک و کارشناسان معتقدند این روزها (به طور طبیعی) بهترین زمان برای خرید خانه به شمار می رود.

افزایش قیمت مسکن و به تبع آن، کنار کشیدن خریداران، علاوه  برگرانی معلول چند عامل دیگر است که ایجاد توقعات ناشی از ورود به «دوره رونق» یکی از آن هاست. مالکان و عرضه کنندگان مسکن با این تصور که در آستانه دوره «پیش رونق» می توانند قیمت های بالاتری را پیشنهاد کنند، روند طبیعی بازار را به هم زده و از اساس واقعیتی به نام «دوره پیش رونق» را نیز با شک و تردید همراه ساختند.

فاکتور دوم افزایش قیمت بنزین و حامل های انرژی است که در بودجه سال آینده از سوی دولت پیشنهاد شده است. هرچند این بند از بودجه با چالش هایی همراه است؛ اما کارشناسان و دست اندرکاران تولید مسکن اعتقاد دارند که این افزایش، هم از لحاظ روانی و هم از حیث اقتصادی (افزایش هزینه تمام شده تولید مسکن) می تواند اثراتی جدی بربازار مسکن برجای بگذارد. 

اما آن چه در این جا مورد نظر ماست، فاکتور سومی است که اتفاقا مکانیزم عمل آن کاملا برعکس دو فاکتور فوق است و می تواند «ارزانی توام را با رکود بازار مسکن» را به دنبال داشته باشد؛ اما از نظر وارد کردن بازار مسکن تهران به رکود، نتیجه مشابهی خواهد داشت.

فاکتور سوم که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره شد، جدی شدن خطر زلزله مهیب تهران و واقعی‌تر شدن تصورات مبهمی است که طی سال های گذشته، در ذهن مردم پایتخت درخصوص «زلزله تهران» وجود داشته است.
 
این که بازار مسکن تهران به عنوان یکی از گران ترین بخش های اقتصادی و سرمایه گذاری کشور و به عنوان یک بستر مهم انباشت ثروت برای خانواده ها، روی تعدادی از خطرناک ترین گسل های موجود بنانهاده شده است، به خودی خود می تواند نگران کننده باشد.

لرزش های اخیر تلنگری بود که بی بنیاد بودن این عرصه را برای کنشگران بازار مسکن و مردم عادی به خوبی نمایش داد و آن را از یک وضعیت «بالقوه» به وضعیتی «بالفعل» تبدیل کرد. 

اگر به همه این ها نبود مکانیزم های حمایتی مانند چترهای بیمه ای و ابهامات زیادی که در این زمینه وجود دارد، را نیز اضافه کنیم می توان تصور درستی از آن چه که این روزها در ذهن خریداران بالقوه مسکن در تهران می گذرد به دست آورد.

یک فعال حوزه مسکن که یک بنگاه معاملاتی را با ده ها مشاور و کارشناس اداره می کند، فردای زلزله اول، با ابراز نگرانی شدید از وضعیت موجود، ناپایداری بازار مسکن در پی زلزله تهران را کاملا بدیهی می دانست.

این ایده که تهران دیگر مکان مناسبی برای سرمایه گذاری نیست، این روزها در ذهن خیلی از شهروندان تهرانی جولان می دهد. ایده بردن سرمایه به شهری دیگر و حضور موقت در تهران در خانه های استیجاری را در بسیاری از مکالمات و مباحثات گروه های اجتماعی می توان مشاهده کرد. 
توجه به این که سرمایه گذاری در حوزه مسکن عمدتا به صورت خرید اعیان است و در صورت وقوع زلزله ای بزرگ امکان از دست رفتن تمام سرمایه یک خانواده وجود دارد، مساله ای نیست که ذهن همگان را به خود مشغول نکرده باشد. 

برای این منظور کافی است وضعیت معیشت، شغل، معاش، مالکیت و سایر مناسبات حقوقی و بیمه ای ساکنین ساختمان پلاسکو را که هنوز هم در بلاتکلیفی به سر می برند و گاهی اوقات تجمعاتی را برای احقاق حقوق خود برپا می کنند، در نظر بگیریم تا ببینیم درصورت تبدیل شدن پلاسکوی مثالی به هزاران مورد مشابه، این کلاف تا چه اندازه سردرگم خواهد بود. 

با توجه به جمیع مطالب فوق، به نظر می رسد باید در انتظار واکنشی کاملا متفاوت از بازار مسکن تهران نسبت به زلزله های متعدد پایتخت و افزایش هشدارهای علمی و زمین شناختی کارشناسان در این باره بود. مقوله ای که همگان بر وقوع قطعی آن متفق القول هستند و تاریخ آن را از همین لحظه، تا زمانی نامعین ترسیم می کنند. 

تاثیر زلزله بر بازار مسکن در تهران!

ارسال نظرات
موضوعات روز
پرسش