چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۴
این روز ها، در خیابان ها ، اگر چرخی بزنیم، مطمئنا تنوع بیشماری از خودرو ها را میبینیم که سابق بر این، وجود نداشت.
کد خبر: ۲۱۴۲۲
تیتر20 - این روز ها، در خیابان ها ، اگر چرخی بزنیم، مطمئنا تنوع بیشماری از خودرو ها را میبینیم که سابق بر این، وجود نداشت. خودرو هایی که هر روز با چهره ای جدید، برندی جدید و ... وارد خیابان های شهرمان میشوند. در دهه های قبل از دهه 90 شمسی، این میزان از تنوع را مشاهده نمیکردیم و دید ما به خودرو های تولید داخل و یا گاها خودرو هایی واراداتی بسنده کرده بود، ولی ، امروزه، داستان کاملا فرق میکند. این روز ها تنوع خودرو ها به قدری است که برای انتخاب از بین گزینه های موجود، باید کمی بیشتر فکر کرد. البته باید این مسئله را نیز یادآوری کنیم که با این حال، تنوع خودرو های داخل کشور از کشور های اروپایی و آمریکایی بسیار کمتر است، زیرا بسیاری از خودروسازان خارجی، حق فعالیت یا داشتن نمایندگی فروش در ایران را ندارند.
 
حال اگر فکر خرید خودرو به سرتان زده، باید کمی با دقت بیشتری انتخاب کرد، در این مقاله ما اشاره نمیکنیم که شما صرفا خودرو ایرانی بخرید یا چینی یا چه خودرویی ، فقط این موضوع را از ابعاد مختلف ، مورد بررسی قرار می‌دهیم. به خصوص این چند سال اخیر که تب خرید خودرو های شاسی بلند بسیار داغ است و با این حال خودرو سازان داخلی بازار خودرو های شاسی بلند را نادیده گرفته و تولیدی در این کلاسا نداشته اند و به همین دلیل خودرو های چینی این کلاس شاهد بازار مناسبی بودند. 

حتی پس از مدتی خودروسازان داخلی نیز به واردات و مونتاژ این سبک خودرو ها پرداخته اند، با این حال، خیلی از خودرو هایی که در بازار به اسم شاسی بلند تزریق می‌شوند، شاسی بلند نیستند، لذا فرای از شناخت نوع شاسی، باید مطالب بیشتری را در این خصوص بدانیم.
  
از نظر ظاهری، در اوایل ورود چینی ها، خودرو های چینی در برابر خودرو های داخلی، حرفی برای گفتن نداشتند، ولی اکنون، هرکسی به راحتی میتواند تشخیص دهد که خودرو های چینی، طراحی زیباتر و بسیار مدرن تری نسبت به خودرو های داخلی دارند. 

اسم این کار را بگذاریم کپی از برند های مطرح خارجی یا هر چیز دیگری، میتوان گفت که چین، در این زمینه واقعا عالی و حساب شده قدم بر میدارد و تولیدات چینی از زیبایی خاصی بهره مند هستند. ولی آیا این زیبایی فریبنده است؟ دیگر قسمت ها چطور؟

اصولا در خرید هر خودرویی، متناسب با قیمت آن، به دنبال امکانات بیشتری نیز هستیم، لذا در این مورد هم، چینی ها بسیار پیشتازه بوده اند. از نظر امکانات داخلی مثل : سیستم صوتی و تصویری، تهویه هوا، سانروف، سقف پاناروما، شیشه ها و آینه های برقی، صندلی برقی، کیسه های هوا و ... چینی ها مجهز تر از خودرو های ساخت داخل هستند و این خود دلیلی محکم بر برتری بازار این خودرو ها دارد. از نظر نمای داخل کابین نیز همینطور، ولی آیا همه چیز نمای ظاهری و داخلی خودرو است؟
 
اگر نمای ظاهری و داخلی و امکانات یک خودرو برای شما بسیار مهم است، در یک رنج قیمت یکسان بین خودرو ایرانی و چینی، در همین ابتدا، پیشنهاد میکنیم که مالکیت یک خودرو چینی را بدست بگیرید، بدون شک. 

حال اگر بخواهیم از دید شتاب و قدرت بسنجیم، باید بیشتر بررسی کنیم. خودرو های چینی ارزان قیمت تر، از شتاب و قدرت کافی نسبت به خودرو های داخلی برخورد دار نیستند، خودرو های داخلی شتاب و سرعت بهتری نسبت به خودرو های چینی ارزان قیمت دارند، ولی این مورد در مورد خودرو های بالای رنج 45 و 50 میلیون چینی متفاوت است. این سری از خودرو ها، جز خودرو های لوکس تر چینی هستند و به دلیل امکانات بالاتر و قیمت پایین تر نسبت به خودرو های وارداتی، بازار خوبی نیز در ایران دارند. در میان خودرو های داخلی، خودرویی با این قیمت نمی یابید و تمام آنها تقریبا تا سقف 50 میلیون تومان متوقف شده اند. خودرو های بالای 50 میلیون تومان، یا وارداتی هستند یا مونتاژ داخل کشور .لذا در این قسمت، باید خودرو چینی را با خودرو های مونتاژی و یا حتی وارداتی مقایسه کرد. 

خودرو های لوکس تر و گران تر چینی ،در بازار واقعا پیشتازه بوده اند ، یعنی شتاب و قدرت یک خودرو بالای 120 میلیونی کره ای، ژاپنی یا اروپایی را تا حدی، بعضا در نمونه هایی بیشتر، برای شما تداعی می کنند. 

آیا تمام خودرو در این ها خلاصه شده است؟ یقینا پاسخ نه است. 

کیفیت چطور؟
اصولا مشکل همه ما با خودرو های چینی، کیفیت آنهاست. حال اگر بخواهیم از نظر کیفیت بررسی کنیم، خودرو های ساخت چین، با در نظر گرفتن این که امروزه خیلی از قطعات خودرسازان خارجی و معتبر نیز در چین تولید میشود؛ در کنار آپشن هایی مثل توربوشارژر، دنده اتوماتیک، سیستم صوتی و تصویری، طراحی داخل و ظاهری جذاب و ... از کیفیت متوسطی برخوردارند. البته این هم غیر منصفانه استکه این مساله را به تمام چینی ها نسبت دهیم.

چه بسا بسیاری از همین خودروهای چینی ، از خودرو های ایرانی با کیفیت تر می‌باشند، ولی خب طبیعتا شما باید برای خرید این دسته ، هزینه بیشتری را بپردازید.
  خودرو چینی بخریم؟ یا نه 

اگر بخواهیم خودرویی را هم قیمت خودرو های داخلی بخریم، معمولا خودرو های داخلی از کیفیت بالاتری برخودارند(البته مثال نقض در این مورد فراوان استاما طبعا امکانات کمتری نیز دارند؛ ولی اگر هزینه بیشتری بپردازید چطور؟در این صورت، بستگی به نوع خودرو ، چینی ها از کیفیتی مشابه خودرو های داخلی بلکه بیشتر و از امکانات بیشتری برخوردارند ؛ولی در مقایسه با خودرو های وارداتی یا مونتاژی غیر ایرانی ، اینطور نیست. شاید فکر کنید که قیمت کمتری نسبت به خودرو های کره ای و ژاپنی میپردازید و در مقابل آن بعضا امکانات بیشتر و شتاب بیشتری را دریافت می‌کنید، ولی این نکته را نیز باید بدانید که قیمت کمتر در مقایسه با این امکانات، بی حکمت نیست. خودروسازانی که سال ها اعتبار جمع کرده اند ، خیلی بیشتر و چه بسا بهتر میتوانند مشتری را درک کنند و کیفیت بیشتری را تقدیم مشتری کنند. پس در مقایسه با این نوع خودرو ها، چینی ها ارزانتر، شاید امکانات بیشتر و یا شتاب بیشتری بدهند، ولی کیفیت بالاتر خیر!
  
نکته آخر در این موضوع، فروش خودرو های دسته دوم و خدمات پس از فروش آنهاست. در چندسال اخیر، خدمات پس از فروش خودرو های غیر ایرانی، بسیار بهبود یافته است و از این لحاظ، اگر خودرو چینی میخرید، از این بابت نگران نباشید. البته این پیشنهاد را نیز داریم که سمت خودرو های بی نام و نشان و ترکیبی از چندین خودرو نروید. خودروهای چینی که بازار خوبی را ندارند و یا شکست خورده هستند، از خدمات پس از فروش خوبی برخوردار نیستند. 

همچنین در هنگام فروش، مالک اول و آخر آن، خود شما هستید، قطعا خودرو هایی که بازار موفق تری دارند، دارای خدمات پس از فروش بیشتر و بهتری می‌باشند و در هنگام فروش، خریداران بیشتری را زیارت می‌کنید. 

با این حال، در خرید برند های جدیدی که روز به روز به تعدادشان افزوده میشود، به خصوص برند های چینی، بهتر است شمرده تر و با تحقیق قدم برداید./car
برچسب ها: خودرو چینی
ارسال نظرات
موضوعات روز